Mała konstelacja pomorskich zbieraczy
Recenzja książki „Zbiory artystyczne polskich ziemian na Pomorzu Nadwiślańskim od końca XVIII wieku po czasy dzisiejsze” Dobromiły Rzyskiej-Laube
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2023.005Słowa kluczowe
kolekcjonerstwo, polscy ziemianie, kolekcje polskiego ziemiaństwa, kolekcjonerstwo na Pomorzu Nadwiślańskim, polskie kolekcjonerstwo w XIX w. i w pierwszej połowie XX wiekuAbstrakt
Artykuł stanowi recenzję książki Dobromiły Rzyskiej-Laube pt. „Zbiory artystyczne polskich ziemian na Pomorzu Nadwiślańskim od końca XVIII wieku po czasy dzisiejsze” (Gdańsk 2022). Pomijając pierwszą i ostatnią partię tekstu, o charakterze odpowiednio: politycznego, demograficznego i gospodarczego wprowadzenia w problematykę regionu Pomorza (Wprowadzenie) oraz próby wyciągnięcia wniosków o charakterze ogólnym (Zakończenie), książka składa się zasadniczo z dwóch części. Pierwszą (w strukturze publikacji odpowiadają jej części I i II) stanowi analiza wybranych pomorskich, ziemiańskich kolekcji, drugą (cz. III, objętościowo dużo skromniejsza, ale wzbogacona istotnym aneksem) historia ich rozproszenia w czasie burzliwych lat wojennych i powojennych oraz próba określenia stanu ich obecnego zachowania. Taki układ tekstu sytuuje książkę na pograniczu badań nad historią kolekcjonerstwa oraz badań proweniencyjnych. Obydwie dziedziny badawcze rozwijają się w Polsce obecnie dość intensywnie, a omawiana publikacja stanowi istotne uzupełnienie naszej wiedzy o prywatnym kolekcjonerstwie przed 1939 r.
Bibliografia
Darecka, Katarzyna, i Anna Frąckowska. Ratusz Głównego Miasta w Gdańsku. Straty wojenne. Gdańsk: Muzeum Gdańska, 2020.
Darecka, Katarzyna, i Izabela Jastrzembska-Olkowska. Dwór Artusa w Gdańsku. Straty wojenne. Gdańsk: Muzeum Gdańska, 2020.
Dettloff, Szczęsny. Galerja obrazów im. Mielżyńskich. Poznań: nakładem autora, 1916.
Dettloff, Szczęsny. Przechadzka w Muzeum Mielżyńskich: popularny przewodnik po zbiorach Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Poznań: Drukarnia Nakładowa Braci Winiewiczów, 1918.
Katalog dzieł malarstwa, rysunku lawowanego i rzeźby ze zbiorów Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Red. Dorota Suchocka. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2008.
Kłudkiewicz, Kamila. „Galeria miłosławska Seweryna hr. Mielżyńskiego – o tym, jak obrazy idealnego zbioru częściowo utraciły swoje atrybucje.” W Kolekcja fikcji: o mistyfikacji w sztuce, red. Małgorzata Wawrzak, 161–182. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2016.
Kłudkiewicz, Kamila. „Spis obrazów zbioru miłosławskiego z 1870 r. Seweryn Mielżyński na tle XIX-wiecznych kolekcjonerów malarstwa dawnego na ziemiach polskich.” W Wokół Seweryna Mielżyńskiego. Materiały pokonferencyjne, red. Agnieszka Murawska i Ewa Siejkowska-Askutja, 62–70. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2021.
Kowalska, Helena. Straty wojenne Muzeum Miejskiego (Stadtmuseum) w Gdańsku. Seria Nowa. Gdańsk: Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2017.
Kraszewski, Józef Ignacy. „Pogadanki o sztuce.” Atheneum 4 (1844): 169–189.
Rosset, Tomasz F. de. „By skreślić historię naszych zbiorów”. Polskie kolekcje artystyczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021.
Rzyska-Laube, Dobromiła. Zbiory artystyczne polskich ziemian na Pomorzu Nadwiślańskim od końca XVIII wieku po czasy dzisiejsze. Gdańsk: Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2022.
Stammers, Tom. „Women Collectors and Cultural Philanthropy, c. 1850–1920.” Interdisciplinary Studies in the Long Nineteenth Century 31 (2021). https://doi.org/10.16995/ntn.3347
Szymański, Wojciech. Dom Uphagena w Gdańsku. Straty wojenne. Gdańsk: Muzeum Gdańska, 2020.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Kamila Kłudkiewicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 154
Liczba cytowań: 0