Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Mała konstelacja pomorskich zbieraczy: Recenzja książki „Zbiory artystyczne polskich ziemian na Pomorzu Nadwiślańskim od końca XVIII wieku po czasy dzisiejsze” Dobromiły Rzyskiej-Laube
  • Strona domowa
  • /
  • Mała konstelacja pomorskich zbieraczy: Recenzja książki „Zbiory artystyczne polskich ziemian na Pomorzu Nadwiślańskim od końca XVIII wieku po czasy dzisiejsze” Dobromiły Rzyskiej-Laube
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 54 (2023) /
  4. Artykuły recenzyjne

Mała konstelacja pomorskich zbieraczy

Recenzja książki „Zbiory artystyczne polskich ziemian na Pomorzu Nadwiślańskim od końca XVIII wieku po czasy dzisiejsze” Dobromiły Rzyskiej-Laube

Autor

  • Kamila Kłudkiewicz Instytut Historii SztukiWydział Nauk o SztuceUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-5915-4560

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2023.005

Słowa kluczowe

kolekcjonerstwo, polscy ziemianie, kolekcje polskiego ziemiaństwa, kolekcjonerstwo na Pomorzu Nadwiślańskim, polskie kolekcjonerstwo w XIX w. i w pierwszej połowie XX wieku

Abstrakt

Artykuł stanowi recenzję książki Dobromiły Rzyskiej-Laube pt. „Zbiory artystyczne polskich ziemian na Pomorzu Nadwiślańskim od końca XVIII wieku po czasy dzisiejsze” (Gdańsk 2022). Pomijając pierwszą i ostatnią partię tekstu, o charakterze odpowiednio: politycznego, demograficznego i gospodarczego wprowadzenia w problematykę regionu Pomorza (Wprowadzenie) oraz próby wyciągnięcia wniosków o charakterze ogólnym (Zakończenie), książka składa się zasadniczo z dwóch części. Pierwszą (w strukturze publikacji odpowiadają jej części I i II) stanowi analiza wybranych pomorskich, ziemiańskich kolekcji, drugą (cz. III, objętościowo dużo skromniejsza, ale wzbogacona istotnym aneksem) historia ich rozproszenia w czasie burzliwych lat wojennych i powojennych oraz próba określenia stanu ich obecnego zachowania. Taki układ tekstu sytuuje książkę na pograniczu badań nad historią kolekcjonerstwa oraz badań proweniencyjnych. Obydwie dziedziny badawcze rozwijają się w Polsce obecnie dość intensywnie, a omawiana publikacja stanowi istotne uzupełnienie naszej wiedzy o prywatnym kolekcjonerstwie przed 1939 r.

Biogram autora

Kamila Kłudkiewicz - Instytut Historii SztukiWydział Nauk o SztuceUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Doktor nauk humanistycznych, absolwentka prawa i historii sztuki na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Autorka monografii „Wybór i konieczność. Kolekcje polskiej arystokracji w Wielkopolsce na przełomie XIX i XX wieku” (2016). Jej zainteresowania badawcze dotyczą historii kolekcjonerstwa, muzealnictwa, kultury materialnej w XIX i na początku XX wieku.

Bibliografia

Darecka, Katarzyna, i Anna Frąckowska. Ratusz Głównego Miasta w Gdańsku. Straty wojenne. Gdańsk: Muzeum Gdańska, 2020.

Darecka, Katarzyna, i Izabela Jastrzembska-Olkowska. Dwór Artusa w Gdańsku. Straty wojenne. Gdańsk: Muzeum Gdańska, 2020.

Dettloff, Szczęsny. Galerja obrazów im. Mielżyńskich. Poznań: nakładem autora, 1916.

Dettloff, Szczęsny. Przechadzka w Muzeum Mielżyńskich: popularny przewodnik po zbiorach Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Poznań: Drukarnia Nakładowa Braci Winiewiczów, 1918.

Katalog dzieł malarstwa, rysunku lawowanego i rzeźby ze zbiorów Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Red. Dorota Suchocka. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2008.

Kłudkiewicz, Kamila. „Galeria miłosławska Seweryna hr. Mielżyńskiego – o tym, jak obrazy idealnego zbioru częściowo utraciły swoje atrybucje.” W Kolekcja fikcji: o mistyfikacji w sztuce, red. Małgorzata Wawrzak, 161–182. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2016.

Kłudkiewicz, Kamila. „Spis obrazów zbioru miłosławskiego z 1870 r. Seweryn Mielżyński na tle XIX-wiecznych kolekcjonerów malarstwa dawnego na ziemiach polskich.” W Wokół Seweryna Mielżyńskiego. Materiały pokonferencyjne, red. Agnieszka Murawska i Ewa Siejkowska-Askutja, 62–70. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2021.

Kowalska, Helena. Straty wojenne Muzeum Miejskiego (Stadtmuseum) w Gdańsku. Seria Nowa. Gdańsk: Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2017.

Kraszewski, Józef Ignacy. „Pogadanki o sztuce.” Atheneum 4 (1844): 169–189.

Rosset, Tomasz F. de. „By skreślić historię naszych zbiorów”. Polskie kolekcje artystyczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021.

Rzyska-Laube, Dobromiła. Zbiory artystyczne polskich ziemian na Pomorzu Nadwiślańskim od końca XVIII wieku po czasy dzisiejsze. Gdańsk: Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2022.

Stammers, Tom. „Women Collectors and Cultural Philanthropy, c. 1850–1920.” Interdisciplinary Studies in the Long Nineteenth Century 31 (2021). https://doi.org/10.16995/ntn.3347

Szymański, Wojciech. Dom Uphagena w Gdańsku. Straty wojenne. Gdańsk: Muzeum Gdańska, 2020.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-12-30

Jak cytować

1.
KŁUDKIEWICZ, Kamila. Mała konstelacja pomorskich zbieraczy: Recenzja książki „Zbiory artystyczne polskich ziemian na Pomorzu Nadwiślańskim od końca XVIII wieku po czasy dzisiejsze” Dobromiły Rzyskiej-Laube. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 30 grudzień 2023, T. 54, s. 155–165 . [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2023.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 54 (2023)

Dział

Artykuły recenzyjne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Kamila Kłudkiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 232
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kolekcjonerstwo, polscy ziemianie, kolekcje polskiego ziemiaństwa, kolekcjonerstwo na Pomorzu Nadwiślańskim, polskie kolekcjonerstwo w XIX w. i w pierwszej połowie XX wieku
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa