Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
    • Українська

Akademicka Platforma Czasopism

  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Przesyłanie tekstów
  • O czasopiśmie
    • Przedmiot i zakres czasopisma
    • Zespół redakcyjny
    • Rada naukowa
    • Kolegium recenzentów
    • Wytyczne dla autorów
    • Proces recenzji
    • Polityka antyplagiatowa
    • Standardy etyczne
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Polityka prywatności
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski
  • Українська
Jak przygotowywani są użytkownicy do wizyty w archiwum? Analiza porównawcza stron internetowych wybranych archiwów na świecie
  • Strona domowa
  • /
  • Jak przygotowywani są użytkownicy do wizyty w archiwum? Analiza porównawcza stron internetowych wybranych archiwów na świecie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 11(13) (2020) /
  4. STUDIA

Jak przygotowywani są użytkownicy do wizyty w archiwum? Analiza porównawcza stron internetowych wybranych archiwów na świecie

Autor

  • Monika Cołbecka Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-6494-2115

DOI:

https://doi.org/10.12775/AKZ.2020.002

Słowa kluczowe

benchmarking, użytkownicy archiwów, szkolenie użytkowników archiwów, kształcenie użytkowników archiwów

Abstrakt

Artykuł jest raportem z badania wybranych stron internetowych narodowych archiwów zagranicznych pod kątem przygotowywania użytkowników do wizyty osobistej. Jest to kontynuacja prowadzonych przez autorkę badań nad sposobami kształcenia użytkowników archiwów w środowisku wirtualnym. Sieć WWW jest obecnie ważnym kanałem informowania o instytucji, a także nawiązywania relacji z otoczeniem. Internet stał się istotnym narzędziem w budowaniu wizerunku archiwum. Dlatego ważnym jest podejmowanie badań witryn WWW. Umiejętność wskazania słabych i mocnych ich punktów może przynieść wymierną korzyść jaką jest podniesienie efektywności informacyjnej stron internetowych. Badanie polegało na wytypowaniu elementów, które powinny zostać porównane. W tym przypadku były to treści zawarte na stronach internetowych, które służą pośrednio lub bezpośrednio przygotowaniu użytkownika do wizyty osobistej. Dalej nastąpił dobór próby, czyli serwisów WWW narodowych archiwów zagranicznych, które spełniły określone kryteria. Następnie zrealizowano badanie metodą benchmarkingu oraz przedstawiono najlepsze praktyki oraz wnioski zmierzające do doskonalenia stron internetowych pod kątem wirtualnego kształcenia użytkowników archiwów.

Biogram autora

Monika Cołbecka - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie historia na podstawie pracy pt. "Usługi informacyjne archiwów" obronionej w roku 2020 w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od 2019 r. pracuje na stanowisku asystenta w Instytucie Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze obejmują: teorię archiwistyki, informacyjny wymiar tej dyscypliny naukowej, użytkowników archiwów – bariery, potrzeby i ich zachowania informacyjne.

Bibliografia

Anderson, Ian G. „Necessary but Not Sufficient: Modelling Online Archive Development in the UK”. D-Lib Magazine 14, nr 1/2 (2008). https://doi.org/10.1045/january2008-anderson.

ARPO Index. „ARPO Index – Archival Research Preparation Online Index”. Dostęp 22.06.2020. https://arpoindex.org/.

Barczak, Henryk. Wybrane zagadnienia informacji archiwalnej. Warszawa: CINTE, 1975.

Barczak, Henryk, Stanisław Nawrocki, i Czesława Włodarska. „Zagadnienia informacji naukowej w archiwach państwowych”. Archeion 56 (1971): 33–49.

Bertram, Cara S. „Putting the User First: The Importance of the Reference Archivist in Online Projects.” Archival Issues 40, nr 1 (2019): 7–23.

Bielińska, Maria. „Stan i zadania archiwów wobec aktualnych potrzeb nauki historycznej”. Archeion 26 (1956): 3–17.

Chorążyczewski, Waldemar. „Archiwista przyszłości – edukator i autopromotor w społeczeństwie informacyjnym”. W Archiwa w nowoczesnym społeczeństwie: pamiętnik V Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Olsztyn 6-8 września 2007 r., zredagowali Jarosław Porazinski i Krzysztof Stryjkowski, 45–53. Warszawa: Stowarzyszenie Archiwistów Polskich, 2008.

Cołbecka, Monika. „Oferta archiwów w Internecie w zakresie kształcenia użytkowników”. W Popularyzacja nauk historycznych – teoria i praktyka. Zbiór studiów, zredagowali Dominika Gołaszewska-Rusinowska, Małgorzata Mielewska, i Tomasz Sińczak, 65–80.

Toruń: Instytut Promocji Historii, 2018.

Cołbecka, Monika. „Usługi informacyjne archiwów”. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2020.

Cox, Richard J. „Access in the Digital Information Age and the Archival Mission: The United States”. Journal of the Society of Archivists 19, nr 1 (1998): 25–40. https://doi.org/10.1080/00379819809514420.

Degen, Robert. „Witryna internetowa archiwum – wizytówka czy element systemu informacji naukowej”. W Historyk – archiwista – komputer: historyk a nowoczesny system informacji archiwalnej: materiały z konferencji Toruń, 10 i 11 kwietnia 2003 roku, zredagowali Robert Degen i Halina Robótka, 129–39. Toruń: Wydawn. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2004.

Duff, Wendy, i Penka Stoyanova. „Transforming the Crazy Quilt: Archival Displays from a User’s Point of View”. Archivaria 45 (1998): 44–79.

Główny Urząd Statystyczny. „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 roku”. Dostęp 21.06.2020. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2019-roku,2,9.html.

Gołembiowski, Maciej. „Potrzeby informacyjne użytkowników informacji archiwalnej”. Zagadnienia Infromacji Naukowej, nr 1 (1979): 85–110.

Gołembiowski, Maciej. System informacji archiwalnej. Warszawa; Łódź: Państwowe Wydawn. Nauk, 1985.

Gmiterek, Grzegorz. „Od Web 1.0 do Web 3.0. Interaktywność a ewolucja sieci”. W Nauka o informacji, zredagował Wiesław Babik, 599–620. Nauka, Dydaktyka, Praktyka 174. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2016.

Hejnosz, Wojciech. „Jeszcze o archiwach, bibliotekach i ich publicznej użyteczności naukowej”. Archeion 16 (1939 1938): 85–94.

Igielski, Andrzej. „Potrzeby informacyjne indywidualnych użytkowników dokumentacji archiwalnej”. Archiwista 15, nr 1–2 (1979): 25–34.

ICA. „International Council on Archives”. Dostęp 25.06. 2020. https://www.ica.org/en.

Landis, William. „Archival Outreach on the World Wide Web”. Archival Issues 20, nr 2 (1995): 129–49.

„List of National Archives”. W Wikipedia, 25.06.2020. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=List_of_national_archives&oldid=994125169.

Kowalska, Małgorzata. „Analiza porównawcza jakości serwisów WWW bibliotek wyższych szkół niepaństwowych województwa kujawsko-pomorskiego”. Folia Toruniensia 8 (2008): 117–35.

Kroll, Bogdan. „Charakter i perspektywy tradycyjnego i archiwalnego systemu wyszukiwania informacji”. Archeion 65 (1977): 61–84.

Magier, Dariusz. „Archiwa, studenci i Internet, czyli archiwistyka i archiwa widziane przez monitor PC. Raport z badań”. Archiwista Polski 19, nr 4 (2014): 71–79.

Nawrocki, Stanisław. „Archiwum jako ośrodek informacji”. Infromatyka i Archiwa 11 (1981): 3–18.

Nawrocki, Stanisław. Komputer w służbie archiwalnej. Poznań: Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych w Warszawie, 1985.

Nawrocki, Stanisław. „Kształcenie użytkowników informacji w archiwach”. Archeion 72 (1981): 7–15.

Pasikowski, Sławomir. „Czy wielkość jest niezbędna? O rozmiarze próby w badaniach jakościowych”. Przegląd Badań Edukacyjnych 2, nr 21 (2016): 195–211. https://doi.org/10.12775/PBE.2015.055.

Pitol, Scott P. „Evaluating How Well an Archival Website Allows a Researcher to Prepare for an On-Site Visit”. The American Archivist 82, nr 1 (2019): 137–54. https://doi.org/10.17723/0360-9081-82.1.137.

„Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych.” Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, poz. 1818 (2018).

Ryszewski, Bohdan. Problemy i metody badawcze archiwistyki. Toruń: Wydaw. UMK, 1985.

Sapa, Remigiusz. Benchmarking w doskonaleniu serwisów WWW bibliotek akademickich. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego 1276. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005.

Walton, Rachel. „Looking for Answers: A Usability Study of Online Finding Aid Navigation”. The American Archivist 80, nr 1 (2017): 30–52. https://doi.org/10.17723/0360-9081.80.1.30.

Weber, Hartmut. „Skorzystaj z klucza i zagraj w grę – archiwa w społeczeństwie informacyjnym i kształcącym się”. Archeion 107 (2004): 15–26.

Wick, Amanda. „We’re All Vegans Here: The Twenty-First Century Archival Ecosystem”. Journal of Archival Organization 14, nr 1–2 (2017): 13–34. https://doi.org/10.1080/15332748.2018.1503020.

Słownik języka polskiego PWN. „wizytówka”. Dostęp 25.06.2020. https://sjp.pwn.pl/sjp/wizytowka;2579957.html.

Wójcikowa, Stefania, i Jan Rogala. „Udostępnianie zbiorów w pracowni Archiwum Państwowego m.st. Warszawy w latach 1967–1977”. Archeion 69 (1979): 207–20.

„Zależności między nową klasyfikacją dziedzin i dyscyplin a wcześniej obowiązującym wykazem i systematyką OECD”. Dostęp 11.09.2020. https://konstytucjadlanauki.gov.pl/content/uploads/2018/09/nowy-podzia-dyscyplin-tabela.pdf.

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

29.12.2019

Jak cytować

1.
COŁBECKA, Monika. Jak przygotowywani są użytkownicy do wizyty w archiwum? Analiza porównawcza stron internetowych wybranych archiwów na świecie. Archiwa – Kancelarie – Zbiory [online]. 29 grudzień 2019, nr 11(13), s. 45–72. [udostępniono 16.5.2025]. DOI 10.12775/AKZ.2020.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 11(13) (2020)

Dział

STUDIA

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 998
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

benchmarking, użytkownicy archiwów, szkolenie użytkowników archiwów, kształcenie użytkowników archiwów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

 

 


© 2021 Akademicka Platforma Czasopism Sklep wydawnictwa