Kultura organizacyjna przedsiębiorstw ekonomii komunii jako determinanta jej wymiaru społecznego
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2011.004Słowa kluczowe
ekonomia komunii, kultura organizacyjna, klimat organizacyjny, ekonomia społecznaAbstrakt
Ekonomia komunii zaproponowana w 1991 roku przez Chiarę Lubich (1920‒2008), założycielkę i ówczesną prezydent Ruchu Focolari, jest przedmiotem licznych opracowań naukowych oraz analiz praktycznej jej realizacji przez naukowców różnych dyscyplin w wymiarze ogólnoświatowym. Przedsiębiorstwa realizujące tę ideę w liczbie blisko 800, funkcjonują w wielu krajach na wszystkich kontynentach. Przedmiotem badań jest zarówno doktryna ekonomii komunii i jej znaczenie ekonomiczne, jak też jej wpływ na zmiany kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwach oraz relacje w wymiarze społecznym, antropologicznym, kulturowym, a także duchowym.W artykule zaprezentowano ideę ekonomii komunii i jej realizację w praktyce. Postawiono tezę o społecznym wymiarze ekonomii komunii i jej związku z ekonomią społeczną. Przedstawione zasady realizowane w przedsiębiorstwach ekonomii komunii jako elementy nowej kultury organizacyjnej stanowią argument za udowodnieniem postawionej tezy.
Bibliografia
Benedykt XVI (2009), Caritas in Veritate, Libreria Editrice Vaticana, Watykan.
Bruni L. (2000), L’Economia di Comunione, Vita e Pensiero, Milano
Bruni L., Crivelli L. (2004), Per un’economia di comunione; un approccio multidisciplinare, Città Nuova Editrice, Roma.
Jan Paweł II, (1991), Centesimus annus, Libreria Editrice Vaticana, Watykan.
Lubich C. (2007), Charyzmat jedności, Fundacja Mariapoli-Wydawnictwo M, Kraków.
Andringa L. (2008), La destinazione degli utili EdC, Economia di Comunione – una cultura nuova, n. 28.
Biela A. (1996), Przesłanie jedności. Laudacja wygłoszona 19 czerwca 1996 z okazji nadania tytułu doktora honoris causa KUL Chiarze Lubich, Zeszyty Naukowe KUL, 39 (1996), Lublin, s. 195‒211.
Bruni L. (2001), L’Economia di Comunione: fatti e idee per un nuovo umanesimo, Congresso Dieci anni di EdC, 7.04.2001, Castelgandolfo.
Bruni L. (2003), L’Economia civile e il principio di gratuità, Nuova Umanita, XXV (2003/2) 146, s. 163‒174.
Bruni L. (2003a), Mercato e societa civile: scontro o incontro? Alcune riflessioni dalla prospettiva della “comunione”, Nuova Umanita, XXV (2003/3‒4) 147‒148, s. 407‒418.
Bruni L. (2004), L’oggi dell’economia di comunione, in Atti del Convegno internazionale „Nuovi orizzonti dell’EdC” 10‒12 settembre 2004, Castel Gandolfo.
Bruni L. (2010), Economia civile e di comunione. Quali diversità?, Città Nuova, 1/2010, s. 18.
Fortunati L.V., Baldarelli M.G. (2002), Aspetti etici e sistema informativo nelle aziende dell’economia di comunione: prime proposizioni, [w:] L. Bruni, V. Peligra, Economia come impegno civile, Città Nuova Editrice, Roma.
Gądecki S. (2010), Filozoficzne podstawy gospodarki społecznej, [w]: IV Ogólnopolskie Spotkania Ekonomii Społecznej, Poznań, 2010.
Grochmal S. (2010), Elementy kultury organizacyjnej jako determinanty działań społecznie odpowiedzialnych w przedsiębiorstwach Ekonomii Komunii, IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa – Społeczna Odpowiedzialność Organizacji, Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław.
Lubich C. (2001), L’Economia di Comunione: verso un agire economico a ‘misura di persona’, Wykład z okazji otrzymania doktoratu ‘honoris causa’ w zakresie Ekonomii i handlu, Università Cattolica di Piacenza, 29.01.1999, [w:] Lubich C., L’Economia di Comunione. Storia e profezia, Città Nuova, Roma.
Lubich C. (2001a), L’Economia di Comunione. Storia e profezia, przemówienie wygłoszone w Trydencie 6 czerwca 2001.
Parolin G., Puangco R.V. (2002), Le imprese “cuore” della globalizzazione, [w:] Economia di Comunione – una cultura nuova, Città Nuova editrice, Roma, n. 13.
Ridolfi L. (2008), Dalla CSR alla Economia di Comunione. Il caso del Polo Lionello. Tesi di laurea in economia e gestione aziendale, Università di Bologna.
Specht L. (2008), The economy of communion in freedom project: A Resource for Catholic Business Education, [w]: Business Education at Catholic Universities: The Role of Mission-Driven Catholic Business Education, The University of Notre Dame, Notre Dame, Indiana.
Wygnański J. (2006), Ekonomia społeczna w Polsce – definicje, zastosowania, oczekiwania, wątpliwości, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/files/ekonomiaspoleczna.pl/public/Biblioteka/2006.6.pdf [stan z 15.02.2011].
Wygnański J. (2009), Ekonomia społeczna – sprzeczność czy konieczność, Studio opinii,
Zamagni S. (1999), Rimboccarsi le maniche, Citta Nuova, n°4.
Zamagni S. (2000), Economic Reductionism as a Hindrance to the Analysis of Structural Change, [w:] Structural Change and Economic Dynamics, n. 2, s. 197‒208.
Zamagni S. (2003), Il simbolo dell’Economia di Comunione, [w:] “Polo Lionello, casa degli imprenditori”, Atti del convegno svolto a Loppiano il 17‒18 maggio 2003, Culturano (MI), Lemagraf sas.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 616
Liczba cytowań: 0