Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Współczesne perspektywy rozwoju zawodowego w naukach społecznych
  • Strona domowa
  • /
  • Współczesne perspektywy rozwoju zawodowego w naukach społecznych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 42 (2011) /
  4. Artykuły

Współczesne perspektywy rozwoju zawodowego w naukach społecznych

Autor

  • Katarzyna Januszkiewicz Uniwersytet Łódzki, Katedra Zarządzania, Zakład Teorii Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2011.013

Słowa kluczowe

rozwój zawodowy pracownika, wartości zawodowe, determinanty rozwoju

Abstrakt

W niniejszym artykule zostaną zaprezentowane dwa, w pewnym sensie odmienne, ale współistniejące obecnie konteksty rozwoju. W pierwszym za punkt odniesienia przyjęto perspektywę jednostki, jej wartości i oczekiwania związane z realizacją drogi zawodowej. W drugim zaś, rozwój zawodowy pracownika wpisany został w rzeczywistość organizacji z jej celami, wartościami i procedurami. Rozbieżności między tymi „światami” są na tyle istotne, że skłaniają do głębszej refleksji i udzielenia odpowiedzi na pytanie: jakie warunki powinny być spełnione, by osiągnąć perspektywę integrującą? Jaka powinna być charakterystyka dojrzałego rozwojowo pracownika (aktywnego, świadomego wartości i znaczenia rozwoju) oraz dojrzałej rozwojowo organizacji (stwarzającej warunki rozwoju i do niego zachęcającej), tak by te dwa podmioty mogły z sukcesem i w sposób optymalny osiągnąć swoje cele i zamierzenia.

Bibliografia

Adamkiewicz J. (2005), Praca zawodowa problemem życia rodzinnego, [w:] Pietrulewicz B., Współczesne problemy edukacji, pracy i zatrudnienia pracowników, Zakład Poligrafii EURODRUK, Zielona Góra.

Borkowski J. (2003), Socjologia i psychologia społeczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej im. A. Gieysztora, Pułtusk.

Czerska M. (2003), Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwania dla współczesnego menedżera, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Huselid M.A., Beatty R.W., Becker B.E. (2006), Gracze klasy A czy stanowiska klasy A. Nowe strategiczne podejście do zarządzania zasobami ludzkimi, „Harvard Business Review Polska” 11.

Jan Paweł II (1998), L’Osservatore Romano, 19, nr 3, L’Osservatore Romano – All rights reserved, http://www.vatican.va/news -archiwum.

Januszkiewicz K. (2009), Rozwój zawodowy pracowników. Szanse i zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Mariański J. (2001), Kryzys moralny czy transformacja wartości?, Towarzystwo Nau-kowe KUL, Lublin.

Reykowski J. (1986), Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Sikorski Cz. (1998), Ludzie nowej generacji. Wzory kultury organizacyjnej wysokiej tolerancji niepewności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Straś-Romańska M. (2006), Niektóre cywilizacyjne zagrożenia dla rozwoju osobowego, [w:] Klebaniuk J. (red.), Człowiek wobec masowych zjawisk społecznych, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Turska E. (2005), Globalizacja a restrukturyzacja a nowy model kariery i sukcesu, [w:] Kożusznik B., Kapitał ludzki w dobie integracji i globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Włodarski Z. (1992), Człowiek jako wychowawca i nauczyciel, Wydawnictwo WSIP, Warszawa.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2011-07-21

Jak cytować

1.
JANUSZKIEWICZ, Katarzyna. Współczesne perspektywy rozwoju zawodowego w naukach społecznych. Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia [online]. 21 lipiec 2011, T. 42, nr 1, s. 169–182. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ECON.2011.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 42 (2011)

Dział

Artykuły

Licencja

Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.

Umowa wydawnicza z autorem artykułu

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 700
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

rozwój zawodowy pracownika, wartości zawodowe, determinanty rozwoju
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa