Społeczna odpowiedzialność biznesu w mikroprzedsiębiorstwach na przykładzie branży ośrodków szkolenia kierowców
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2012.004Słowa kluczowe
mikroprzedsiębiorstwa, społeczna odpowiedzialność biznesu, strategia, ośrodek szkolenia kierowcówAbstrakt
Współczesne rozumienie zarządzania przedsiębiorstwem nie może pomijać w swej treści koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility), której stosowanie polega na uwzględnianiu przez przedsiębiorstwa w swoich działaniach interesów społecznych, aspektów środowiskowych oraz relacji z interesariuszami, zwłaszcza z pracownikami. Koncepcja CSR nie jest zjawiskiem nowym, mimo tego stosowana jest głównie w korporacjach, przedsiębiorstwach dużych, średnich czy małych. Mikroprzedsiębiorstwa sporadycznie wdrażają i realizują strategię społecznej odpowiedzialności biznesu, często nieświadomie stosując jej elementy. Wynika to z braku świadomości, wiedzy, czy też z obawy przed dodatkowymi kosztami. Celem niniejszego artykułu jest teoretyczne przedstawienie zagadnienia oraz uświadomienie możliwości zastosowania strategii CSR w mikrofirmach. Artykuł jest jednocześnie pierwszym z serii opracowań przedstawiających kolejne etapy wdrażania CSR w jednym z mikroprzedsiębiorstw reprezentujących branżę ośrodków szkolenia kierowców.Bibliografia
Gasparski W. (2003), Europejskie standardy etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu, WSPiZ im. Koźmińskiego, Warszawa.
Górka K. (red.) (1999), Etyka zawodowa w biznesie, Wydawnictwo Naukowe WSB w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała.
Hąbek P., Szewczyk P. (2010), Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
Kietliński K.,V. M. Reyes, T. Oleksyn (2005), Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s. 243.
Polok G. (2011), Społeczna odpowiedzialność – aspekty teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
Mycek S. (2006), Człowiek i odpowiedzialność, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz. Platon (1956), Gorgiasz, przeł. W. Witwicki, Warszawa.
Pratley P. (1998), Etyka w biznesie, Gebethner&Ska, Warszawa.
Społeczna odpowiedzialność biznesu a bezpieczeństwo i higiena pracy, (2006), Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, Luksemburg.
Werhahn P.H. (2003), Przedsiębiorca, Wydawnictwo Fundacji ATK, Warszawa.
Zaorski-Sikora Ł. (2007), Etyka w biznesie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
http://www.pozytek.gov.pl/Spoleczna,odpowiedzialnosc,biznesu,464.html
http://www.odpowiedzialnafirma.pl/o-csr/iso-26000
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 757
Liczba cytowań: 0