VALUES FOR THE CUSTOMER AS THE MAIN ELEMENT MODEL BUSINESS AIRLINE RYANAIR
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2016.040Keywords
business model, competitive advantage, airlinesAbstract
With air transport uses more and more people and the variety of offers available to carriers from year to year richer and the current aviation market has changed significantly in recent years. Today's world can not be imagined without either civil aviation or cargo. The need to transport not only for holiday but increasingly duties or trips to cultural events, sports have become a daily routine for many people. The main objective of the study is to analyze the business model of Ryanair. Lated-formulated hypothesis that lower the valuable services offered are a major factor in building a business model and competitive advantage for Ryanair. In order to research conducted case study, we collected data derived from content analysis of literature, desk research and SWOT analysis.
References
Afuah A. N.(2003), Tucci Ch.L., Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Eko-nomiczna, Kraków.
Allaire Y., Firsirotu M.E. (2010), Myślenie strategiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bis J. (2013), Innowacyjny model biznesowy - sposób na zwiększenie przewagi konku-rencyjnej, [w:] Kożuch B. (red.), Modele…, Społeczna Akademia Nauk, Łódź.
Casadesus-Masanell R., Ricart I.E. (2011), How to Design A Winning Business Model, „Harvard Business Review”, January-February.
Chesbrought H., Rosenbloom R.S. (2002), The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation’s technology spin-off companies, „Indrustial and Corporate Change” Vol. 11, No. 3.
Gołębiewski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M. (2008), Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz K. (2013), Model biznesu, Nowe myślenie strategiczne, Wyd. Difin, Warszawa.
Griffin R.W. (2004), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
Obłój K. (2002), Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa.
Thomson A.A., Strickland A.J. (2003), Strategic Managment: Concepts and Cases, McGraw-Hill, New York.
Nogalski B. (2009), Rozważania o modelach biznesowych przedsiębiorstw jako cieka-wym poznawczo kierunku badań problematyki zarządzania strategicznego [w:] Krupski R. Zarządzanie strategiczne. Problemy, kierunki badań, WWSZiP, Wałbrzych.
Porter M. E.(2002), What is Strategy?, Harvard Business Review 5.
Osterwalder A., Pigneur Y. (2012), Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjo-nera, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1112
Number of citations: 0