The Siege of Jerusalem and Mount Golgotha: Bemmel, Brueghel and Savery
Case Study of a Miniature from the Collection of the National Museum in Cracow
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2023.004Słowa kluczowe
miniatury na pergaminie, badania technologiczne, makro XRF, spektroskopia ramanowska, XVI wiek, Ukrzyżowanie, Jacob Savery, malarstwo niderlandzkieAbstrakt
Oblężenie Jerozolimy i Góra Golgoty: Bemmel, Brueghel i Savery. Wokół miniatury MNK III-min-425 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie
Miniatura będąca przedmiotem artykułu to jedna spośród przeszło tysiąca dwustu miniatur znajdujących w posiadaniu Muzeum Narodowego w Krakowie. Jej korzenie sięgają XVI-wiecznych Niderlandów. Góra Golgota i scena Ukrzyżowania są namalowane na kawałku pergaminu o średnicy mniejszej niż 6 centymetrów. Badanie techniki, analiza stylistyczna i chemiczna oraz rozszyfrowanie sygnatury doprowadziły do odkrycia prawdziwego autora.
Bibliografia
Burgio, Lucia, Cesaratto Anna, and Derbyshire Alan. “Comparison of English Portrait Miniatures Using Raman Microscopy and Other Techniques.” Journal of Raman Spectroscopy, 43 (2012): 1713–1721. https://doi.org/10.1002/jrs.4133
Carter, Elizabeth A., Fernando Rull Perez, Jesús Medina Garcia, and Howell G. M. Edwards. “Raman Spectroscopic Analysis of an Important Visigothic Historiated Manuscript.” Philosophical Transactions: Mathematical, Physical and Engineering Sciences 374 (2016): no. 2082. https://doi.org/10.1098/rsta.2016.0041
Curie, Christina, and Dominique Allart. The Brueg[H]el Phenomenon. Paintings by Pieter Bruegel the Elder and Pieter Brueghel the Younger with a Special Focus on Technique and Copying Practice. Vol. 1–2. Brussels: Brepols, 2012.
De Coster, Sylvie. “Vlijtich, net en met grooter patientie. Nieuwe aanwinst van Jacob I Savery in het Broelmuseum.” In Handelingen Nieuwe Reeks, vol. 77, ed. Filippe de Potter, 87–105. Kortrijk: Koninklijke Geschied- en Oudheidkundige Kring van Kortrijk, 2012.
De Potter, Filippe, and Isabelle De Jaegere. “Roelant Savery: Život umělce / Roelant Savery: The Life of an Artists.” In Roelandt Savery. Malíř ve službách císaře Rudolfa II / A Painter in the Services of Emperor Rudolf II. Katalog výstavy, ed. by Olga Kotková, 11–56. Praha: Národní galerie, 2010.
Fiorillo, Flavia, Burgio Lucia, Slottved Kimbriel Christine, and Ricciardi Paola, “Non-Invasive Technical Investigation of English Portrait Miniatures Attributed to Nicholas Hilliard and Isaac Oliver.” Heritage 4 (2021): 1165–118. https://doi.org/10.3390/heritage4030064
Gerszi, Teréz. “Bruegels Nachwirkung auf die niederländischen Landschaftsmaler um 1600.” Oud Holland 90, no. 4 (1976): 201–229.
Gibson, Walter S. Mirror of the Earth: The World Landscape in Sixteenth-Century Flemish Painting. Princeton: Princeton University Press, 1989.
Gilbert, B., S. Denoël, G. Weber, and D. Allart. “Analysis of Green Copper Pigments in Illuminated Manuscripts by Micro-Raman Spectroscopy.” Analyst 128 (2003): 1213–1217. https://doi.org/10.1039/b306138h
Gołyźniak, Paweł. Ancient Engraved Gems in the National Museum in Krakow. Wiesbaden: Reichert, 2017.
Hautekeete, Stefaan. “New Insights into the Working Methods of Hans Bol.” Master Drawings 50, no. 3: South Netherlandish & Flemish Drawings, part I (Autumn 2012): 329–356.
Hautekeete, Stefaan, and Joris van Girieke. Emblemata Evangelica. Hans Bol. Brussels: Koning Boudewijnstichting, 2015.
“Joachim Patinir (c. 1480–1524).” In Renaissance and Reformation, 1500–1620: A Biographical
Dictionary, ed. by Jo Eldridge Carney, 280. Westport: Greenwood Publishing Group, 2001.
Katalog przedmiotów ofiarowanych przez Konstantego Schmidta-Ciążyńskiego do Muzeum Narodowego w Krakowie. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie / Drukarnia Związkowa, 1885.
Kühn, Herman. “Lead-Tin Yellow.” Studies in Conservation 13, no. 1 (1968): 7–33.
Mander, Carel van. Het schilder-boeck waerin voor eerst de leerlustighe iueght den grondt der edel vry schilderconst in verscheyden deelen wort voorghedraghen…. Haarlem: Paschier van Wesbvsch Boeck vercooper, 1604.
Maniakowska-Jazownik, Zofia, Anna Ryguła, and Marta Matosz. “Around the Set of Early-Modern Miniatures Painted on Parchment Donated by Konstanty Schmidt-Ciążyński in the Collection of the National Museum in Kraków.” Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 53 (2022): 183–230. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2022.005.
Mielke, Ursula, and Stefaan Hautekeete. Hans Bol, part 1–2 (New Hollstein, Dutch and Flemish Etching, Engraving and Woodcuts, 1450–1700, 28). Amsterdam: Ger Luiten, 2015.
Mochizuki, Mia M. “An Overlooked Still Life by Jacob Saverij.” Notes in the History of Art 23, no. 4 (2004): 25–37.
Montias, John Michael. Art at Auction in 17th Century Amsterdam. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2002. Online edition. https://doi.org/10.5117/9789053565919
https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/35108
Powell, Amy Knight. “Squaring the Circle: The Telescopic View in Early Modern Landscapes.” Art History 39, Issue 2 (2016): 282–301.
Sellink, Manfred. Bruegel. The Complete Paintings, Drawing and Prints. Ghent: Ludion Press, 2007.
Thieme, Ulrich, and Felix Becker. Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Vol. 29 Rosa–Scheffauer. Ed. by Hans Vollmar. Leipzig: E. A. Seemann, 1935.
Tobiaszowa, Zofia. “Historia zbioru miniatur Muzeum Narodowego w Krakowie.” Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie 7 (1962): 288–312.
Valadas, Sara, Rita V. Freire, Ana Cardoso, José Mirão, Cristina B. Dias, Peter Vandenabeele, and António Candeias. “On the Use of the Unusual Green Pigment Brochantite (Cu4(SO4)(OH)6) in the 16th-Century Portuguese-Flemish Paintings Attributed to The Master Frei Carlos Workshop.” Microscopy and Microanalysis 21 (2015): 518–525. DOI: 10.1017/S1431927615000094.
Winiewicz-Wolska, Joanna. Malarstwo niderlandzkie i flamandzkie w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu. Kraków: Wydawnictwo Wawelskie, 2021.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zofia Maniakowska-Jazownik, Marta Matosz, Anna Ryguła
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 134
Liczba cytowań: 0