Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Kaznodziejski potencjał malowidła w prezbiterium fary świętojańskiej w Toruniu. Treść i forma
  • Strona domowa
  • /
  • Kaznodziejski potencjał malowidła w prezbiterium fary świętojańskiej w Toruniu. Treść i forma
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 (2013) /
  4. Artykuły

Kaznodziejski potencjał malowidła w prezbiterium fary świętojańskiej w Toruniu. Treść i forma

Autor

  • Monika Jakubek-Raczkowska Zakład Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej WSP UMK

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2013.004

Słowa kluczowe

fara świętojańska w Toruniu, malarstwo świętojańskie, malarstwo średniowieczne

Abstrakt

The theme of that study is a monumental mural painting on the north wall of the chancel of the former parish church of the Old Town in Toruń. In an unique way around the motif of Crucifixion concentrated are here numerous iconographic motifs of diverse origin: evangelic, old-testament, mystic and moralizing ones. Despite the abundant studies the detailed contents and form of that work have been so far only drafted. A discerning comparison of its potential with the structure, contents and social model of the mediaeval ars praedicandi proves, that it might have been serving as the preachers’ aid. Iconographic elements of the mural match the most important threads of mediaeval homiletics, and the moralizing message has been adjusted to the assumption of large-town sermons. Three-zoned structure of composition can be interpreted as three parts of the preachers’ dilatation, while the particular elements and their mutual relations make a four-step homiletic reasoning. Each of the zones has its own detailed development and uses a suggestive pictorial rhetoric of an emotive impact on the viewer. In visually the most interesting part – purgatory torments and the hell – the choice of stigmatised sins and individual attributes was addressed to the large-town auditorium, as was the Legend of the three living…being the warning against excessive passion for mundane goods in the spirit of the ad status preaching. The general message of that artwork seems to be obvious, while the proper reception and right interpretation of all it contents was possible only at the proper level of theological knowledge and erudition. The painting could have been a compendium, facilitating logical development of the contents of a sermon and building its general structure based on the tree-scheme. Particular elements could have been selected out of it and one could lead their exegesis in whichever direction, using whatever rhetoric for sermons suitable for various occasions.

The artistic language of that work reveals a Western provenance and is based on miniatures’ pattern. For general analogies for that complex composition one can search among the courtly pastoral codices made in France and England. General formal character as well as costume, arms and armoury features indicate inspirations with western painting of the first half of 14th century. Interpretation of style is hindered by extensive overpainting and reintegration, but assuming those features as dating ones, one should abandon the so far dating of the work to the last quarter of 14th century and set it in times about 1350. Exclusive language of western forms can also be interpreted in aspect of the preachers’ ad status rhetoric. In absence of written sources that would allow for a thorough recognition of the scope and contents of sermons in the Monastic State of Teutonic Order, the role of that painting as a source material can hardly be overestimated. 

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

1.
JAKUBEK-RACZKOWSKA, Monika. Kaznodziejski potencjał malowidła w prezbiterium fary świętojańskiej w Toruniu. Treść i forma. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 1 styczeń 2013, T. 44, s. 75–124. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2013.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 (2013)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 750
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

fara świętojańska w Toruniu, malarstwo świętojańskie, malarstwo średniowieczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa