KLASTER JAKO SPOSÓB NA OSIĄGANIE PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.049Keywords
klaster, powiązania sieciowe, przewaga konkurencyjnaAbstract
W dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej, kiedy niezwykle trudno o uzyskanie przewagi konkurencyjnej, współpraca przedsiębiorstw staje się nieunikniona. Gospodarka przyszłości to gospodarka innowacyjna, opierająca się przede wszystkim na klastrach i sieciach współpracy. Kooperacja pomiędzy podmiotami coraz częściej we współczesnej gospodarce spełnia funkcję jednego z kluczowych czynników sukcesu biznesowego. Celem prowadzonych badań empirycznych było wskazanie korzyści, jakie osiągają przedsiębiorstwa zrzeszone w klastrach, oraz określenie wpływu łączenia się przedsiębiorstw w klastry na możliwości osiągania przez nie przewagi konkurencyjnej. W artykule autorki przedstawiają znaczenie klastrów dla osiągania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Wnioski zawarte w opracowaniu wyciągnięto w oparciu o badanie metodą case study. Informacje zostały zebrane w okresie październik - listopad 2015 roku.
References
Brodzicki T., Szultka S., (2002), Koncepcja klastrów a konkurencyjność przedsiębiorstw, Organizacja i Kierowanie nr 4, Warszawa.
Coughlin T., Competition and cooperation in marketing channel choice, theory and application, Marketing Science , vol 4,1985.
Dobrowolska E., (2015), Pomiędzy rywalizacją a współpracą – strategia koopetycji w klastrach ICT, AUNC Zarządzanie XLII, Wydawictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Dyer J.H., Singh H., (1998), The Relational View: Cooperative Strategy and Source of Interorganizational Competitive Advantage, Academy of Management Review, vol. 23, no 4.
Klimczuk-Kochańska M., (2012), Rola klastrów gospodarczych wbudowaniu kultury innowacyjności przedsiębiorstw i regionu, Współczesne Zarządzanie 1/2012.
Liczmańska K., Budowanie silnych marek produktowych w warunkach zakazu reklamy publicznej na przykładzie sektora alkoholi wysokoprocentowych, Wydawnictwo Naukowe uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2015.
Liczmańska K., Wiśniewska A., (2014), Definicyjne cechy klastrów a kluczowe czynniki sukcesu, [w:] Człowiek i organizacje – dylematy współczesnego zarządzania (red.) W. Harasim, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.
Mikołajczyk B., Kurczewska A., Fila J., (2009), Klastry na świecie. Studia przy-padków. Wydawnictwo Gifin, Warszawa.
Nowak D., (2012), Ocena i pomiar relacji w międzyorganizacyjnej kooperacji, w: T. Dudycz, G. Osbert-Pociecha, B. Brycz, Efektywność – rozważania nad istotą i pomiarem, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Porter M.E., (2001), Porter o konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Rapacz A., (2008), Rola klastrów w kształtowaniu struktury i jakości produktu tu-rystycznego regionu, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 29, Gospodarka i Środowisko nr 10, Wrocław.
Słomińska – Okła M., (2012), Klastry determinantą innowacyjności regionów Polsce i na Ukrainie [w:] Wschód i Zachód w wymiarze globalnym. Doświadczenia z przeszłości i perspektywy na przyszłość (red.) M. Miłek, G. Wilk-Jakubowski, R. Brzoza, Wydawnictwo Stowarzyszenia Współpracy Polska – Wschód, Kielce.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 360
Number of citations: 0