COMPANY'S CSR ACTIVITIES ADDRESSED TO ITS CUSTOMERS
DOI:
https://doi.org/10.12775/29053Słowa kluczowe
Corporate Social Responsibility, CSR, Consumers, StakeholdersAbstrakt
Entrepreneurs increasingly perceive the need to engage in corporate social responsibility activities, which in the long term bring many benefits, both for the company and its stakeholders. The article adopts the thesis that the key stakeholder of every enterprise is its clients. The purpose of this article is to indicate what corporate social responsibility is and to formulate CSR activities that entrepreneurs can take. Presented practices are addressed to customers - the most important stakeholders of enterprises.Bibliografia
Bossink B., (2012), Eco-Innovation and Sustainability Management, Routledge, New York.
Bowen H.R., (1953), Social responsibilities of the businessman, Harper & Brothers, New York.
Buczkowski B., Dorożyński T., Kuna-Marszałek A., Serwach T., Wieloch J., (2016), Społeczna odpowiedzialność biznesu. Studia przypadków firm międzynarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Carroll A.B., (1979), A three-dimensional conceptual model of corporate performance, “Academy of Management Review”, no. 4.
Drucker P.F., (1986), MANAGEMENT Tasks, Responsibilities, Practices, Truman Talley Books, New York.
European Commision, (2011), Communication from the Commision to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. A renewed EU strategy 2011-2014 for Corporate Social Responsibility, Brussels.
Freeman R.E., Evan W.M., (1990), Corporate governance: a stakeholder interpretation, „Journal of Behavioral Economics”, no. 4.
Freeman E.R., Harrison J.S., Wicks A.C., Parmar B.L., De Colle S., (2010), Stakeholder Theory: The State of the Art, Cambridge University Press, Cambridge.
Hopkins M., (2014), What is CSR all about?, “Aspirare”, no. 1.
ISO, (2011), Practical overview of the linkages between ISO 26000:2010, Guidance on social responsibility, and OECD Guidelines for Multinational Enterprises, Geneva.
Krzepicka A., Tarapata J., (2013), Strategia CSR, czyli tworzenie wspólnej wartości, [w:] Pisz Z., Rojek-Nowosielska M. (red.) Społeczna odpowiedzialność organizacji W poszukiwaniu paradygmatów, metodologii i strategii, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
Kotler P., Hessekiler D., Lee N.R., (2012), Dobro popłaca, MT Biznes, Warszawa.
Mazur-Wierzbicka E., (2015), Wpływ konsumentów na rozwój społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, „Handel Wewnętrzny”, no. 4.
Mazur-Wierzbicka E., (2016), Zachowania konsumencie w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu, „Studia i Prace WNEiZ US”, no. 43.
McElhaney K., (2009), A strategic approach to corporate social responsibility, Executive Forum.
Mei Peng Low, (2016), Corporate Social Responsibility and the Evolution of Internal Corporate Social Responsibility in 21st Century, “Asian Journal of Social Sciences and Management Studies”, 2016, No. 1.
Musiał M., Kubacki Ł., (2017), Społeczna odpowiedzialność biznesu w procesie zarządzania przedsiębiorstwami, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, no. 25.
Rok B., (2004), Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
Siddique E., (2015), CSR Practices and Competitive Advantages: A Descriptive Study, “American Journal of Trade and Policy”, No. 1.
Stopczyńska K., (2013), Wykorzystanie działań Corporate Social Responsibility (CSR) w kreowaniu lojalności klienta [w:] Grzegorczyk W. (red.), Marketing w obliczy nowych wyzwań rynkowych. Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia profesora Bogdana Gregora, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Sznajder M., (2013), Korzyści z wdrożenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (z uwzględnieniem koncepcji interesariuszy, „Economics and Management”, no. 2.
Rudawska E., (2005), Customer loyalty, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Wołoszyn J., Stawicka E., Ratajczak M., (2012), Społeczna odpowiedzialność małych i średnich przedsiębiorstw agrobiznesu z obszarów wiejskich, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Zadros K., (2017), Jak uciec od społecznej odpowiedzialności i pozostać społecznie odpowiedzialną firmą, „Zaszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, Politechnika Śląska”, nr 108.
Żelazna-Blicharz A., (2013), Społeczna odpowiedzialność w procesie gospodarowania a zrównoważona produkcja i konsumpcja, Politechnika Lubelska. Lublin.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0