Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

The Siege of Jerusalem and Mount Golgotha: Bemmel, Brueghel and Savery: Case Study of a Miniature from the Collection of the National Museum in Cracow
  • Strona domowa
  • /
  • The Siege of Jerusalem and Mount Golgotha: Bemmel, Brueghel and Savery: Case Study of a Miniature from the Collection of the National Museum in Cracow
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 54 (2023) /
  4. Artykuły

The Siege of Jerusalem and Mount Golgotha: Bemmel, Brueghel and Savery

Case Study of a Miniature from the Collection of the National Museum in Cracow

Autor

  • Zofia Maniakowska-Jazownik Muzeum Narodowe w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-6941-6512
  • Marta Matosz Muzeum Narodowe w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-6721-7296
  • Anna Ryguła Muzeum Narodowe w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-6356-1049

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2023.004

Słowa kluczowe

miniatury na pergaminie, badania technologiczne, makro XRF, spektroskopia ramanowska, XVI wiek, Ukrzyżowanie, Jacob Savery, malarstwo niderlandzkie

Abstrakt

Oblężenie Jerozolimy i Góra Golgoty: Bemmel, Brueghel i Savery. Wokół miniatury MNK III-min-425 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

Miniatura będąca przedmiotem artykułu to jedna spośród przeszło tysiąca dwustu miniatur znajdujących w posiadaniu Muzeum Narodowego w Krakowie. Jej korzenie sięgają XVI-wiecznych Niderlandów. Góra Golgota i scena Ukrzyżowania są namalowane na kawałku pergaminu o średnicy mniejszej niż 6 centymetrów. Badanie techniki, analiza stylistyczna i chemiczna oraz rozszyfrowanie sygnatury doprowadziły do odkrycia prawdziwego autora.

Biogramy autorów

Zofia Maniakowska-Jazownik - Muzeum Narodowe w Krakowie

Od 2000 roku pracuje jako konserwator w Pracowni Konserwacji Papieru i Skóry Muzeum Narodowego w Krakowie. Praca dypomowa i magisterska (Uniwerstytet MIkołaja Kopernika w Toruniu, WSzP) dotyczyły malarstwa olejnego Olgi Boznańskiej na tekturze, zaś praca doktorska (UMK, WSzP) opieki nad zbiorami miniatur MNK. Prowadzi wykłady na temat profilaktyki konserwatorskiej materiałów archiwalnych.

Marta Matosz - Muzeum Narodowe w Krakowie

Marta Matosz – od 2008 r. chemik w Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych (LANBOZ) w Muzeum Narodowym w Krakowie. Prowadzi badania z zastosowaniem techniki fluorescencji rentgenowskiej w celu rozpoznania technologicznego obiektów zabytkowych i materiałów wchodzących w ich skład. Ukończyła Wydział Chemii na  Uniwersytecie Wrocławskim oraz Podyplomowe Studia Konserwacji Zabytków Architektury i Urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej.

Anna Ryguła - Muzeum Narodowe w Krakowie

Since 2018 assistant in the Laboratory of Analysis and Nondestructive Investigation of Heritage Objects (LANBOZ) in the National Museum in Krakow (Poland) where is responsible for application of Raman spectroscopy to conservation of art. Rygula holds a diploma in chemistry (2006) and a doctorate (2011) from Jagiellonian University in Krakow (Poland). Then she worked as an assistant and a head (2013-2015) of the Laboratory of Raman Spectroscopy in the Jagiellonian Centre for Experimental Therapeutics.

Bibliografia

Burgio, Lucia, Cesaratto Anna, and Derbyshire Alan. “Comparison of English Portrait Miniatures Using Raman Microscopy and Other Techniques.” Journal of Raman Spectroscopy, 43 (2012): 1713–1721. https://doi.org/10.1002/jrs.4133

Carter, Elizabeth A., Fernando Rull Perez, Jesús Medina Garcia, and Howell G. M. Edwards. “Raman Spectroscopic Analysis of an Important Visigothic Historiated Manuscript.” Philosophical Transactions: Mathematical, Physical and Engineering Sciences 374 (2016): no. 2082. https://doi.org/10.1098/rsta.2016.0041

Curie, Christina, and Dominique Allart. The Brueg[H]el Phenomenon. Paintings by Pieter Bruegel the Elder and Pieter Brueghel the Younger with a Special Focus on Technique and Copying Practice. Vol. 1–2. Brussels: Brepols, 2012.

De Coster, Sylvie. “Vlijtich, net en met grooter patientie. Nieuwe aanwinst van Jacob I Savery in het Broelmuseum.” In Handelingen Nieuwe Reeks, vol. 77, ed. Filippe de Potter, 87–105. Kortrijk: Koninklijke Geschied- en Oudheidkundige Kring van Kortrijk, 2012.

De Potter, Filippe, and Isabelle De Jaegere. “Roelant Savery: Život umělce / Roelant Savery: The Life of an Artists.” In Roelandt Savery. Malíř ve službách císaře Rudolfa II / A Painter in the Services of Emperor Rudolf II. Katalog výstavy, ed. by Olga Kotková, 11–56. Praha: Národní galerie, 2010.

Fiorillo, Flavia, Burgio Lucia, Slottved Kimbriel Christine, and Ricciardi Paola, “Non-Invasive Technical Investigation of English Portrait Miniatures Attributed to Nicholas Hilliard and Isaac Oliver.” Heritage 4 (2021): 1165–118. https://doi.org/10.3390/heritage4030064

Gerszi, Teréz. “Bruegels Nachwirkung auf die niederländischen Landschaftsmaler um 1600.” Oud Holland 90, no. 4 (1976): 201–229.

Gibson, Walter S. Mirror of the Earth: The World Landscape in Sixteenth-Century Flemish Painting. Princeton: Princeton University Press, 1989.

Gilbert, B., S. Denoël, G. Weber, and D. Allart. “Analysis of Green Copper Pigments in Illuminated Manuscripts by Micro-Raman Spectroscopy.” Analyst 128 (2003): 1213–1217. https://doi.org/10.1039/b306138h

Gołyźniak, Paweł. Ancient Engraved Gems in the National Museum in Krakow. Wiesbaden: Reichert, 2017.

Hautekeete, Stefaan. “New Insights into the Working Methods of Hans Bol.” Master Drawings 50, no. 3: South Netherlandish & Flemish Drawings, part I (Autumn 2012): 329–356.

Hautekeete, Stefaan, and Joris van Girieke. Emblemata Evangelica. Hans Bol. Brussels: Koning Boudewijnstichting, 2015.

“Joachim Patinir (c. 1480–1524).” In Renaissance and Reformation, 1500–1620: A Biographical

Dictionary, ed. by Jo Eldridge Carney, 280. Westport: Greenwood Publishing Group, 2001.

Katalog przedmiotów ofiarowanych przez Konstantego Schmidta-Ciążyńskiego do Muzeum Narodowego w Krakowie. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie / Drukarnia Związkowa, 1885.

Kühn, Herman. “Lead-Tin Yellow.” Studies in Conservation 13, no. 1 (1968): 7–33.

Mander, Carel van. Het schilder-boeck waerin voor eerst de leerlustighe iueght den grondt der edel vry schilderconst in verscheyden deelen wort voorghedraghen…. Haarlem: Paschier van Wesbvsch Boeck vercooper, 1604.

Maniakowska-Jazownik, Zofia, Anna Ryguła, and Marta Matosz. “Around the Set of Early-Modern Miniatures Painted on Parchment Donated by Konstanty Schmidt-Ciążyński in the Collection of the National Museum in Kraków.” Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 53 (2022): 183–230. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2022.005.

Mielke, Ursula, and Stefaan Hautekeete. Hans Bol, part 1–2 (New Hollstein, Dutch and Flemish Etching, Engraving and Woodcuts, 1450–1700, 28). Amsterdam: Ger Luiten, 2015.

Mochizuki, Mia M. “An Overlooked Still Life by Jacob Saverij.” Notes in the History of Art 23, no. 4 (2004): 25–37.

Montias, John Michael. Art at Auction in 17th Century Amsterdam. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2002. Online edition. https://doi.org/10.5117/9789053565919

https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/35108

Powell, Amy Knight. “Squaring the Circle: The Telescopic View in Early Modern Landscapes.” Art History 39, Issue 2 (2016): 282–301.

Sellink, Manfred. Bruegel. The Complete Paintings, Drawing and Prints. Ghent: Ludion Press, 2007.

Thieme, Ulrich, and Felix Becker. Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Vol. 29 Rosa–Scheffauer. Ed. by Hans Vollmar. Leipzig: E. A. Seemann, 1935.

Tobiaszowa, Zofia. “Historia zbioru miniatur Muzeum Narodowego w Krakowie.” Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie 7 (1962): 288–312.

Valadas, Sara, Rita V. Freire, Ana Cardoso, José Mirão, Cristina B. Dias, Peter Vandenabeele, and António Candeias. “On the Use of the Unusual Green Pigment Brochantite (Cu4(SO4)(OH)6) in the 16th-Century Portuguese-Flemish Paintings Attributed to The Master Frei Carlos Workshop.” Microscopy and Microanalysis 21 (2015): 518–525. DOI: 10.1017/S1431927615000094.

Winiewicz-Wolska, Joanna. Malarstwo niderlandzkie i flamandzkie w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu. Kraków: Wydawnictwo Wawelskie, 2021.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-12-30

Jak cytować

1.
MANIAKOWSKA-JAZOWNIK, Zofia, MATOSZ, Marta & RYGUŁA, Anna. The Siege of Jerusalem and Mount Golgotha: Bemmel, Brueghel and Savery: Case Study of a Miniature from the Collection of the National Museum in Cracow. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 30 grudzień 2023, T. 54, s. 113–152. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2023.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 54 (2023)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Zofia Maniakowska-Jazownik, Marta Matosz, Anna Ryguła

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 199
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

miniatury na pergaminie, badania technologiczne, makro XRF, spektroskopia ramanowska, XVI wiek, Ukrzyżowanie, Jacob Savery, malarstwo niderlandzkie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa