Analiza preferencji pacjentów dotyczących e-usług w ochronie zdrowia
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2015.012Słowa kluczowe
e-zdrowie, e-usługi, ochrona zdrowia, preferencje pacjentówAbstrakt
Celem pracy jest określenie preferencji pacjentów w odniesieniu do wdrażanych e-usług. W pracy została określona miara służąca do pomiaru i oceny zainteresowania e-usługami w ochronie zdrowia. Miara zainteresowania została obliczona dla pacjentów z różnych grup wiekowych na podstawie przeprowadzonego badania ankietowego (PAPI). Z przeprowadzonej analizy wynika, że duża grupa pacjentów jest zainteresowana korzystaniem z e-usług w ochronie zdrowia. Jedynie osoby starsze w małym stopniu wyrażają swoje zainteresowanie e-usługami. Nie mniej, e-zdrowie nie zastąpi tradycyjnych metod komunikacji z przychodnią. Ponadto, w pracy zostały przedstawione rekomendacje dla jednostek ochrony zdrowia dotyczące wdrożenia e-usług.
Bibliografia
Björnberg A. (2015), Euro Health Consumer Index 2014, Health Consumer Powerhouse.
Bukowska-Piestrzyńska A. (2014), Internetowe Konto Pacjenta jako jeden z elementów sys-temu e-zdrowie, „Logistyka”, 5, 1766–1772.
CISOZ (2015), Kierunki informatyzacji „e-Zdrowie Polska” na lata 2011–2015.
Duplaga M. (2010), Znaczenie technologii e-zdrowia w rozwoju innowacyjnego modelu świadczenia usług w ochronie zdrowia, „Zdrowie Publiczne i Zarządzanie”, 8(2), 47–56.
Ebel T., George K., Larsen E., Neal E., Shah K., Shi D. (2012), Strength in unity. The promise of global standards in healthcare, McKinsey&Company.
Feliksiak M. (2015), Internauci 2015, NR 90/2015, CBOS, Warszawa.
Gawrońska-Błaszczyk A. (2010), Automatyzacja i standaryzacja jako sposoby skrócenia czasu reakcji na potrzeby pacjenta i wzrost jego bezpieczeństwa, „Logistyka”, 5, 1833–1840.
Grynchutskyi V, Machuga N. (2013), Zdrowotne, społeczne i ekonomiczne wymiary jakości usług zdrowotnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 97, 125–137.
GUS (2015), Baza Demograficzna, http://demografia.stat.gov.pl/bazademografia/Tables.aspx, (27.10.2015).
Jędrzejczyk T. (2015), Łączne Sprawozdanie Finansowe Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Warszawie za okres 01.01–31.12.2014, NFZ, Warszawa.
Karlińska M. (2013), Skala projektów w zakresie e-Zdrowia i telemedycyny realizowanych lokalnie z wykorzystaniem funduszy unijnych, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicz-nych, nr 29, Warszawski Uniwersytet Medyczny, 631–644.
Klich J. (2013), Państwo i rynek w sektorze ochrony zdrowia w Polsce: Kierunki i perspektywy, Studia Ekonomiczne, nr 139, Współczesne problemy ekonomiczne: polityka państwa a proces globalizacji, 260–267.
Lotko A. (2009), Ocena jakości usług w centrach kontaktu z klientem, PWN, Warszawa.
Maciąg A., Sakowska. I. (2006), Rola i prawa pacjenta w obszarze jakości usług zdrowotnych, "Studia i Materiały", Wydział Zarządzania UW, 1, 50–62.
PMR (2015), Rynek prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce 2015. Prognozy rozwoju na lata 2015–2020, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 851
Liczba cytowań: 0