Indeks hedoniczny malarstwa polskiego dla najbardziej popularnych autorów na rynku aukcyjnym w latach 2007–2010
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2014.001Słowa kluczowe
hedoniczny indeks cen, rynek sztuki, alternatywne inwestycjeAbstrakt
Dzieła sztuki są coraz częściej traktowane jako inwestycje alternatywne. W artykule wyznaczono indeksy hedoniczne cen dzieł polskich autorów, których prace były najczęściej wystawiane do sprzedaży na aukcjach w Polsce w latach 2007–2010. W badaniach oszacowano modele, uwzględniające takie charakterystyki dzieł jak: nazwisko autora, informację o tym, czy twórca żyje w chwili wystawienia dzieła na aukcji, wielkość powierzchni i technika wykonania obrazu oraz rok wystawienia. W procesie estymacji wykorzystano informacje dotyczące 750 prac.Bibliografia
Campbell R. A. J. (2008), Art as a Financial Investment, “The Journal of Alternative Invest-ments”, 10(4), 64–81, DOI: http://dx.doi.org/10.3905/jai.2008.705533.
Candela G., Figini P., Scorcu A. E. (2004), Price indices for artists - A proposal, „Journal of Cultural Economics”, 28(4), 285–302, DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10824-004-2529-x.
Citadel Art Price Index (2012), Econex, http://www.citadelartpriceindex.co.za/ENG/SiteColle ctionImages/Reports/CAPIfullreportMarch2012.pdf (7.11.2013).
Higgs H. (2012), Australian Art Market Prices during the Global Financial Crisis and two earlier decades, “Australian Economic Papers”, 51(4), 189–209, DOI: http://dx.doi.org/10.1111/1467-8454.12001.
Hsieh S., Lee J., Tzeng L. Y. (2010), Art as an Investment: Empirical Study of Asian Contem-porary and Chinese 20th Century Modern Art, International Conference on Finance Department of Finance, National Taiwan University, December 10-11, 2010, discussion paper, http://www.fin.ntu.edu.tw/~conference/conference2010/proceedings/pro ceeding/11/11-1(A40).pdf (7.11.2013)
Kompa K., Witkowska D. (2013), Indeks rynku sztuki. Badania pilotażowe dla wybranych malarzy polskich, „Zarządzanie i Finanse” [w druku].
Kraeussl R., van Elsland N. (2008), Constructing the True Art Market Index – A Novel 2-Step Hedonic Approach and its Application to the German Art Market, CFS working paper, Center for Financial Studies Frankfurt University, No. 2008/11.
Kraeussl R., Wiehenkamp Ch. (2012), A call on Art investments, “Review of Derivatives Re-search”, 15(1), 1–23, DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s11147-011-9061-x.
Lucińska A. (2012), Rozwój artystyczny malarzy a ceny obrazów na polskim rynku sztuki, [w:] Zarzecki D. (red.), Finanse, Rynki Finansowe, „Ubezpieczenia” , 51, Zeszyty Na-ukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 715–725.
Mei J., Moses M. (2002), Art as an Investment and the Underperformance of Masterpieces, „American Economic Review”, December, 1656–1668, DOI: http://dx.doi.org/10.1257/000282802762024719.
Nesheim L. (2006), Hedonic price functions, CEMMAP, London.
Pesando J. E. (1993), Art as an Investment: The Market for Modern Prints, “American Eco-nomic Review”, 83, 1075–1089.
Sokołowska E. (2012), Ewolucja i perspektywy rozwoju art investment jako alternatywnej formy inwestowania, Piłatowska M. (red.), Ekonometria dla praktyki, Polskie Towa-rzystwo Ekonomiczne Oddział w Toruniu, Toruń, 159–175.
Sopińska J. (2013), Konstrukcja hedonicznego indeksu dzieł sztuki dla wybranych malarzy polskich, praca magisterska przygotowana pod kierunkiem D. Witkowskiej, SGGW, Warszawa.
Triplett J. E. (2006), Handbook on Hedonic Indexes and Quality Adjustments in Price Indexes, OECD, Paris.
Widłak M. (2010), Metody wyznaczania hedonicznych indeksów cen jako sposób kontroli zmian jakości dóbr, „Wiadomości Statystyczne”, 9(592), 1–25.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 585
Liczba cytowań: 0