Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski

Akademicka Platforma Czasopism

  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Przesyłanie tekstów
  • O czasopiśmie
    • Przedmiot i zakres czasopisma
    • Zespół redakcyjny
    • Rada naukowa
    • Kolegium recenzentów
    • Wytyczne dla autorów
    • Proces recenzji
    • Polityka antyplagiatowa
    • Standardy etyczne
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Polityka prywatności
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski
Działalność edukacyjna archiwów w kształceniu archiwistów na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Strona domowa
  • /
  • Działalność edukacyjna archiwów w kształceniu archiwistów na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 7(9)/ (2016) /
  4. STUDIA

Działalność edukacyjna archiwów w kształceniu archiwistów na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu

Autor

  • Agnieszka Rosa Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu http://orcid.org/0000-0002-8560-1387

DOI:

https://doi.org/10.12775/AKZ.2016.004

Słowa kluczowe

edukacja archiwalna, uniwersyteckie kształcenie archiwistów, toruński ośrodek kształcenia archiwistów, funkcja edukacyjna archiwów, działalność edukacyjna archiwów, edukator archiwalny,

Abstrakt

Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej zwrócono uwagę na funkcję edukacyjną archiwów i profil zawodowy osoby mającej realizować zadania wynikające z tej funkcji, czyli edukatora archiwalnego. Wskazano, iż kompetencje zawodowe edukatora archiwalnego określone zostały w przygotowanym przez Sekcję Edukacji Archiwalnej Stowarzyszenia Archiwistów Polskich i opublikowanym w 2010 r. Modelu kompetencji zawodowych archiwisty i zarządcy dokumentacji w jego części odnoszącej się do poziomu specjalistycznego w zakresie promocji, edukacji i informacji archiwalnej. W drugiej części artykułu przedstawione zostało kształcenie archiwistów na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w zakresie treści i umiejętności odnoszących się do działalności popularyzatorskiej, edukacyjnej i kulturalno-oświatowej archiwów w przeszłości, obecnie i jak ono będzie wyglądać w najbliższej przyszłości.

Biogram autora

Agnieszka Rosa - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Agnieszka Rosa, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Archiwistyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania badawcze obejmują: archiwistykę, prace publiczne archiwów, działalność edukacyjną archiwów, problemy edukacji archiwistów, kształcenie użytkowników archiwów, archiwizowanie Internetu, teorię egodokumentu, historię Kujaw. Jest autorką m. in. rozprawy Funkcja edukacyjna archiwów (Warszawa 2012) i współredaktorką serii wydawniczej pt. Toruńskie Konfrontacje Archiwalne (od 2009 r. ukazały się 4 tomy). E-mail: arosa@umk.pl.

Bibliografia

Chorążyczewski W., Archiwista przyszłości - edukator i autopromotor w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Archiwa w nowoczesnym społeczeństwie. Pamiętnik V Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Olsztyn 6-8 września 2007 r., red. J. Porazinski, K. Stryjkowski, Warszawa 2008.

Chorążyczewski W., Uwagi o przedmiocie i problematyce zantropologizowanej archiwistyki,

[w:] Toruńskie konfrontacje archiwalne, t. 4: Nowa archiwistyka - archiwa i archiwistyka w ponowoczesnym kontekście kulturowym, red. W. Chorążyczewski, W. Piasek, A. Rosa, Toruń 2014.

Chorążyczewski W., Kwiatkowska W., Kształcenie archiwistów na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w latach 1951-2001, "Archiwista Polski” 2001, nr 3-4.

Chorążyczewski W., Kwiatkowska W., Powołanie specjalności „Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją” na UMK w kontekście prac nad utworzeniem osobnego kierunku studiów, "Archeion” 2003, t. 105.

Cieślak A., Edukacyjne funkcje archiwów - trudna misja w trudnej rzeczywistości, [w:] Archiwa w nowoczesnym społeczeństwie. Pamiętnik V Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Olsztyn 6-8 września 2007 r., red. J. Porazinski, K. Stryjkowski, Warszawa 2008.

Forum Edukatorów Archiwalnych, http://edukacjaarchiwalna.pl/ (dostęp 6.05.2016).

Friedberg M., Przygotowanie do zawodu archiwisty, "Archeion” 1966, t. 44.

Gołembiowski M., Robótka H., Dziesięć lat Studium Podyplomowego Archiwistyki w Toruniu (1973-1983), "Archeion” 1986, t. 80.

Gołembiowski M., Specjalizacja archiwistyczna na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w roku akademickim 1976/1977, "Archeion” 1979, t. 68.

Jabłońska M., W poszukiwaniu złotego środka. Kilka uwag na temat wewnętrznej i publicznej pracy archiwów, [w:] Toruńskie konfrontacje archiwalne, t. 4: Nowa archiwistyka - archiwa i archiwistyka w ponowoczesnym kontekście kulturowym, red. W. Chorążyczewski, W. Piasek, A. Rosa, Toruń 2014.

Janosz-Biskupowa I., Aktualny stan kształcenia archiwistów na uniwersytetach polskich, Toruń 1976.

Mazur H., Niemiecka pedagogika archiwalna i polska edukacja muzealna - dwa wzorce dla działalności edukacyjnej archiwów państwowych w Polsce, [w:] Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak-Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015.

Mazur H., Rosa A., Manifest założycielski Forum Edukatorów Archiwalnych, http://edukacjaarchiwalna.pl/?page_id=28 (dostęp 6.05.2016.).

Mazur H., Rosa A., O potrzebie szkolenia archiwistów w zakresie edukacji, "Archiwa - Kancelarie - Zbiory” 2014, nr 5 (7).

Mazur H., W obronie edukacji w archiwach. Kilka uwag i refleksji na marginesie artykułu Pawła Guta „O miejsce archiwów państwowych w badaniach nad historią regionu”, "Archiwista Polski” 2013, nr 2.

Model kompetencji zawodowych archiwisty, http://sap.waw.pl/dzialalnosc_statutowa/model-kompetencji-zawodowych-archiwisty (dostęp 6.05.2016).

Nawrocki S., Udostępnianie akt, [w:] Metodyka pracy archiwalnej, red. S. Nawrocki, S. Sierpowski, Poznań 1992.

Paprocki F., Pięć lat studium archiwalnego w Toruniu, "Archeion” 1957, t. 27.

Rosa A., Funkcja edukacyjna archiwów, Warszawa 2012.

Rosa A., Nowy profil w zawodzie archiwisty - pedagog archiwalny, [w:] Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak-Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015.

Ryszewski B., Specjalizacja archiwistyczna na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu i jej absolwenci w latach 1951-1967, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”, Historia 1969, z. 5.

Tomczak A., Kształcenie archiwistów w Polsce i niektórych innych krajach europejskich, Toruń 1976.

Tomczak A., Projekt programu uniwersyteckiego kierunku archiwistyki, [w:] Uniwersyteckie kształcenie archiwistów, Warszawa - Łódź 1978.

Tomczak A., Specjalizacja archiwalna na Uniwersytecie M. Kopernika w Toruniu w roku akademickim 1973/1974, "Archeion” 1976, t. 64.

Tomczak A., Specjalizacja archiwalna w roku akademickim 1972/1973 na Uniwersytecie M. Kopernika w Toruniu, "Archeion” 1974, t. 61.

Tomczak A., Specjalizacja archiwalna w Toruniu w roku akademickim 1966/1967, "Archeion” 1968, t. 49.

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-05-26

Jak cytować

1.
ROSA, Agnieszka. Działalność edukacyjna archiwów w kształceniu archiwistów na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Archiwa – Kancelarie – Zbiory [online]. 26 maj 2017, nr 7(9)/, s. 77–90. [udostępniono 1.4.2023]. DOI 10.12775/AKZ.2016.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 7(9)/ (2016)

Dział

STUDIA

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 458
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja archiwalna, uniwersyteckie kształcenie archiwistów, toruński ośrodek kształcenia archiwistów, funkcja edukacyjna archiwów, działalność edukacyjna archiwów, edukator archiwalny,
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

 

 


© 2021 Akademicka Platforma Czasopism Sklep wydawnictwa