ROZBIEŻNOŚCI PRAKTYKI I TEORII ZARZĄDZANIA
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.017Słowa kluczowe
zarządzanie, teoria i praktykaAbstrakt
Artykuł zawiera analizę wybranych obszarów niezgodności stosowanych praktyk i założeń teoretycznych zarządzania. Przywołano przykłady tych rozbieżności w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, stosowania założeń społecznej odpowiedzialności biznesu, respektowania granic podmiotowych i przedmiotowych zarządzania, aktualności paradygmatów i ich przydatności w kreowaniu przyszłości. Omówiono także niektóre przyczyny ograniczonej przydatności niektórych teorii i ich szybkiej dezaktualizacji. Między innymi powszechna i narastająca zmienność stanów organizacji i ich otoczenia powoduje pewne zapóźnienie (dysonans czasowy) propozycji teoretycznych względem potrzeb praktyki.Bibliografia
Bielski M., (2004), Podstawy teorii i zarządzania, Wyd. C. H. Beck, Warszawa.
Drucker P., (2002), Managing in the Next Society, New York Butterworth Heinemann.
Drucker P., Zarządzanie XXI wieku – wyzwania, New Media, Warszawa.
Dworzecki Z., Nogalski B., (2011), Przełomy w zarządzaniu. Kontekst strategiczny, TNOiK Toruń.
Gonciarski W., (2011), Zarządzanie 2.0 – przyczyny powstania i główne założenia, [w]: Dworzecki Z., Nogalski B., (red.), Przełomy w zarządzaniu. Kontekst strategiczny, TNOiK, Toruń.
Grzeszak A., (2013), Taśmowy świat, Polityka, nr 48.
Koźmiński A. K., (2004), Zarządzanie w warunkach niepewności, PWN, Warszawa.
Koźmiński A. K., (2008), Koniec świata menedżerów, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Kwiatkowski S., (2003), Znakomitość zarządzania (być lepszym, by przetrwać), [w:] Przedsiębiorstwo przyszłości, ORGMASZ, Warszawa.
Łaciak M., (2010), Cynizm w organizacji, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 2 (73).
Miedzik M., (2010), Skutki mobbingu w miejscu pracy: dramat człowieka, koszty dla organizacji, wyzwanie dla społeczeństwa, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 2 (73).
Pindelski M., (2012), Paradygmaty holistycznego wariabilizmu oraz sprawczości w naukach o zarządzaniu, Organizacja i Kierowanie, nr 2 (151).
Sudoł S., (2007), Nauki o zarządzaniu. Węzłowe problemy i kontrowersje, TNOiK, Toruń.
Sudoł S., (2012), Nauki o zarządzaniu, PWE, Warszawa.
Sułkowski F., (2005), Epistemologia w naukach o zarządzaniu, PWE, Warszawa.
Szczupaczyński J., (2011), Standardy etyczne menedżerów i przedsiębiorców w świetle badań jakościowych, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 1 (78).
Zawadzki M., (2013), Denaturalizacja paradygmatu funkcjonalizmu w epistemologii nauk o zarządzaniu. Perspektywa nurtu krytycznego, Organizacja i Kierowanie, nr 2 (155).
Zawiślak A. M., (2011), O kwantach , rynkach i ekonomistach. Ikebana zadziwień i paradoksów, Poltext, Warszawa.
Zimniewicz K., (2011), Wszystko zależy od wszystkiego, [w:] Dworzecki Z., Nogalski B., (red.), Przełomy w zarządzaniu. Kontekst strategiczny, TNOiK Toruń.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1387
Liczba cytowań: 0