Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Rola sieci transportowej w rozwoju polskich regionów: zastosowanie modelu potencjału ekonomicznego
  • Strona domowa
  • /
  • Rola sieci transportowej w rozwoju polskich regionów: zastosowanie modelu potencjału ekonomicznego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 1 (2013) /
  4. Artykuły

Rola sieci transportowej w rozwoju polskich regionów: zastosowanie modelu potencjału ekonomicznego

Autor

  • Andrzej Cieślik Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych
  • Bartłomiej Rokicki Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_EKON.2013.009

Słowa kluczowe

potencjał ekonomiczny, polskie regiony, sieć transportowa

Abstrakt

Artykuł dokonuje identyfikacji regionów Polski o najwyższych wartościach potencjału ekonomicznego, a następnie bada, jak na zmiany tego potencjału wpływa rozbudowa międzyregionalnej sieci drogowej. Uzyskane wyniki sugerują, że rozwój tej sieci prowadzi do zwiększenia potencjału regionów, powodując jednocześnie zwiększenie tendencji aglomeracyjnych. Skutkuje to pogłębianiem się różnic w rozwoju między województwem mazowieckim a pozostałymi regionami, co w efekcie może przeciwdziałać powstawaniu obszarów metropolitalnych na terenie innych województw.  

Bibliografia

Alvarez Pinilla A., Orea Sanchez L., Fernandez Alvarez J. (2003), La Productividad de las Infraestructuras en España, „Papeles de Economía Española”, 95, 125–136.

Brakman S., Garretsen H., Marrewijk C. V. (2009), Economic Geography within and between European Nations: The Role of Market Potential and Density across Space and Time, „Journal of Regional Science”, 49, 777–800.

Chojnicki Z. (1966), Zastosowanie modeli grawitacji i potencjału w badaniach przestrzenno-ekonomicznych, Warszawa, PWN.

Cieślik A., Rokicki B. (2010), Wpływ inwestycji drogowych na rozwój polskich regionów, [w:] Jóźwik B., Zalewa P. (red.), Spójność ekonomiczno-społeczna regionów Unii Europejskiej, Lublin, Wydawnictwo KUL.

Cieślik A., Rokicki B. (2011), Cohesion Policy in the EU New Member States, „Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej”, 9, 103–117.

Cieślik A. (2013), Determinants of the Location of Foreign Firms in Polish Regions: Does Firm Size Matter?, „Tijdschrift voor economische en sociale geografie”, 104, 175–193.

Clark C., Wilson F., Bradley J. (1969), Industrial Location and Economic Potential in Western Europe, „Regional Studies”, 3, 197–212, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/09595236900185201.

Dicken P., Lloyd P. (1977), Location in Space, Harper and Row, New York.

Hanson G. (2005), Market Potential, Increasing Returns and Geographic Concentration, „Journal of International Economics”, 67, 1–24.

Harris C. D. (1954), The Market as a Factor in the Localization of Industry in the United States, „Annals of the Association of American Geographers”, 44, 315–348, DOI: http://dx.doi.org/10.2307/2561395.

Helpman E. (1998), The Size of Regions, [w:] Pines D., Sadka E, Zilcha I. (red.), Topics in Public Economics, Cambridge, Cambridge University Press.

Isard W. (1956), Location and Space-Economy: A General Theory Relating to Industrial Location, Market Areas, Land Use, Trade, and Urban Structure, MIT Press, Cambridge, Mass.

GUS (bez roku), Bank Danych Lokalnych dostępny pod adresem: www.stat.gov.pl/bdl/html//indeks.html.

GUS (wybrane lata), Pracujący w gospodarce narodowej, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.

GUS (wybrane lata), Produkt Krajowy Brutto. Rachunki regionalne, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.

Keeble D., Owens P. L., Thompson C. (1982), Regional Accessibility and Economic Potential in the European Community, „Regional Studies”, 16, 419–432, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/09595238200185421.

Krugman P. (1991), Increasing Returns and Economic Geography, „Journal of Political Economy”, 99, 483–499, DOI: http://dx.doi.org/10.1086/261763.

Krugman P. (1992), A Dynamic Spatial Model, NBER Working Papers 4219.

Mion G. (2004), Spatial Externalities and Empirical Analysis: The Case of Italy, „Journal of Urban Economics”, 56, 97–118, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jue.2004.03.004.

Overman H. G., Redding S., Venables A. (2003), Economic Geography: A Survey of Empirics, [w:] Choi E. K., Harrigan J. (red.), Handbook of International Trade, Malden, Blackwell.

Redding S., Venables A. J. (2004), Economic Geography and International Inequality, „Journal of International Economics”, 62, 53–82, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jinteco.2003.07.001.

Roos M. (2001), Wages and Market Potential in Germany, „Jahrbuch für Regionalwissenschaft”, 21, 171–195.

Stewart J. Q. (1947), Empirical Mathematical Rules Concerning the Distribution and Equilibrium of Population, „Geographical Review”, 37, 461–485, DOI: http://dx.doi.org/10.2307/211132.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2013-06-30

Jak cytować

1.
CIEŚLIK, Andrzej & ROKICKI, Bartłomiej. Rola sieci transportowej w rozwoju polskich regionów: zastosowanie modelu potencjału ekonomicznego. Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia [online]. 30 czerwiec 2013, T. 44, nr 1, s. 113–128. [udostępniono 29.3.2023]. DOI 10.12775/AUNC_EKON.2013.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 1 (2013)

Dział

Artykuły

Licencja

Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.

Umowa wydawnicza z autorem artykułu

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 268
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

potencjał ekonomiczny, polskie regiony, sieć transportowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa