Formiści. Pomiędzy tradycją a awangardą
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2012.010Słowa kluczowe
awangarda artystyczna, Formiści, polska sztuka nowoczesnaAbstrakt
Formists were the first avant-garde movement in Polish art that integrated the creators coming from various artistic milieus: Krakow, Warsaw and Lvov. The members of the group on principle rejected Naturalism and Impressionism and took their inspiration from Expressionism, Cubism, and Futurism. Nevertheless, apart from the works that presented purposeful deformation of form, color and space, the painters created works drawing from both classical and folk art. This current was particularly visible in the paintings by Tymon Niesiołowski, Jacek Mierzejewski, Eugeniusz Zak and Roman Kramsztyk, the oeuvres of whom inscribed in the realm of New Classicism. This turn towards classical patterns, frequently connected with the interest in the antiquity, did not mean the return to academic patterns, but expressed the rediscovery and reinterpretation of those patterns. The fascination with universal values, frequently referring to the art of the past ages, was reflected in the works by the artists forming the moderate wing of the group and became visible in the works by Leon Chwisek, Zbigniew Pronaszko and Jan Hrynkowski, who represented the avant-garde branch of Formists. Folk art became another important source of inspiration; among artists who particularly frequently referred to it were Tytus Czyżewski, Konrad Winkler and Władysław Roguski.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 610
Liczba cytowań: 0