Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

W czerni. Twórczość graficzna Marii Dunin-Piotrowskiej i Zygmunta Dunina
  • Strona domowa
  • /
  • W czerni. Twórczość graficzna Marii Dunin-Piotrowskiej i Zygmunta Dunina
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 46 (2015) /
  4. Artykuły

W czerni. Twórczość graficzna Marii Dunin-Piotrowskiej i Zygmunta Dunina

Autor

  • Katarzyna Kulpińska Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej, WSP UMK

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2015.007

Abstrakt

This article discusses the work, graphic art and drawings, of the siblings, Maria Dunin-Piotrowska and Zygmunt Dunin created in the 1930s. The Dunins came from Kamyanets-Podilsky, and both graduated from Fine Arts Academy in Warsaw, and later were affiliated with the Association of Polish Graphic Artists. Their major form of artistic expression was woodcut; Zygmunt Dunin also dealt with drawing, especially its satirical variety. The oeuvres of both artists to great extent relied on dark humor and grotesque presentations of reality which is illustrated by both of them employing jet-black as the primary mode of expression. Only few of the artistic achievements of Maria Dunin survived till today. She was a student of Władysław Skoczylas, and a member of Ryt [Engraving] a graphic artists’ association, and one of the most talented Polish interwar female graphic artists. Her life after 1939 mostly remains a mystery, and the work of her younger brother, Zygmunt, a graphic artist, an illustrator, and a cartoonist is yet to be analyzed and researched. The works by either of them that have survived to this 83 Drzeworyt prezentowany pod tytułem Królewna i smok (oryginalnie Zwycięzca) z 1925 r. w krakowskiej DESie; Św. Hubert z 1926 r. na aukcji z IV 2009; Stygmatyzacja św. Franciszka (1927) i Turniej (1928) przez krakowski Nautilus, aukcja nr 38 z 18 V 2013; W drodze na Golgotę (1937) aukcja Nautilusa z 15.12.2012 r. 84 Zaułek (Katedra), 1932, drzeworyt prezentowany na aukcji krakowskiego Nautilusa z 15.12.2012 r. 206 Katarzyna Kulpińska day in public records as well as those that are known for their reproductions in magazines and pre-war exhibitions’ catalogues represent only a small fraction of the siblings’ tremendous achievements. I combine an attempt to determine the distinctiveness of media and artistic means they both employed as artists with the mode they influenced each other in their artistic endeavors. The artistic conducts of Maria Dunin and her younger brother, Zygmunt, share certain traits: the inclination towards the grotesque and dark humor, although the woodcuts by Maria did not highlight the grim aspects of reality or the ugliness of human physiognomy to the extent the works by her brother did. The radicalism visible in his drawings originated in the sharpened look, and the sensitivity to ugliness, as well as reality depicted as mirrored in a distorting mirror. The last known works by both artists are dated 1937 and 1938. 

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-06-20

Jak cytować

1.
KULPIŃSKA, Katarzyna. W czerni. Twórczość graficzna Marii Dunin-Piotrowskiej i Zygmunta Dunina. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 20 czerwiec 2016, T. 46, s. 184–214. [udostępniono 21.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2015.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 46 (2015)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 871
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa