Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Editorial Board
    • List of Reviewers
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

KLASTER JAKO SPOSÓB NA OSIĄGANIE PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ
  • Home
  • /
  • KLASTER JAKO SPOSÓB NA OSIĄGANIE PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 42 No. 4 (2015) /
  4. Articles

KLASTER JAKO SPOSÓB NA OSIĄGANIE PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ

Authors

  • Katarzyna Liczmańska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania http://orcid.org/0000-0001-6548-055X
  • Agnieszka Wiśniewska Wyższa Szkoła Promocji Mediów Show Businessu Wydział Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.049

Keywords

klaster, powiązania sieciowe, przewaga konkurencyjna

Abstract

W dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej, kiedy niezwykle trudno o uzyskanie przewagi konkurencyjnej, współpraca przedsiębiorstw staje się nieunikniona. Gospodarka przyszłości to gospodarka innowacyjna, opierająca się przede wszystkim na klastrach i sieciach współpracy. Kooperacja pomiędzy podmiotami coraz częściej we współczesnej gospodarce spełnia funkcję jednego z kluczowych czynników sukcesu biznesowego. Celem prowadzonych badań empirycznych było wskazanie korzyści, jakie osiągają przedsiębiorstwa zrzeszone w klastrach, oraz określenie wpływu łączenia się przedsiębiorstw w klastry na możliwości osiągania przez nie przewagi konkurencyjnej. W artykule autorki przedstawiają znaczenie klastrów dla osiągania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Wnioski zawarte w opracowaniu wyciągnięto w oparciu o badanie metodą case study. Informacje zostały zebrane w okresie październik - listopad 2015 roku.

References

Brodzicki T., Szultka S., (2002), Koncepcja klastrów a konkurencyjność przedsiębiorstw, Organizacja i Kierowanie nr 4, Warszawa.

Coughlin T., Competition and cooperation in marketing channel choice, theory and application, Marketing Science , vol 4,1985.

Dobrowolska E., (2015), Pomiędzy rywalizacją a współpracą – strategia koopetycji w klastrach ICT, AUNC Zarządzanie XLII, Wydawictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Dyer J.H., Singh H., (1998), The Relational View: Cooperative Strategy and Source of Interorganizational Competitive Advantage, Academy of Management Review, vol. 23, no 4.

Klimczuk-Kochańska M., (2012), Rola klastrów gospodarczych wbudowaniu kultury innowacyjności przedsiębiorstw i regionu, Współczesne Zarządzanie 1/2012.

Liczmańska K., Budowanie silnych marek produktowych w warunkach zakazu reklamy publicznej na przykładzie sektora alkoholi wysokoprocentowych, Wydawnictwo Naukowe uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2015.

Liczmańska K., Wiśniewska A., (2014), Definicyjne cechy klastrów a kluczowe czynniki sukcesu, [w:] Człowiek i organizacje – dylematy współczesnego zarządzania (red.) W. Harasim, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.

Mikołajczyk B., Kurczewska A., Fila J., (2009), Klastry na świecie. Studia przy-padków. Wydawnictwo Gifin, Warszawa.

Nowak D., (2012), Ocena i pomiar relacji w międzyorganizacyjnej kooperacji, w: T. Dudycz, G. Osbert-Pociecha, B. Brycz, Efektywność – rozważania nad istotą i pomiarem, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Porter M.E., (2001), Porter o konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Rapacz A., (2008), Rola klastrów w kształtowaniu struktury i jakości produktu tu-rystycznego regionu, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 29, Gospodarka i Środowisko nr 10, Wrocław.

Słomińska – Okła M., (2012), Klastry determinantą innowacyjności regionów Polsce i na Ukrainie [w:] Wschód i Zachód w wymiarze globalnym. Doświadczenia z przeszłości i perspektywy na przyszłość (red.) M. Miłek, G. Wilk-Jakubowski, R. Brzoza, Wydawnictwo Stowarzyszenia Współpracy Polska – Wschód, Kielce.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

Downloads

  • PDF

Published

2016-06-25

How to Cite

Liczmańska, Katarzyna, and Agnieszka Wiśniewska. 2016. “KLASTER JAKO SPOSÓB NA OSIĄGANIE PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management 42 (4):93-101. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.049.
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 42 No. 4 (2015)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 619
Number of citations: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

klaster, powiązania sieciowe, przewaga konkurencyjna
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop