Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Hedonic Price Index of Polish Paintings for the Most Popular Artists at the Auction Market in Years 2007–2010
  • Home
  • /
  • Hedonic Price Index of Polish Paintings for the Most Popular Artists at the Auction Market in Years 2007–2010
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 45 No. 1 (2014) /
  4. Artykuły

Hedonic Price Index of Polish Paintings for the Most Popular Artists at the Auction Market in Years 2007–2010

Authors

  • Krzysztof Kompa SGGW w Warszawie, Katedra Ekonometrii i Statystyki
  • Dorota Witkowska Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2014.001

Keywords

hedonic price index, art market, alternative investment

Abstract

Situation at financial markets tend investors to look for alternative investments to diversify their portfolio. The aim of our research is evaluation of hedonic price index for selected Polish painters based on data from auctions of paintings held by auction houses and foundations in the years 2007–2010. The criterion of artworks selection is popularity of authors that is measured by the number of paintings sold in analyzed period. We construct and estimate several models for different sets of hedonic variables. On the basis of models parameter estimates the hedonic quality adjustment for the art price index is evaluated.

References

Campbell R. A. J. (2008), Art as a Financial Investment, “The Journal of Alternative Invest-ments”, 10(4), 64–81, DOI: http://dx.doi.org/10.3905/jai.2008.705533.

Candela G., Figini P., Scorcu A. E. (2004), Price indices for artists - A proposal, „Journal of Cultural Economics”, 28(4), 285–302, DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10824-004-2529-x.

Citadel Art Price Index (2012), Econex, http://www.citadelartpriceindex.co.za/ENG/SiteColle ctionImages/Reports/CAPIfullreportMarch2012.pdf (7.11.2013).

Higgs H. (2012), Australian Art Market Prices during the Global Financial Crisis and two earlier decades, “Australian Economic Papers”, 51(4), 189–209, DOI: http://dx.doi.org/10.1111/1467-8454.12001.

Hsieh S., Lee J., Tzeng L. Y. (2010), Art as an Investment: Empirical Study of Asian Contem-porary and Chinese 20th Century Modern Art, International Conference on Finance Department of Finance, National Taiwan University, December 10-11, 2010, discussion paper, http://www.fin.ntu.edu.tw/~conference/conference2010/proceedings/pro ceeding/11/11-1(A40).pdf (7.11.2013)

Kompa K., Witkowska D. (2013), Indeks rynku sztuki. Badania pilotażowe dla wybranych malarzy polskich, „Zarządzanie i Finanse” [w druku].

Kraeussl R., van Elsland N. (2008), Constructing the True Art Market Index – A Novel 2-Step Hedonic Approach and its Application to the German Art Market, CFS working paper, Center for Financial Studies Frankfurt University, No. 2008/11.

Kraeussl R., Wiehenkamp Ch. (2012), A call on Art investments, “Review of Derivatives Re-search”, 15(1), 1–23, DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s11147-011-9061-x.

Lucińska A. (2012), Rozwój artystyczny malarzy a ceny obrazów na polskim rynku sztuki, [w:] Zarzecki D. (red.), Finanse, Rynki Finansowe, „Ubezpieczenia” , 51, Zeszyty Na-ukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 715–725.

Mei J., Moses M. (2002), Art as an Investment and the Underperformance of Masterpieces, „American Economic Review”, December, 1656–1668, DOI: http://dx.doi.org/10.1257/000282802762024719.

Nesheim L. (2006), Hedonic price functions, CEMMAP, London.

Pesando J. E. (1993), Art as an Investment: The Market for Modern Prints, “American Eco-nomic Review”, 83, 1075–1089.

Sokołowska E. (2012), Ewolucja i perspektywy rozwoju art investment jako alternatywnej formy inwestowania, Piłatowska M. (red.), Ekonometria dla praktyki, Polskie Towa-rzystwo Ekonomiczne Oddział w Toruniu, Toruń, 159–175.

Sopińska J. (2013), Konstrukcja hedonicznego indeksu dzieł sztuki dla wybranych malarzy polskich, praca magisterska przygotowana pod kierunkiem D. Witkowskiej, SGGW, Warszawa.

Triplett J. E. (2006), Handbook on Hedonic Indexes and Quality Adjustments in Price Indexes, OECD, Paris.

Widłak M. (2010), Metody wyznaczania hedonicznych indeksów cen jako sposób kontroli zmian jakości dóbr, „Wiadomości Statystyczne”, 9(592), 1–25.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-12-05

How to Cite

1.
KOMPA, Krzysztof and WITKOWSKA, Dorota. Hedonic Price Index of Polish Paintings for the Most Popular Artists at the Auction Market in Years 2007–2010. Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia. Online. 5 December 2014. Vol. 45, no. 1, pp. 7-26. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_ECON.2014.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 45 No. 1 (2014)

Section

Artykuły

License

Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.

Umowa wydawnicza z autorem artykułu

Stats

Number of views and downloads: 661
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

hedonic price index, art market, alternative investment
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop