Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

„Muzeum” w XVIII wieku : Z dziejów semantyki pojęcia
  • Strona domowa
  • /
  • „Muzeum” w XVIII wieku : Z dziejów semantyki pojęcia
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 52 (2021) /
  4. Artykuły

„Muzeum” w XVIII wieku

Z dziejów semantyki pojęcia

Autor

  • Michał Mencfel Instytut Historii Sztuki, UAM w Poznaniu https://orcid.org/0000-0003-4876-4053

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2021.001

Słowa kluczowe

muzeum, słowniki, encyklopedie, wiek XVIII

Abstrakt

Przedmiotem studium są znaczenia, jakie nadawano pojęciu „muzeum” w XVIII wieku. Analizie poddano definicje terminu „muzeum” zawarte w traktatach kolekcjonerskich oraz przede wszystkim w słownikach i encyklopediach. Teksty źródłowe pochodzą w większości z niemieckiego i francuskiego obszaru językowego, gdyż w nich szczególnie wyraźnie zaznaczyło się zjawisko zmiany zbioru desygnatów nazwy „muzeum”, a zarazem były one nośnikami nieco odmiennych tradycji.

Wskazuje się na trzy główne przemiany, jakie dokonały się w rozumieniu słowa „muzeum” w XVIII wieku. Po pierwsze, „muzeum” zaczęło w sposób konsekwentny oznaczać przestrzeń realną, a nie również wirtualną (dyskursywną). Po drugie, zaczęło ono oznaczać przestrzeń raczej publiczną niż prywatną. Po trzecie – przestrzeń kolekcjonerską, ekspozycyjną, służącą w pierwszym rzędzie doświadczeniu sensualnemu, a nie przestrzeń wiedzy, służącą przede wszystkim doświadczeniu intelektualnemu. W konsekwencji złożonych procesów kulturowych stopniowo ukształtowało się rozumienie nazwy „muzeum” jako realnej i publicznej przestrzeni ekspozycyjnej.

Bibliografia

Ajdukiewicz, Kazimierz. Logika pragmatyczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1965.

Allgemeine Deutsche Real-Encyklopädie für die gebildeten Stände (Conversations-Lexickon), in zwölf Bänden. T. 7. Leipzig: Brockhous, 1830.

Bazin, Germain. Le temps des Musées. Liège–Bruxelles: Desoer, 1967.

Bruwier, Marie-Cécile. „Le Mouseion d’Alexandrie, conservatoire du savoir universel á l’époque hellénistique.” W RTBF 50 ans. L’extraordinaire jardin de la mémoire, tome Musée, red. François Mairesse, Ludovic Recchia, Muriel Hanot, i Marie-Cécile Bruwier, 51–67. Mariemont: Musée royal de Mariemont, 2004.

Calepino, Ambrogio. Dictionarium linguae Latinae. Basileae: Petri, 1549.

Chambers, Ephraim. Cyclopaedia, or, An universsal dictionary of arts and sciences. T. 2. London: James & John Knapton, 1728.

Châtelet-Lange, Liliane. „Le ‘Museo di Vanves' (1560). Collections de sculptures et musées au XVIe siècle en France.” Zeitschrift für Kunstgeschichte 38, z. 3–4 (1975): 266–285.

Conversations-Lexicon oder encyclopädisches Handwörterbuch für gebildete Stände. T. 6. Leipzig und Altenburg: Brockhaus, 1815.

Conversations-Lexikon oder kurzgefasstes Handwörterbuch für die in der gesellschaftlichen Unterhaltung aus den Wissenschaften und Künsten vorkommenden Gegenständen. T. 3. Amsterdam: Kunst- und Industrie-Comptoir, 1809.

Dictionnaire universel français et latin, contenant la signification et la definition tant des mots de l’une et de l’autre langue. T. 4. Nancy: Pierre Antoine, 1740.

Erskine, Andrew. „Culture and Power in Ptolemaic Egypt: The Museum and Library of Alexandria.” Greece and Rome 42, nr 1 (1995): 38–48.

Estienne, Robert. Dictionarium latinogallicum. Lutetiae: Roberto Stephano, 1544.

Fabiański, Marcin. „Musea in Written Sources of the Fifteenth to Eighteenth Centuries.” Opuscula Musealia 4, nr 948 (1990): 7–40.

Febvre, Lucien. „Civilisation. Évolution d’un mot et d’un groupe d’idées.” W Civilisation – Le mot et l’idée, red. Lucien Febvre, Emile Tonnelat, Marcel Mauss, Alfredo Niceforo, i Louis Weber, 10–59. Paris: La Renaissance du livre, 1930. Édition numérique

réalisée le 5 février 2006: Dostęp 7 lipca 2021.

http://classiques.uqac.ca/classiques/febvre_lucien/civilisation/civilisation_idee.pdf.

Findlen, Paula. „Inventing Nature. Commerce, Art and Science in Early Modern Cabinet of Curiosities”. W Merchants & Marverls. Commerce, Science, and Art in Early Modern Europe, red. Pamela H. Smith i Paula Findlen, 297–323. New York–London: Routledge, 2002.

Findlen, Paula. Possessing Nature. Museums, Collecting, and Scientific Culture in Early Modern Italy. Berkeley–London: University of California Press, 1996.

Findlen, Paula. „The Museum: its Classical Etymology and Renaissance Genealogy.” Journal of the History of Collections 1 (1989): 59–78.

Folga-Januszewska, Dorota. „Dzieje pojęcia muzeum i problemy współczesne – wprowadzenie do dyskusji nad nową definicją muzeum ICOM.” Muzealnictwo 61 (2020): 39–57.

Folga-Januszewska, Dorota. „Język muzeum i pojęcie muzeum w języku. Od starożytności do wieku XVI”. W Velis quod possis. Studia z historii sztuki ofiarowane profesorowi Janowi Ostrowskiemu, red. Andrzej Betlej, Katarzyna Brzezina-Scheurer, Agata Dworzak, Marcin Fabiański, Piotr Krasny, Michał Kurzej, i Dagny Nestoro, 445–451. Kraków: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego „Societas Vistulana”, 2016.

Fries, Johannes. Novum latinogermanicum et germanicolatinum lexicon. Tiguri: Johannes Wolf, 1596.

Gébelin, Antoine Court de. Histoire naturelle de la parole ou Origine du langage, de l’écriture et de la grammaire universelle: á l’usage des jeunes-gens. Paris: Valleyre aîné, 1772.

Godefroy, Frédéric. Dictionnaire de l’ancienne langue française et de tous ses dialectes, du IXe au XVe siècle. Paris: Friedrich Vieweg, 1881.

Hooper Greenhill, Eileen. Museum and the Shaping of Knowledge. London: Routledge, 1992.

Hübner, Johann. Curieuses Natur-Kunst-Gewerck- und Handlungs-Lexicon. Leipzig: Johann Friedrich Gleditch und Sohn, 1712.

Jana Amosa Komeniusza świat rzeczy pod zmysły podpadaiących we czterech językach odmalowany y poprawiony […]. Warszawa: Michael Gröll, 1770.

Jaucourt, Louis de. “Musée.” W L’Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers. T. 10, 893–894. Paris: Briasson, David, Le Breton, S. Faulche, 1765.

Kristeller, Paul Oscar. „The Active and the Contemplative Life in Renaissance Humanism.” W Arbeit, Musse, Meditation. Betrachtungen zur Vita activa und Vita contemplativa, red. Brian Vickers, 133–152. Zürich: Verlag der Fachvereine, 1985.

Lee, Paula Young. „The Musaeum of Alexandria and the Formation of the Muséum in Eighteenth-Century France.” The Art Bulletin 79, nr 948 (1997): 385–412.

Major, Johann Daniel. Unvorgreiffliches Bedencken von Kunst- und Naturalien-Kammern insgemein. Kiel: Joachim Reuman, 1675.

McClellan, Andrew. Inventing the Louvre: Art, Politics, and the Origins of the Modern Museum in Eighteenth-Century Paris. Berkeley: University of California Press, 1999.

McClellan, Andrew. „Musée du Louvre, Paris: Palace of the People, Art for All.” W The First Modern Museums of Art. The Birth of an Institution in 18th- and Early 19th-Century Europe, red. Carole Paul, 213–235. Los Angeles: J. Paul Getty Museum, 2012.

Nehring, Johann Christoph. Historisch-Politisch-Juristisches Lexicon. Gotha: Jacob Mevius, 1706.

Neickel, Caspar Friedrich. Museographia oder Anleitung zum rechten Begriff und nützlichen Anlegung der Museorum, oder Raritäten=Kammern. Leipzig–Breslau: Hubert, 1727.

Petrarca, Francesco. „De vita solitaria.” Tłum. Kalikst Morawski. W Francesco Petrarca, Wybór pism, wybór, wstęp i komentarze Kalikst Morawski, 322–326. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 1982.

Pomian, Krzysztof. Przeszłość jako przedmiot wiedzy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.

Poulot Dominique. „L’invention du musée en France et ses justifications dans la littérature artistique”. W Les musées en Europe à la veille de l’ouverture du Louvre, red. Edouard Pommier, 79–110. Paris: Musée du Louvre, 1995.

Poulot, Dominique. Musée, nation, patrimoine, 1789–1815. Paris: Gallimard, 1997.

Quatremère de Quincy, Antoine-Chrysostome. Encyclopédie méthodique. Architecture. T. 2. Paris: Panckoucke, Ličge: Plomteux, 1801.

Słownik encyklopedyczny muzeologii. Red. André Desvallées i François Mairesse. Red. nauk. wyd. polskiego Dorota Folga-Januszewska. Tłum. Katarzyna Bartkiewicz we współpracy z Dorotą Folgą-Januszewską. Warszawa: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, 2020.

Stara, Alexandra. The Museum of French Monuments 1795–1816. “Killing Art to Make History”. Farnham: Ashgate, 2013.

Un musée révolutionnaire. Le musée des Monuments français d’Alexandre Lenoir, red. Geneviève Bresc-Bautier i Bèatrice de Chancel-Bardelot. Paris: Hazan, 2016.

Valentini, Michael Bernhard. Museum Museorum, oder, Vollständige Schaubühne aller Materialien und Specereye. Franckfurt am Mein: Johann David Zunner, 1704.

Zedler, Johann Heinrich. Grossen vollständiges Universal-Lexicon aller Wissenschaften und Künste. T. 22. Leipzig–Halle: Johann Heinrich Zedler, 1739.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-12-04

Jak cytować

1.
MENCFEL, Michał. „Muzeum” w XVIII wieku : Z dziejów semantyki pojęcia. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 4 grudzień 2021, T. 52, s. 9–23. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2021.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 52 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 836
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

muzeum, słowniki, encyklopedie, wiek XVIII
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa