Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

OCENA EFEKTYWNOŚCI DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ PUBLICZNYCH SZKÓŁ WYŻSZYCH W POLSCE WRAZ Z ANALIZĄ CZYNNIKÓW JĄ DETERMINUJĄCYCH
  • Strona domowa
  • /
  • OCENA EFEKTYWNOŚCI DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ PUBLICZNYCH SZKÓŁ WYŻSZYCH W POLSCE WRAZ Z ANALIZĄ CZYNNIKÓW JĄ DETERMINUJĄCYCH
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 46 Nr 1 (2015) /
  4. Artykuły

OCENA EFEKTYWNOŚCI DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ PUBLICZNYCH SZKÓŁ WYŻSZYCH W POLSCE WRAZ Z ANALIZĄ CZYNNIKÓW JĄ DETERMINUJĄCYCH

Autor

  • Łukasz Brzezicki Uniwersytet Gdański
  • Joanna Wolszczak-Derlacz Politechnika Gdańska

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2015.006

Słowa kluczowe

analiza nieparametryczna, DEA, efektywność, szkoły wyższe

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest wyznaczenie efektywności działalności dydaktycznej publicznych uczelni wyższych za pomocą nieparametrycznej metody DEA oraz określenie wpływu potencjalnych czynników decydujących o jej poziomie. Analiza obejmuje 50 szkół wyższych w okresie 2009-2012. Wyznaczono, że wśród potencjalnych determinant ujemny wpływ na efektywność ma udział dotacji MNiSW do przychodów ogółem z działalności dydaktycznej, a dodatni liczba studentów (uczelnie większe charakteryzowały się wyższą efektywnością). Wskaźniki efektywności uzależnione były też od typu szkoły: uniwersytety, uczelnie ekonomiczne i pedagogiczne charakteryzowały się wyższą efektywnością aniżeli uczelnie rolnicze.

Bibliografia

Bonaccorsi A., Daraio C., Simar L. (2014), Efficiency and economies of scale and scope in European universities. A directional distance approach, Technical Report n. 8, Sapienza, University di Roma.

Charnes A., Cooper W.W., Rhodes E. (1978), Measuring the Efficiency of Decision Making Units, „European Journal of Operational Research”, 2, 429–444, DOBonaccorsi A., Daraio C., Simar L. (2014), Efficiency and economies of scale and scope in European universities. A directional distance approach, Technical Report n. 8, Sapienza, University di Roma.

Charnes A., Cooper W.W., Rhodes E. (1978), Measuring the Efficiency of Decision Making Units, „European Journal of Operational Research”, 2, 429–444, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/0377-2217(78)90138-8.

Charnes A., Cooper W.W., Rhodes E. (1981), Evaluating Program and Managerial Efficiency: An Application of Data Envelopment Analysis to Program Follow Through, „Man-agement Science”, 27, 668–697, DOI: http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.27.6.668.

Ćwiąkała-Małys A. (2010), Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnic-twie akademickim, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław

De Witte K., López-Torres L. (2015), Efficiency in education: a review of literature and a way forward, „Journal of the Operational Research Society”, DOI: http://dx.doi.org/10.1057/jors.2015.92.

Domański C., Pruska K. (2000), Nieklasyczne metody statystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.Guzik B. (2009), Podstawowe modele DEA w badaniu efek-tywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Guzik B. (2009), Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Liu J.S., Lu L.Y.Y., Lu W-M., Lin B.J.Y. (2013), A survey of DEA applications, „Omega”, 41, 893–902, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.omega.2012.11.004.

Mandl U., Dierx A., Ilzkovitz F. (2008), The effectiveness and efficiency of public spending, European Economy, Economic Papers 301, European Commission Directorate-General for Economic and Financial Affairs, Brussels.

Mongiało Z., Pasewicz W., Świtłyk M. (2010), Efektywność kształcenia na publicznych uczelniach technicznych w latach 2001–2005, „Folia Pomeranae Universitatis Techno-logiae Stetinensis. Oeconomica”, 282 (60), 85–102.

Mongiało Z., Świtłyk M. (2013), Analiza współczynników efektywności uczelni publicznych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 307, 420–429.

Nazarko J., Komuda, M., Kuźmicz, K., Szubzda, E., Urban J. (2008), Metoda DEA w badaniu efektywności instytucji sektora publicznego na przykładzie szkół wyższych, „Badania Operacyjne i Decyzje”, 4, 89–103.

Nazarko J., Šaparauskas J. (2014), Application of DEA method in efficiency evaluation of public higher education institutions, „Technological and Economic Development of Economy”, 20(1), 25–44, DOI: http://dx.doi.org/10.3846/20294913.2014.837116.

Pasewicz W., Wilczyński A., Świtłyk M. (2012), Efektywność państwowych wyższych szkół zawodowych w latach 2004–2010, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 245, 367–376.

Perspektywy (2010), Ranking szkół wyższych, W ocenie pracodawców, 2010, http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=2659&Itemid=715 (dostęp: 23 kwietnia 2015).

Perspektywy (2011), Zasady Rankingu Uczelni Akademickich 2011, http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=3857&Itemid=832 (dostęp: 23 kwietnia 2015).

Szuwarzyński A. (2005), Pomiar efektywności procesu kształcenia w uczelni wyższej, [w:] Leja, K., Szuwarzyński A. (red.), Zarządzanie wiedzą w organizacjach niekomercyj-nych, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 9–27.

Szuwarzyński A. (2009), Pomiar efektywności działalności badawczej jednostek organizacyj-nych wydziału, „Problemy zarządzania”, 7(4), 113–129.

Simar L., Wilson P. (2000), A General Methodology for Bootstrapping in Non-parametric Frontier Models, „Journal of Applied Statistics”, 27(6), 779–802, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02664760050081951.

Simar L., Wilson P. (2007), Estimation and inference in two stage, semi-parametric models of productive efficiency, „Journal of Econometrics”, 136, 31–64, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jeconom.2005.07.009.

Świtłyk M., Pasewicz W. (2009), Efektywność techniczna kształcenia w państwowych wyższych szkołach zawodowych w latach 2004–2006, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica”, 273 (56), 187–196.

Świtłyk M., Mongiało Z. (2010), Z badań nad efektywnością szkolnictwa wyższego. Efektyw-ność funkcjonowania publicznych uczelni rolniczych w latach 2006–2008, „Rocznik Nauk Rolniczych”, seria G, 97, 269–278.

Wolszczak-Derlacz J. (2013), Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.

Wolszczak-Derlacz J., Parteka A. (2011), Efficiency of European public higher education in-stitutions: a two-stage multi-country approach, „Scientometrics”, 89(3), 887–917, DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s11192-011-0484-9.

Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Dz.U. 2011 nr 84 poz. 455 ze zm.

I: http://dx.doi.org/10.1016/0377-2217(78)90138-8.

Charnes A., Cooper W.W., Rhodes E. (1981), Evaluating Program and Managerial Efficiency: An Application of Data Envelopment Analysis to Program Follow Through, „Man-agement Science”, 27, 668–697, DOI: http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.27.6.668.

Ćwiąkała-Małys A. (2010), Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnic-twie akademickim, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław

De Witte K., López-Torres L. (2015), Efficiency in education: a review of literature and a way forward, „Journal of the Operational Research Society”, DOI: http://dx.doi.org/10.1057/jors.2015.92.

Domański C., Pruska K. (2000), Nieklasyczne metody statystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.Guzik B. (2009), Podstawowe modele DEA w badaniu efek-tywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Guzik B. (2009), Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Liu J.S., Lu L.Y.Y., Lu W-M., Lin B.J.Y. (2013), A survey of DEA applications, „Omega”, 41, 893–902, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.omega.2012.11.004.

Mandl U., Dierx A., Ilzkovitz F. (2008), The effectiveness and efficiency of public spending, European Economy, Economic Papers 301, European Commission Directorate-General for Economic and Financial Affairs, Brussels.

Mongiało Z., Pasewicz W., Świtłyk M. (2010), Efektywność kształcenia na publicznych uczelniach technicznych w latach 2001–2005, „Folia Pomeranae Universitatis Techno-logiae Stetinensis. Oeconomica”, 282 (60), 85–102.

Mongiało Z., Świtłyk M. (2013), Analiza współczynników efektywności uczelni publicznych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 307, 420–429.

Nazarko J., Komuda, M., Kuźmicz, K., Szubzda, E., Urban J. (2008), Metoda DEA w badaniu efektywności instytucji sektora publicznego na przykładzie szkół wyższych, „Badania Operacyjne i Decyzje”, 4, 89–103.

Nazarko J., Šaparauskas J. (2014), Application of DEA method in efficiency evaluation of public higher education institutions, „Technological and Economic Development of Economy”, 20(1), 25–44, DOI: http://dx.doi.org/10.3846/20294913.2014.837116.

Pasewicz W., Wilczyński A., Świtłyk M. (2012), Efektywność państwowych wyższych szkół zawodowych w latach 2004–2010, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 245, 367–376.

Perspektywy (2010), Ranking szkół wyższych, W ocenie pracodawców, 2010, http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=2659&Itemid=715 (dostęp: 23 kwietnia 2015).

Perspektywy (2011), Zasady Rankingu Uczelni Akademickich 2011, http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=3857&Itemid=832 (dostęp: 23 kwietnia 2015).

Szuwarzyński A. (2005), Pomiar efektywności procesu kształcenia w uczelni wyższej, [w:] Leja, K., Szuwarzyński A. (red.), Zarządzanie wiedzą w organizacjach niekomercyj-nych, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 9–27.

Szuwarzyński A. (2009), Pomiar efektywności działalności badawczej jednostek organizacyj-nych wydziału, „Problemy zarządzania”, 7(4), 113–129.

Simar L., Wilson P. (2000), A General Methodology for Bootstrapping in Non-parametric Frontier Models, „Journal of Applied Statistics”, 27(6), 779–802, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02664760050081951.

Simar L., Wilson P. (2007), Estimation and inference in two stage, semi-parametric models of productive efficiency, „Journal of Econometrics”, 136, 31–64, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jeconom.2005.07.009.

Świtłyk M., Pasewicz W. (2009), Efektywność techniczna kształcenia w państwowych wyższych szkołach zawodowych w latach 2004–2006, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica”, 273 (56), 187–196.

Świtłyk M., Mongiało Z. (2010), Z badań nad efektywnością szkolnictwa wyższego. Efektyw-ność funkcjonowania publicznych uczelni rolniczych w latach 2006–2008, „Rocznik Nauk Rolniczych”, seria G, 97, 269–278.

Wolszczak-Derlacz J. (2013), Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.

Wolszczak-Derlacz J., Parteka A. (2011), Efficiency of European public higher education in-stitutions: a two-stage multi-country approach, „Scientometrics”, 89(3), 887–917, DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s11192-011-0484-9.

Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Dz.U. 2011 nr 84 poz. 455 ze zm.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-12-28

Jak cytować

1.
BRZEZICKI, Łukasz & WOLSZCZAK-DERLACZ, Joanna. OCENA EFEKTYWNOŚCI DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ PUBLICZNYCH SZKÓŁ WYŻSZYCH W POLSCE WRAZ Z ANALIZĄ CZYNNIKÓW JĄ DETERMINUJĄCYCH. Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia [online]. 28 grudzień 2015, T. 46, nr 1, s. 123–139. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ECON.2015.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 46 Nr 1 (2015)

Dział

Artykuły

Licencja

Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.

Umowa wydawnicza z autorem artykułu

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 570
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

analiza nieparametryczna, DEA, efektywność, szkoły wyższe
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa