Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Rola przestrzeni w pejzażach Piotra Potworowskiego
  • Strona domowa
  • /
  • Rola przestrzeni w pejzażach Piotra Potworowskiego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 41 (2011) /
  4. Artykuły

Rola przestrzeni w pejzażach Piotra Potworowskiego

Autor

  • Katarzyna Kulpińska

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2011.009

Abstrakt

Piotr Potworowski is an artist favoured with two homelands, constitute the essence of all his artistic efforts. Before WWI, a Capsist and a Józef Pankiewicz’s student, fascinated with Pierre Bonnard’s and Henri Matisse’s paintings, a student of Fernand Léger, after the war Potworowski settled in England where he devoted himself to intensive work as an artist (he became a member of prestigious London Group) and a teacher (he became a professor of Bath School of Art and Design, now Bath Academy of Art in Corsham). Versatility of graphic expression of Piotr Potworowski: painting, drawing, spatial compositions, stenography had their counterpart of a different artistic mode, namely words. Poems, letters, extremely precious notes from his sketchbooks, miscellaneous casual remarks allow to look into his ‘beautiful mind’ and invite to explore the artist’s most inner experiences and emotions, accompany plastic realizations showing their hidden depths. Potworowski’s paintings are the evidence of his constant struggle with the space, the form, and the colour. Emotions, moments, or impressions submitted to artistic synthesis, have been converted into timeless values, codes enchanted onto canvas. This discussion refers to landscape painting by Piotr Potworowski, the uniqueness of which explains to large extent the artist’s attitude to the issue of space. Potworowski perceived the canvas in purely painter’s categories: light or the hue of the space. Potworowski’s idea of space is the consequence of several most crucial rules that the tried to follow. First, breaking with the tradition of painting from one point, the artist treated a landscape as a sum of subjective and objective occurrences; all that he saw and felt he converted into “an appropriate painterly fact.” In this context, he tried a new organization of space in his paintings; spatial relations became the result of ‘deeper seeing’. The second rule was individual coding spatial elations he observed and tamed. In the artist’s works space is not space ‘found’, or not merely found, but filtered though the master’s sensitivity, generalized, and verified by time. This temporal distance, either several hours or several days long, allowed for the synthesis and had the crucial role in the creation process. The process that for Potworowski was first and foremost of intellectual nature, and could only result in some artistic manner. Thirdly, space on Potworowski’s canvas is the effect of proper chromatic solutions, the ability of building unlimited spatial relations using several colourful planes. The meaning of the object is important only if it interacts with other objects creating new spatial categories. 

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2011-07-01

Jak cytować

1.
KULPIŃSKA, Katarzyna. Rola przestrzeni w pejzażach Piotra Potworowskiego. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 1 lipiec 2011, T. 41, s. 213–227. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2011.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 41 (2011)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1585
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa