PROCES ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO SAMODZIELNYM PUBLICZNYM ZAKŁADEM OPIEKI ZDROWOTNEJ
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.038Słowa kluczowe
strategia, proces zarządzania strategicznego, dojrzałość strategicznaAbstrakt
Wysoki stopień niepowtarzalności i zmienność realizowanych zadań zmuszają zarządzających organizacjami do nieustannego poszukiwania metod i koncepcji pozwalających na zwiększenie poziomu elastyczności dostosowania organizacji do zachodzących zmian. Jedną z koncepcji zorientowanych na podnoszenie poziomu elastyczności organizacji jest strategia, która do końca ubiegłego wieku wykorzystywana była głównie w organizacjach nastawionych na generowanie wyniku finansowego. Jednak analiza zjawisk zachodzących w otoczeniu bliższym i dalszym samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (SP ZOZ) pozwala dostrzec, iż podmioty te znajdując pod presją publiczną i polityczną, muszą sprostać coraz bardziej złożonym wymaganiom dotyczących zwiększenia liczby świadczonych usług, przy jednoczesnym wykorzystaniu ograniczonych środków finansowych i zapewnieniu wysokiej jakości realizowanych działań, co możliwe jest do osiągnięcia poprzez osadzenie podejmowanych przez nie działań w przestrzeni strategicznej. Należy jednak zauważyć, że aby strategia przyniosła oczekiwane korzyści konieczne jest dopasowanie poziomu jej zaawansowania do wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań, co wymusza konieczność dokonania pomiaru oceny dojrzałości strategicznej. Celem artykułu jest przedstawienie propozycji organizacji procesu zarządzania strategicznego samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, odwołującego się do założeń strategicznej karty wyników, a następnie zaproponowanie modelu oceny dojrzałości procesu zarządzania strategicznego SP ZOZ. W oparciu o analizę literatury przedmiotu przeprowadzono dyskusję nad znaczeniem strategii w przedsiębiorstwach podmiotów leczniczych i przedstawiono generyczny model procesu zarządzania strategicznego, oparty o koncepcję Strategicznej Karty Wyników. Wykazana zasadność realizacji procesu zarządzania strategicznego w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej, a także podniesiona w opracowaniu celowość doskonalenia strategii, stanowiły podstawę do zaproponowania modelu oceny dojrzałości strategii SP ZOZ.
Bibliografia
Ansoff H. I., (1985), Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa.
Becker J., Knackstedt R., Poppelbub J., (2009), Developing maturity models for IT management – a procedure model and its application, “Business & Information Systems Engineering”, No. 3.
Chluska J., (2016), Nowe wyzwania zarządzania strategicznego w podmiotach leczniczych – szpitalach, ZN PCz Zarządzanie Nr 23 t. 2.
de Bruin T., Rosemann M., Freeze R., Kulkarni U., (2013), Understanding the Main Phases of Developing a Maturity Assessment Model, EFQM Publication, Sydney
Głuszek E., Kacała A., (2015) Metodologiczne podstawy projektowania modeli dojrzałości, „Nauki o Zarządzaniu – Management Sciences”, nr 2(23)
Hollyhead A, Robson A., (2012), A Little Bit of History Repeating Itself—Nolan’s Stages Theory and the Modern IS Auditor, “ISACA Journal”, Vol. 5.
Kaleta A., (2013), Realizacja strategii, PWE, Warszawa
Martusewicz J., Szumowski W., (2018), Modele dojrzałości a modele doskonałości. Niezależność czy współzależność na drodze do rozwoju organizacji, Organizacja I kierowanie, nr 1 (180).
Nolan R. L., (1973), Managing the Computer Resource: A Stage Hypothesis, “Communications of the ACM”, Vol. 16, No. 7.
Obłój K., (2010), Pasja i dyscyplina strategii, Poltext, Warszawa.
Obłój K., Ciszewska M., Kuśmierz A., (2004), Strategie szpitali w warunkach reformy, Wyd. WSZIP, Warszawa.
Pierścionek Z., (2011), Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Poppelbub J., Roglinger M., (2011), What makes a useful maturity model? A framework of general design principles for maturity models and its demonstration in BPM, ECIS.
Romanowska M., (2009), Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
Stabryła A., (2002), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Stępniewski J. (red.), (2008), Strategia, finanse i koszty szpitala, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
Tyagi R.K., Gupta P., (2010), Strategiczna karta wyników firm usługowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Waśniewski J., (2015), Uwarunkowania efektywności zastosowania outsourcingu w ochronie zdrowia, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 767
Liczba cytowań: 0