„Muzeum” w XVIII wieku
Z dziejów semantyki pojęcia
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2021.001Słowa kluczowe
muzeum, słowniki, encyklopedie, wiek XVIIIAbstrakt
Przedmiotem studium są znaczenia, jakie nadawano pojęciu „muzeum” w XVIII wieku. Analizie poddano definicje terminu „muzeum” zawarte w traktatach kolekcjonerskich oraz przede wszystkim w słownikach i encyklopediach. Teksty źródłowe pochodzą w większości z niemieckiego i francuskiego obszaru językowego, gdyż w nich szczególnie wyraźnie zaznaczyło się zjawisko zmiany zbioru desygnatów nazwy „muzeum”, a zarazem były one nośnikami nieco odmiennych tradycji.
Wskazuje się na trzy główne przemiany, jakie dokonały się w rozumieniu słowa „muzeum” w XVIII wieku. Po pierwsze, „muzeum” zaczęło w sposób konsekwentny oznaczać przestrzeń realną, a nie również wirtualną (dyskursywną). Po drugie, zaczęło ono oznaczać przestrzeń raczej publiczną niż prywatną. Po trzecie – przestrzeń kolekcjonerską, ekspozycyjną, służącą w pierwszym rzędzie doświadczeniu sensualnemu, a nie przestrzeń wiedzy, służącą przede wszystkim doświadczeniu intelektualnemu. W konsekwencji złożonych procesów kulturowych stopniowo ukształtowało się rozumienie nazwy „muzeum” jako realnej i publicznej przestrzeni ekspozycyjnej.
Bibliografia
Ajdukiewicz, Kazimierz. Logika pragmatyczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1965.
Allgemeine Deutsche Real-Encyklopädie für die gebildeten Stände (Conversations-Lexickon), in zwölf Bänden. T. 7. Leipzig: Brockhous, 1830.
Bazin, Germain. Le temps des Musées. Liège–Bruxelles: Desoer, 1967.
Bruwier, Marie-Cécile. „Le Mouseion d’Alexandrie, conservatoire du savoir universel á l’époque hellénistique.” W RTBF 50 ans. L’extraordinaire jardin de la mémoire, tome Musée, red. François Mairesse, Ludovic Recchia, Muriel Hanot, i Marie-Cécile Bruwier, 51–67. Mariemont: Musée royal de Mariemont, 2004.
Calepino, Ambrogio. Dictionarium linguae Latinae. Basileae: Petri, 1549.
Chambers, Ephraim. Cyclopaedia, or, An universsal dictionary of arts and sciences. T. 2. London: James & John Knapton, 1728.
Châtelet-Lange, Liliane. „Le ‘Museo di Vanves' (1560). Collections de sculptures et musées au XVIe siècle en France.” Zeitschrift für Kunstgeschichte 38, z. 3–4 (1975): 266–285.
Conversations-Lexicon oder encyclopädisches Handwörterbuch für gebildete Stände. T. 6. Leipzig und Altenburg: Brockhaus, 1815.
Conversations-Lexikon oder kurzgefasstes Handwörterbuch für die in der gesellschaftlichen Unterhaltung aus den Wissenschaften und Künsten vorkommenden Gegenständen. T. 3. Amsterdam: Kunst- und Industrie-Comptoir, 1809.
Dictionnaire universel français et latin, contenant la signification et la definition tant des mots de l’une et de l’autre langue. T. 4. Nancy: Pierre Antoine, 1740.
Erskine, Andrew. „Culture and Power in Ptolemaic Egypt: The Museum and Library of Alexandria.” Greece and Rome 42, nr 1 (1995): 38–48.
Estienne, Robert. Dictionarium latinogallicum. Lutetiae: Roberto Stephano, 1544.
Fabiański, Marcin. „Musea in Written Sources of the Fifteenth to Eighteenth Centuries.” Opuscula Musealia 4, nr 948 (1990): 7–40.
Febvre, Lucien. „Civilisation. Évolution d’un mot et d’un groupe d’idées.” W Civilisation – Le mot et l’idée, red. Lucien Febvre, Emile Tonnelat, Marcel Mauss, Alfredo Niceforo, i Louis Weber, 10–59. Paris: La Renaissance du livre, 1930. Édition numérique
réalisée le 5 février 2006: Dostęp 7 lipca 2021.
http://classiques.uqac.ca/classiques/febvre_lucien/civilisation/civilisation_idee.pdf.
Findlen, Paula. „Inventing Nature. Commerce, Art and Science in Early Modern Cabinet of Curiosities”. W Merchants & Marverls. Commerce, Science, and Art in Early Modern Europe, red. Pamela H. Smith i Paula Findlen, 297–323. New York–London: Routledge, 2002.
Findlen, Paula. Possessing Nature. Museums, Collecting, and Scientific Culture in Early Modern Italy. Berkeley–London: University of California Press, 1996.
Findlen, Paula. „The Museum: its Classical Etymology and Renaissance Genealogy.” Journal of the History of Collections 1 (1989): 59–78.
Folga-Januszewska, Dorota. „Dzieje pojęcia muzeum i problemy współczesne – wprowadzenie do dyskusji nad nową definicją muzeum ICOM.” Muzealnictwo 61 (2020): 39–57.
Folga-Januszewska, Dorota. „Język muzeum i pojęcie muzeum w języku. Od starożytności do wieku XVI”. W Velis quod possis. Studia z historii sztuki ofiarowane profesorowi Janowi Ostrowskiemu, red. Andrzej Betlej, Katarzyna Brzezina-Scheurer, Agata Dworzak, Marcin Fabiański, Piotr Krasny, Michał Kurzej, i Dagny Nestoro, 445–451. Kraków: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego „Societas Vistulana”, 2016.
Fries, Johannes. Novum latinogermanicum et germanicolatinum lexicon. Tiguri: Johannes Wolf, 1596.
Gébelin, Antoine Court de. Histoire naturelle de la parole ou Origine du langage, de l’écriture et de la grammaire universelle: á l’usage des jeunes-gens. Paris: Valleyre aîné, 1772.
Godefroy, Frédéric. Dictionnaire de l’ancienne langue française et de tous ses dialectes, du IXe au XVe siècle. Paris: Friedrich Vieweg, 1881.
Hooper Greenhill, Eileen. Museum and the Shaping of Knowledge. London: Routledge, 1992.
Hübner, Johann. Curieuses Natur-Kunst-Gewerck- und Handlungs-Lexicon. Leipzig: Johann Friedrich Gleditch und Sohn, 1712.
Jana Amosa Komeniusza świat rzeczy pod zmysły podpadaiących we czterech językach odmalowany y poprawiony […]. Warszawa: Michael Gröll, 1770.
Jaucourt, Louis de. “Musée.” W L’Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers. T. 10, 893–894. Paris: Briasson, David, Le Breton, S. Faulche, 1765.
Kristeller, Paul Oscar. „The Active and the Contemplative Life in Renaissance Humanism.” W Arbeit, Musse, Meditation. Betrachtungen zur Vita activa und Vita contemplativa, red. Brian Vickers, 133–152. Zürich: Verlag der Fachvereine, 1985.
Lee, Paula Young. „The Musaeum of Alexandria and the Formation of the Muséum in Eighteenth-Century France.” The Art Bulletin 79, nr 948 (1997): 385–412.
Major, Johann Daniel. Unvorgreiffliches Bedencken von Kunst- und Naturalien-Kammern insgemein. Kiel: Joachim Reuman, 1675.
McClellan, Andrew. Inventing the Louvre: Art, Politics, and the Origins of the Modern Museum in Eighteenth-Century Paris. Berkeley: University of California Press, 1999.
McClellan, Andrew. „Musée du Louvre, Paris: Palace of the People, Art for All.” W The First Modern Museums of Art. The Birth of an Institution in 18th- and Early 19th-Century Europe, red. Carole Paul, 213–235. Los Angeles: J. Paul Getty Museum, 2012.
Nehring, Johann Christoph. Historisch-Politisch-Juristisches Lexicon. Gotha: Jacob Mevius, 1706.
Neickel, Caspar Friedrich. Museographia oder Anleitung zum rechten Begriff und nützlichen Anlegung der Museorum, oder Raritäten=Kammern. Leipzig–Breslau: Hubert, 1727.
Petrarca, Francesco. „De vita solitaria.” Tłum. Kalikst Morawski. W Francesco Petrarca, Wybór pism, wybór, wstęp i komentarze Kalikst Morawski, 322–326. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 1982.
Pomian, Krzysztof. Przeszłość jako przedmiot wiedzy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
Poulot Dominique. „L’invention du musée en France et ses justifications dans la littérature artistique”. W Les musées en Europe à la veille de l’ouverture du Louvre, red. Edouard Pommier, 79–110. Paris: Musée du Louvre, 1995.
Poulot, Dominique. Musée, nation, patrimoine, 1789–1815. Paris: Gallimard, 1997.
Quatremère de Quincy, Antoine-Chrysostome. Encyclopédie méthodique. Architecture. T. 2. Paris: Panckoucke, Ličge: Plomteux, 1801.
Słownik encyklopedyczny muzeologii. Red. André Desvallées i François Mairesse. Red. nauk. wyd. polskiego Dorota Folga-Januszewska. Tłum. Katarzyna Bartkiewicz we współpracy z Dorotą Folgą-Januszewską. Warszawa: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, 2020.
Stara, Alexandra. The Museum of French Monuments 1795–1816. “Killing Art to Make History”. Farnham: Ashgate, 2013.
Un musée révolutionnaire. Le musée des Monuments français d’Alexandre Lenoir, red. Geneviève Bresc-Bautier i Bèatrice de Chancel-Bardelot. Paris: Hazan, 2016.
Valentini, Michael Bernhard. Museum Museorum, oder, Vollständige Schaubühne aller Materialien und Specereye. Franckfurt am Mein: Johann David Zunner, 1704.
Zedler, Johann Heinrich. Grossen vollständiges Universal-Lexicon aller Wissenschaften und Künste. T. 22. Leipzig–Halle: Johann Heinrich Zedler, 1739.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 697
Liczba cytowań: 0