Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Obraz Matki Bożej Stradowskiej : Przyczynek do badań nad krakowskim malarstwem i złotnictwem
  • Strona domowa
  • /
  • Obraz Matki Bożej Stradowskiej : Przyczynek do badań nad krakowskim malarstwem i złotnictwem
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 53 (2022) /
  4. Artykuły

Obraz Matki Bożej Stradowskiej

Przyczynek do badań nad krakowskim malarstwem i złotnictwem

Autor

  • Wojciech Sowała Uniwersytet Jagielloński, Instytut Historii Sztuki https://orcid.org/0000-0002-6366-263X

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2022.008

Słowa kluczowe

Stradów, Matka Boża Stradowska, złotnictwo, Wacław Głowacki, malarstwo krakowskie

Abstrakt

Stradów w XVII w. stał się lokalnym sanktuarium maryjnym, w którym przechowywano, słynący cudami obraz Matki Boskiej Stradowskiej. Przeprowadzona w 2022 r. konserwacja tego obrazu umożliwiła wykonanie badań i ogląd pierwotnej warstwy malarskiej. W niniejszym artykule zaprezentowano wyniki analiz historyczno-artystycznych z uwzględnieniem wyników powyższych badań oraz kwerend źródłowych. Jak się wydaje obraz mógł być wykonany w Krakowie w pierwszym czterdziestoleciu XVII w. W drugiej części zanalizowano srebrne sukienki związane z obrazem. Rozpoznano dwie fazy powstania blach. Główną część wykonano na początku XIX w. lecz po roku 1807, natomiast w 1879 r. dokonano reperacji i uzupełnień, wtedy też dodano korony i berło. Jak wskazują znaki złotnicze prace przeprowadzono w krakowskim zakładzie Wacława Głowackiego. Elementem zwracającym uwagę okazał się zestaw znaków złotniczych nabitych na sukienkach, niezgodny zarówno z rosyjskim jak i austriackim ustawodawstwem. 

 

Bibliografia

ŹRÓDŁA

Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie (AKMK):

AV Cap 41 – Acta visitationis exterioris decanatuum: Pacanoviensis, Kijensis, Sokoliensis, Androwiensis, Wrocimoviensis, Proszoviensis, Vitoviensis et Bythomiensis, ad archidiaconatum Cracoviensem pertinentium in anno 1618 factae, k. 50v–51v.

AV 8 – Visitatio quindecim decanatuum, nempe: Skavinensis, Zathoriensis, Novi Montis, Skalensis, Wrocimoviensis, Adreoviensis, Kijensis, Paczanoviensis, Oswiecimensis, Żywiecensis, Witoviensis, Skoliensis, Opatovecensis, Wielicensis et Plesnensis a Peril. et R.D. Nicolao Oborski, episcopo Laodicensis, suffraganeo, archidiacono, vicario in spiritualibus generali Cracoviensi in annis 1663–1665 expedita, k. 300r.

AV 14 – Acta visitationis externae trium decanatuum, videlicet Sokoliensis, Kijensis, Paczanoviensis, vigore litterarum specialis commissionis ex cancellaria R.D. Joannis de Małachowice Małachowski, episcopi Cracoviensis, ducis Severiae emmanatarum, dum R.D. Vladislaus Opacki, archidiaconus Cracoviensis, ducis Severiae emanatarum, dum R.D. Vladislaus Opacki, archidiaconus Cracoviensis ob multitudinem ecclesiarum parachialium intra territorium archidiaconatus sui Cracoviensis consistentium, tum ob provectam aetatem ac debilem valetudinem munus visitationis totius archidiaconatus commode pergere exequi et expedire non valet, per me D. Franciscum Lochman IUD, coadiutorem archipresbiterus Cracoviensis, decanum Sandomiriensem, deputatum commissarium visitatorem in anno 1699 mensibus Februario, Martio et Majo peractae, in quibus status – iura – dos et quiquis reditus – nec non inventaria sacrae supellectilis ecclesiarum – tum quoque decreta reformationis connotata et conscripta reperiuntur, k. 1r, 37rv.

AV 39 – Acta visitationis ecclesiarum in decanatu Sokolinensi et Kijensi ex commissione Cel. Principis R.D. Andrea Stanislai Kostka comitis in Załuskie Załuski, episcopiCracoviensis, ducis Severiae, per Josephum Carolum Bleszyński, ecclesiarum cathedralis Cracoviensis et Insignis Collegiatae Sandomiriensis canonicum, expeditae diebus mensium Januarii et Februarii et Martii 1748 anno, s. 125, 126.

AV 56 – Akta wizyty generalnej z woli i nakazu J.O. Xiążęcia Jm. Michała Jerzego Ciołka Poniatowskiego, biskupa płockiego, Xiążęcia pułtuskiego, koadiutora z całą jurysdykcją krakowskiego, Xiążęcia siewierskiego, opata kommendataryusza czerwińskiego, dziekana warszawskiego, orderów Orła Białego i św. Stanisława kawalera, w czterech dekanatach: Pacanowskim, Opatowskim, Witowskim i Sokolińskim przez Jmi Xiędza Antoniego Franciszka Dunina Kozickiego, Kollegiaty Pileckiej dziekana od dnia 15 miesiąca maja do dnia 22 października roku Pańskiego 1783 odprawionej, s. 1132, 1133.

OPRACOWANIA

Bobrow, Ryszard. Złotnicy i jubilerzy prowincji Królestwa Polskiego. Warszawa: Muzeum Narodowe, 2017.

Chrzanowski, Tadeusz, i Marian Kornecki. Sztuka ziemi krakowskiej. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1982.

Dobrowolski, Tadeusz. Sztuka Krakowa. Kraków: M. Kot, 1950.

Dzik, Janina. Franciszek Lekszycki. Malarz religijny baroku. Kalwaria Zebrzydowska: Calvarianum, 1998.

Fridrich, Alojzy. Historye cudownych obrazów Najświętszej Maryi Panny w Polsce. T. 3. Kraków: A. Koziański, 1908.

Gradowski, Michał. Znaki na srebrze. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji Zabytków, 1993.

Hodegetrie krakowskie 1400–1450. Red. Małgorzata Schuster-Gawłowska i Marta Lempart-Geratowska. Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych, 2015.

Hodegetrie krakowskie 1450–1490. Red. Małgorzata Schuster-Gawłowska i Marta Lempart-Geratowska. Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych, 2017.

Hodegetrie krakowskie 1490–1550. Red. Małgorzata Schuster-Gawłowska, Marta Lempart-Geratowska, Piotr Łopatkiewicz, Małgorzata Nowalińska, i Anna Sękowska. Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych, 2018.

Hodegetrie krakowskie i ich odmiany 1550–1750, 1750–2018. Red. Małgorzata Schuster--Gawłowska, Marta Lempart-Geratowska, Piotr Łopatkiewicz, Małgorzata Nowalińska, i Anna Sękowska. Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych, 2019.

Katalog zabytków sztuki w Polsce. T. 3 Województwo kieleckie. Z. 9 Powiat pińczowski. Oprac. Kazimiera Kutrzebianka, Jerzy Łoziński, i Barbara Wolff. Warszawa: IS PAN, 1961.

Myśliński, Michał. Zgromadzenie panów złotników krakowskich w latach 1772–1866. Warszawa: IS PAN, 2016.

Myśliński, Michał. Złotnicy krakowscy i ich cech w czasach autonomii galicyjskiej 1866–1914. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2011.

Ryszkiewicz, Andrzej. „Malarstwo polskie około roku 1600.” W Sztuka około roku 1600. Materiały z konferencji pt. Sztuka około roku 1600, Lublin 1972, red. Teresa Hrankowska, 32–41. Warszawa: PWN, 1974.

Samek, Jan. Polskie złotnictwo. Wrocław: Ossolineum, 1988.

Sowała, Wojciech. Artystyczne dzieje kolegiaty świętego Jana Chrzciciela w Skalbmierzu. Kielce: Jedność, 2022.

Walicki, Michał, i Władysław Tomkiewicz. Malarstwo polskie. Manieryzm. Barok. Warszawa: Auriga, 1971.

Wiśniewski, Jan. Historyczny opis kościołów, miast, zabytków i pamiątek w pińczowskiem, skalbmierskiem i wiślickiem. Marjówka: druk szkoły rzem., 1927.

Wyszyńska, Jadwiga. Obraz Matki Boskiej Myślenickiej jako pierwowzór obrazu Matki Boskiej Kalwaryjskiej. Prace badawcze i konserwatorskie. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1995.

Zlat, Mieczysław. Sztuka polska. Renesans i manieryzm. Warszawa: Arkady, 2008.

Żmudziński, Jerzy. „Wenecja – Polska – Dolabella.” W Dolabella. Wenecki malarz Wazów. Katalog wystawy na Zamku Królewskim w Warszawie, red. Magdalena Białonowska, 41–74. Warszawa: Zamek Królewski w Warszawie, 2020.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-01-27

Jak cytować

1.
SOWAŁA, Wojciech. Obraz Matki Bożej Stradowskiej : Przyczynek do badań nad krakowskim malarstwem i złotnictwem. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 27 styczeń 2023, T. 53, s. 319–340. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2022.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 53 (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Wojciech Sowała

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 818
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Stradów, Matka Boża Stradowska, złotnictwo, Wacław Głowacki, malarstwo krakowskie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa