Canteens or Ampoules. A Few Words About the Equipment of Medieval Pilgrims
DOI:
https://doi.org/10.12775/AHP.2022.010Słowa kluczowe
średniowiecze, archeologia, pielgrzymka, flasze pielgrzymie, flasze podróżne, karczmaAbstrakt
W zbiorach zabytków archeologicznych odnaleźć można takie, które opisano jako manierki czy flasze podróżne lub pielgrzymie. Są to naczynia wykonane z ceramiki i występują w dwóch podstawowych formach. Pierwsza to naczynie z walcowatym brzuścem i lejkowatą szyjką umieszczoną pośrodku górnej części naczynia, po bokach której znajdują się dwa uszka. Drugi typ ma okrągły lub owalny, lekko spłaszczony brzusiec, również z rurkowatym wylewem i dwoma uszkami po bokach w górnej, lub środkowej części brzuśca. Inną grupą zabytków są ampułki na święte oleje lub wodę. Te zazwyczaj wykonane są ze stopów ołowiu. W artykule przedstawiono analizę porównawczą, biorąc pod uwagę podobne przedmioty ukazane w średniowiecznej ikonografii, a także zabytki, które znajdują się muzeach. Dotychczas badacze zazwyczaj zajmowali się proweniencją takich zabytków. W tej pracy przeprowadzono analizę wielkościową, z której wynika, że zdecydowana większość tego typu zabytków z terenu Polaki, dotychczas interpretowanych jako manierki podróżne, najprawdopodobniej była ampułkami. To sprawia, że w zbiorach zabytków archeologicznych z terenów Polski przedmioty, które opisać można jako manierki czy flasze podróżne wydają się być unikatowe. Pytanie, czy jest to stan faktyczny, czy wynik kłopotów interpretacyjnych wynikających z fragmentarycznego zachowania ceramicznych naczyń.
Bibliografia
Anderson W., 2010, Blessing the fields? A study of late-medieval ampullae from England and Wales, Medieval Archaeology, vol. 54, pp. 184–206.
Ansorge J., 2019, Pilgerzeichen der Antoniterpräzeptorei Tempzin in Mecklenburg, Mecklenburgische Jahrbücher, vol. 134, pp. 283–287.
Archeologiczne świadectwa, 2013, Archeologiczne świadectwa kultu maryjnego w średniowiecznym Gdańsku. Katalog skrócony wystawy, eds. E. Trawicka, B. Ceynowa, Gdańsk.
Bláha J., 1998, Archeologický přispevek k poznáni potnickeho života ve středověké Olomouci, Historia Artium, vol. 2, pp. 47–64.
Campbel G., 2015, Ampullae, re-imbursed: a formal analysis of medieval ‘shell-shaped’ lead-alloy pilgrim ampullae, Peregrinations: Journal of Medieval Art and Architecture, vol. 5 (2), pp. 97–134.
Dunin-Wąsowicz T., 2002, Polskie drogi do Composteli (XII–XIV wiek), [in:] Kult św. Jakuba Większego Apostoła w Europie Środkowo-Wschodniej, ed. R. Knapiński, Lublin, pp. 147–160.
Forstner D., 1990, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa.
Fröhlich J., 2012, Keramické čutory v jihozápadních Čechách, Archeologie ve středních Čechách, vol. 16, pp. 393–399.
Heilig en Profaan, 2001, Heilig en Profaan 2. 1200 laatmiddeleeuwse insignes uit openbare en particuliere collecties, eds. H. J. E. van Beuningen, A. M. Koldeweij, D. Kicken, Rotterdam Papers, 12, Cothen.
Karst D., 2009, Ceramika z klasztoru dominikanów w Świdnicy, Śląskie Sprawozdania Archeologiczne, vol. 51, pp. 269–279.
Klapšte J., 2002, Svědctvi artefaktů, [in:] J. Klapšte, Archeologie středovekého domu v Moste, Mediaevalia Archeologie, vol. 4, Praha–Most, pp. 10–34.
Knapiński R., 2002, Od Apostoła do Patrona pielgrzymów. Ikonografia św. Jakuba w sztuce polskiej, [in:] Kult św. Jakuba Większego Apostoła w Europie Środkowo-Wschodniej, ed. R. Knapiński, Lublin, pp. 241–267.
Kościński B., 2013, Nota katalogowa, [in:] Archeologiczne świadectwa kultu maryjnego w średniowiecznym Gdańsku. Katalog skrócony wystawy, eds. E. Trawicka, B. Ceynowa, Gdańsk, pp. 26–27.
Kouřil P., Prix D., Wihoda M., 2000, Hrady českého Slezska, Brno–Opava.
Kühne H., Ansorge J., 2018. „Holiness” from the mud: badges and pilgrimage in German-speaking lands – a case study from the North German city of Stade (Lower Saxony) in the former archdiocese Bremen, The Mediaeval Journal, vol. 8.1, pp. 11–56.
Locker M., 2015, Landscapes of pilgrimage in medieval Britain, Oxford.
Majewski M., Rębkowski M., Simiński R., 2016, Pielgrzymki pomorskie w średniowieczu. Stan i perspektywy badań, Przegląd Zachodniopomorski, vol. 31 (9), issue 1, pp. 129–168.
Mruk W., 2001, Pielgrzymowanie do Ziemi Świętej w drugiej połowie XIV wieku, Kraków.
Nawrolska G., 2004, Dokąd pielgrzymowali elblążanie w średniowieczu? Znaki pielgrzymie świadectwem pobożnych wędrówek, [in:] Archeologia et historia urbana, eds. R. Czaja et al., Elbląg, pp. 517–527.
Paner H., 2016, Gdańsk na pielgrzymkowych szlakach średniowiecznej Europy, Gdańsk.
Paner H., 2020, Średniowieczne pamiątki pielgrzymie i odznaki świeckie, [in:] Lastadia najstarsza stocznia Gdańska w świetle badań archeologicznych, ed. B. Kościński, Archeologia Gdańska, vol. 7, Gdańsk, pp. 473–500.
Polla B., 1962, Stredoveká zaniknutá osada na Spiśi (Zalužany), Bratislava.
Rębkowski M., 2002, ...Ad sanctum Jacobum ultra montes... Przyczynek do badań nad pielgrzymkami mieszczan kołobrzeskich w średniowieczu, [in:] Civitas et villa. Miasto i wieś w średniowiecznej Europie Środkowej, eds. C. Buśko et al., Wrocław–Praha, pp. 265–269.
Rębkowski M., 2005, Uwagi o niektórych atrybutach średniowiecznych pielgrzymów na podstawie znalezisk z północnej Polski, [in:] Archaeologia Historica Polona, vol. 15, no. 2, ed. J. Olczak, Toruń, pp. 221–227.
Saczyńska M., 2012, Z Bogiem do Boga – obrzęd błogosławienia pielgrzymów w pontyfikacie łach krakowskich z XV wieku, [in:] Samotrzeć, w kompanii czy z orszakiem? Społeczne aspekty podróżowania w średniowieczu i czasach nowożytnych, eds. M. Saczyńska, E. Wółkiewicz, Warszawa, pp. 111–132.
Sawicki J., Wachowski K., 2018, Akcesoria pielgrzymie i dewocjonalia z pl. Nowy Targ we Wrocławiu, [in:] Rytm rozwoju miasta na kulturowym pograniczu. Studium strefy Placu Nowy Trag we Wrocławiu, eds. J. Piekalski, K. Wachowski, Wratislavia Antiqua, 23, Wrocław, pp. 719–746.
Schlumbaum A., Vandorpe P., 2012, A short history of Lagenaria siceraria (bottle gourd) in the Roman provinces: morphotypes and archaeogenetics, Vegetation History and Archaeobotany, vol. 21, pp. 499–509.
Spencer B., 2010, Pilgrim souvenirs and secular badges, [in:] Medieval finds from excavations in London, vol. 7, Suffolk.
Starski M., 2017, Badania archeologiczne parceli Pl. Wolności Pucku w 2015 i 2016 roku, Zapiski Puckie, no. 16, pp. 7–16.
Śledzik-Kamińska H., 1999, Manierka pielgrzymia, [in:] Ze studiów nad życiem codziennym w średniowiecznym mieście. Parcele przy ulicy więziennej 10–11 we Wrocławiu, eds. C. Buśko, J. Piekalski, Wratislavia Antiqua, 1, Wrocław, pp. 119–120.
Wachowski K., 1998, Kult św. Jadwigi trzebnickiej w średniowieczu w świetle nowszych źródeł, [in:] Archaeologia Historica Polona, vol. 7, ed. J. Olczak, Toruń, pp. 71–77.
Wachowski K., 2005, Średniowieczne pielgrzymki mieszkańców Śląska, Archeologia Polski, vol. 50 (1–2), pp. 103–128.
Webb D., 1999, Pilgrims and pilgrimage in the medieval west, London.
Whalen B. E., 2011, Pilgrimage in the Middle Ages. A reader, Toronto.
Wojciechowska I., 2019, Średniowieczne plakietki pielgrzymie i świeckie z badań w Stargardzie, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, vol. 67 (2), pp. 139–149.
Wołoszyn J. Z., 2019, O rozlicznych pożytkach z tykwy, Przegląd Historyczny, vol. 110 (4), pp. 537–564.
Wyrwa A. M., 2015a, Nowy ślad pielgrzymowania z ziem polskich do Santiago de Compostela? Muszla pielgrzymia z Łowicza, [in:] Droga św. Jakuba w Polsce – historia, teraźniejszość, przyszłość: w 10. rocznicę otwarcia pierwszego polskiego odcinka Camino de Santiago: studia i materiały dedykowane prof. dr. hab. Antoniemu Jackowskiemu, eds. P. Roszak, F. Mróz, Kraków, pp. 153–161.
Wyrwa A. M., 2015b, Święty Jakub Apostoł. Malakologiczne i historyczne ślady peregrynacji z ziem polskich do Santiago de Compostela, Lednica.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Marciniak-Kajzer
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 105
Liczba cytowań: 0