Formiści w lwowskim środowisku artystycznym (1918–1922)
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2013.019Abstrakt
In November 1917 in Cracow the first exhibition of an avant-garde art group took place; initially they used the name Polish Expressionists, but later changed it in Formists. Several months later Formists presented their works in Lviv, thus initiating the discussion on modern art which was started by a questionnaire in Lvivian Gazeta Wieczorna and titled “Expressionism in visual art” (1918). This interesting idea aptly illustrated the evaluation of new currents in art by the art critic of that day. Simultaneously, it increased the interest in avant-garde art in Lviv, which was mirrored by the following Formists’ exhibitions in 1920 and 1921 that included the works of so-called “Lvivan Formists’ Section: Zofia Vorzimmerówna, Ludwik Lille, Zygmunt Radnicki, and Stanisław Matusiak. The outcome of those presentations were numerous press commentaries as well as extensive monographs on New Art, e.g. by Jan Bołoz-Antoniewicz, a supporter of new trends in art that in turn received negative reviews from Władysław Kozicki, for instance. Such invigoration of artistic life of Lviv resulting from Formists activities was later one of the factors influencing the birth of avant-garde Visual Artists’ Association “artes” (1929-1936) founded by Lille, among others, or the creation of New Generation group as well as Lvivian Professional Association of Visual Artists chaired by Andrzej Pronaszko, who called for staring Modern Art Museum in Lviv.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 658
Liczba cytowań: 0