AKTYWNOŚĆ INNOWACYJNA POLSKICH MAŁYCH PRZEDSIĘBIORSTW W LATACH 2012-2014
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2017.038Słowa kluczowe
aktywność innowacyjna, innowacje, polskie małe przedsiębiorstwaAbstrakt
Szybkość zmian koniunkturalnych występująca we współczesnej gospodarce stanowi wyzwanie dla wielu przedsiębiorców – między innymi w zakresie zapewnienia atrakcyjności oferowanych produktów i usług. Bezsprzecznie, czynnikiem, który wpływa na zwiększenie pozycji konkurencyjnej oraz przyczynia się do osiągnięcia trwałej przewagi rynkowej przedsiębiorstwa jest wymiar prowadzonej działalności innowacyjnej. Umiejętność firmy do generowania i wdrażania nowatorskich rozwiązań skutkuje zwiększeniem sprawności realizowanych przedsięwzięć. Owa zdolność jest szczególnie ważna w czasie zawirowań gospodarczych, kiedy to właściciele działając często pod presją, powinni dostosować realizowane dotychczas strategie, tak by ograniczyć możliwość pojawienia się dodatkowych zagrożeń oraz wykorzystać pojawiające się impulsy prorozwojowe. W artykule przedstawiono fragment wyników badań empirycznych dotyczących aktywności innowacyjnej polskich małych przedsiębiorstw. Celem głównym badania była identyfikacja rozmiaru i zakresu podejmowanych działań innowacyjnych przez małe podmioty gospodarcze.Bibliografia
Ahuja G., Lampert C.M.,. Tandon V (2008), Moving Beyond Schumpeters: Management Research on the Determinants of Technological Innovation, “The Academy of Management Annals”, vol. 2(1).
Camison-Zarnoza C., Lapiedra-Alcami R., Segarra-Cipres M., Boronat-Navarro M. (2004),
A Meta-Analysis of Innovation and Organizational Size, “Organization Studies”, vol. 25(3).
Drews A. (2014), Twórcza destrukcja jako szansa dla polskich MSP w czasie światowego kryzysu gospodarczego, „Acta Universitatis Nicolai Copernici – Zarządzanie”, no. 2, vol. 42.
European Commission (2015), Innobarometer 2015 – the innovation trends at EU enterprises, http://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/innobarometer_en [20.04.2017].
Eurostat Statistic Database, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Innovation_ statistics [20.04.2017].
Fagerberg J. (2004), Innovation: A guide to the literature [in:] Fagerberg J., Mowery D., Nelson R. (eds.), The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press, Oxford.
Freeman Ch. (1982), The Economics of Industrial Innovation, F. Printer, London.
Freeman Ch., Soete L. (1982), The Economics of Industrial Innovation, MIT Press, Cambridge.
Kraśnicka T., Głód G. (2014), Innowacje a konkurencyjność przedsiębiorstw województwa śląskiego, „Studia Ekonomiczne”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, no 187.
Mansfield E. (1968), Industrial Research and Technological Innovation. An econometric analysis, W.W. Norton for the Cowles Foundation, New York.
Mensch G. (1976), Gemischtwirtschaftliche Innovationspraxis. Alternative Organisationsformen der staatlichen Forschungs- und Technologiepolitik, , Otto Schwarz, Göttingen.
OECD (2008), Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.
Parker J. (1974), The economics of innovation: The national and multinational enterprise in technological change, Prentice Hall Press, New Jersey.
Schumpeter J.A. (1950), Kapitalismus, Socialismus und Deokratie, UTB GmbH, Bern.
Schumpeter J.A. (1960), Teorie rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
Tidd J., Bessant J. (2015), Zarządzanie innowacjami, Wolters Kluwer, Warszawa.
Zadura-Lichota P. (red) (2010), Innowacyjność 2010, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Zadura-Lichota P., Tarnawa A. (red.) (2014), Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2012-2013, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Zadura-Lichota P. (2015), Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce. Odkryty i ukryty potencjał polskiej innowacyjności, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 305
Liczba cytowań: 0