Nanotechnologia – perspektywy i osiągnięcia w badaniach i konserwacji dzieł sztuki
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2014.022Słowa kluczowe
nanotechnologia, nanomateriały, mikroemulsje silikonowe, żele magnetyczne, nanomagnetyczne gąbki, nanowapnoAbstrakt
Nanotechnology – perspectives and achievements in research
and conservation of the works of art
This paper is an overview discussing nanotechnology as a dynamically develop ing interdisciplinary fild, offering in recent years new tools and materials also for conservation of the works of art. The origin and defiitions of nanotechnolo gy and nanomaterials are presented as well as classifiation of nanoobjects along with examples and signifiance of the presence of nanostructures in the nature and in historical artworks. The role of microscopy in studying and designing nao structures is underlined. The processes of manufacturing nanomaterials with „topdown” and „bottom-up” methods are characterised. Some examples of employing nanostructures in conservation of the works of art are presented, such as Rusing silicone microemulsions for hydrofobisation of stone materials, using fitering and magnetic gels for cleaning of paintings, using nanoparticulate TiO2 for manufac turing self-cleaning facade paints or using nanolime for deacidifiation of paper and canvas and for consolidation of mineral supports and paint layers. Readers’ attention is drawn to the possibility of incorporating nanoparticles into other materials and partial modifiation of their properties. The results of microscop ic analysis of the Nanorestore lime are presented. They have revealed, that nan oparticles of that material quickly accumulate into aggregates and agglomerates, which results in loosing the properties of a nanomaterial. The present achieve ments of nanotechnology in the fild of research and conservation of the Works of art are evaluated, the perspectives are drawn and the directions of further ex - pected research are indicated.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1203
Liczba cytowań: 0