IDENTYFIKACJA I STRUKTURALIZACJA CECH WSPÓŁCZESNEGO OTOCZENIA W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.032Słowa kluczowe
otoczenie przedsiębiorstwa, otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne, makro- i mikrootoczenie, zmienność, złożoność, niepewność otoczeniaAbstrakt
W artykule przedstawiono rolę i znaczenie podstawowych charakterystyk współczesnego otoczenia w podejmowaniu decyzji zarządczych w przedsiębiorstwie. Zmieniające się nieustannie warunki działania, złożoność i niepewność otoczenia są jednymi z podstawowych czynników wpływających na proces tworzenia i realizacji strategii przedsiębiorstwa, a więc na strukturę jego sfery badawczej oraz strukturę stosowanych instrumentów i działań. Nowoczesny menedżer powinien traktować powyższe cechy otoczenia jako stan normalny i dotyczący wszystkich organizacji, wymagający wzmożonego monitorowania otoczenia w celu identyfikacji szans i zagrożeń.
Bibliografia
Berliński L., (2004), Bezpieczeństwo ekonomiczne strategii, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 1.
Bielski M., (2001), Organizacje – istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Drabik I., (2011a), Zarządzanie zmianą w organizacji, [w:] Проблеми формування та реалізації конкурентної політики (молодіжний аспект). Матеріали II міжнародної науково-практичної конференції, 15–16 вересня 2011 року, Національний університет «Львівська полiтехніка», Інститут економіки i менеджменту, Кафедра теоретичної та прикладної економіки, Львів 2011.
Drabik I. (2011b), Гнучкість як умова розвитку організації в змінному і складному середовищі, [w:] Кузьмін О. Е. (red.), Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. Bicник Національного університету „Львівська політехніка”, № 720, Видавництво Львівської полiтехніки, Львів 2011.
Duliniec E., (2009), Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa.
Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., (2000), Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa.
Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M. J., Sudoł S., (2011), Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania, PWE, Warszawa.
Griffin R. W., (2004), Podstawy zarządzania organizacjami, WN PWN, Warszawa 2004.
Krzakiewicz K., (2008), Zarządzanie antykryzysowe w organizacji, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2008.
Lambin J. J., (2001), Strategiczne zarządzanie marketingowe, WN PWN, Warszawa.
Limański A., Śliwińska K., (2002), Marketing. Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, Difin, Warszawa.
Nowakowski M. K., (2000), Istota międzynarodowego biznesu, [w:] Nowakowski M. K. (red.), Biznes międzynarodowy – obszary decyzji strategicznych, Wydawnictwo Key Text, Warszawa.
Penc J., (1994), Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie, systemowe działanie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
Piotrowski W., (2006), Organizacje i zarządzanie – kierunki, koncepcje, punkty widzenia, [w:] Koźmiński A. K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, WN PWN, Warszawa.
Sokołowska S., (2009), Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Uniwersytet Opolski, Opole.
Stawicka M., (2005), Niepewność w międzynarodowym otoczeniu przedsiębiorstw, [w:] Nowakowski M. K. (red.), Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, SGH, Warszawa.
Sudoł S., (2006), Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa.
Wach K., (2008), Identyfikacja i strukturalizacja cech otoczenia przedsiębiorstw, „Organizacja i Kierowanie”, nr 1.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2197
Liczba cytowań: 0