Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Wprowadzenie do problematyki polichromii rzeźb i detali architektonicznych z tzw. sztucznego kamienia w sztuce państwa zakonnego w Prusach
  • Strona domowa
  • /
  • Wprowadzenie do problematyki polichromii rzeźb i detali architektonicznych z tzw. sztucznego kamienia w sztuce państwa zakonnego w Prusach
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 (2013) /
  4. Artykuły

Wprowadzenie do problematyki polichromii rzeźb i detali architektonicznych z tzw. sztucznego kamienia w sztuce państwa zakonnego w Prusach

Autor

  • Juliusz Raczkowski Zakład Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej WSP UMK

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2013.002

Słowa kluczowe

Prusy, polichromia sztucznego kamienia

Abstrakt

The issue of colouring in stone sculpture is not a new question in the studies on art, but recent decades have been marked with significant increase of this research current, including studies on technology and conservation works. Interdisciplinary projects of that type have been conducted both in the sphere of monuments of the Antique (the studies of V. Brinkmann, the Bunte Götter project), and in the sphere of mediaeval sculpture – mostly monumental one (the cathedrals of Senlis, Amiens; research and conservation of the sculptures in Magdeburg, Naumburg, Bamberg as well as the churches in South Germany).

This research announcement aims for pointing out to this issues regarding the sculpture made of the so called artificial stone in the Monastic State of the Teutonic Knights in Prussia. The research on the polychrome of 14th century sculpture and architectonic details made of this material for several years accompanies conservation – restoration and didactic activities carried out in the Institute for the Study, Conservation and Restoration of Cultural Heritage NCU. The resulting conclusions are very important for the theoretical studies on the art of the region, referring not only the issue of the complete aesthetic impact of those works, but contributing also to the issue of their workshop tradition. The investigation carried out on several artefacts from Teutonic castles in Toruń and Malbork revealed quite restricted colour palette of the polychrome (vermilion and lead white for flesh colour, black for the borders, gold-leaf) and a layer of minium as the bottom-most layer common for the most of them. That layer most probably was a priming, levelling the irregularities of the base, serving also as an underpainting. The comparative analysis revealed that this method was deeply rooted in the Western practice of 13th and 14th centuries on German territories. Its employment in Prussia contradicts the theory of the locally active workshops having developed specific painting techniques for the so called artificial stone. At the present stage of studies it can not be decided, whether the limited colouring of the subsequent polychrome layer proves developing an individual, modest aesthetics for the sculpture in the Monastic State (corresponding with the brick material of the architecture) or whether their final colouring also followed the Western patterns, but due to the poor state of preservation one deals with the incomplete and not entirely authentic image. This question seems attractive enough to launch a future inter-field research project aiming for answering it.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

1.
RACZKOWSKI, Juliusz. Wprowadzenie do problematyki polichromii rzeźb i detali architektonicznych z tzw. sztucznego kamienia w sztuce państwa zakonnego w Prusach. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 1 styczeń 2014, T. 44, s. 41–55. [udostępniono 21.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2013.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 (2013)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 563
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Prusy, polichromia sztucznego kamienia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa