Sport w grafice polskich artystek w dwudziestoleciu międzywojennym
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2014.011Słowa kluczowe
polska grafika dwudziestolecia międzywojennego, polskie graficzki, sport w polskiej graficeAbstrakt
Sport themes in the graphic art of Polish female artists
of the interwar period
The subject of sport in graphic art was taken by mostly by female Varsowian artists. Among those, the most innovative were the woodcuts by the members of Ryt group, Wiktoria Goryńska, Janina Konarska and Maria Rużycka-Gabryel. All these artists had great passion for sport; Goryńska, who created many works unique for the interwar period, depicted fencing exercises and tournaments as well as the portraits of fencers (Szermierka [Fencing], Ćwiczący szermierze [Practicing fencers] or Autoportret-flrecistka [Self-portrait – female foilist]) was a competitive fencer herself; Rużycka-Gabryel took part in competitive watersports and skiing (Narciarz – zjazd [A Skier], Smarowanie nart [Ski waxing], Sporty wodne [Water sports]). Ko narska made a sport series of images in color woodcut (Piłka nożna [Football], Tenis [Tennis], Regaty [Regatta]) as well as several woodcuts on skiing. Among Wanda Telakowska’s visual oeuvre’s characteristic features was combining water sports (rowing, sailing) and picturesque landscapes. Female graphic artists con nected with Fresk group (Zofi Sznuk-Koskowska, Maja Wolska-Berezowska) cre ated works of distinct style in etching with aquatint. Their works constituted the essence of the Art Deco style. In geometrized and rhythmical forms Koskowska depicted males and children practicing winter sports and tennis, and Wolska pre sented tennis and rowing in bucolic landscape. The artists presented other sports as well, e.g. volleyball, rugby, boxing or depicted sports practiced just for pleasure and relaxation. Further, graphic artists competed for Poland during art competitions at the Olympic Games.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 699
Liczba cytowań: 0