CONSUMER IN THE THEORY AND ECONOMIC PRACTICE: ECONOMICS – PSYCHOLOGY – LAW
DOI:
https://doi.org/10.12775/EiP.2006.005Abstract
Aim of the article is to point at institutional implications of the consumer theory originated from various theoretical approaches. Theories being under scrutiny are: neoclassical theory of consumer which is situated in the core of the mainstream economics; models of psychological economics; neoinstitutional and postkeynesian approach to consumer behaviour. The author try to derive implications of theories mentioned above for law and other social institutions.
Then they are confronted with existing consumer protection legislation which is treated as a practical dimension of consumer behaviour. This confrontation is a kind of empirical verification of the theories.
The author tried to point at two main issues. On one hand the investigation indicates a dramatic discrepancy between assumptions of neoclassical theory and implicit consumer model stemmed from the consumer protection law. On the other hand it could be observed convergence of law consumer model and alternative approaches to consumer behaviour (economical psychology, neoinstitutionalism, postkeynesism). In the author’s opinion this convergence indicates a desirable direction of development of microeconomic theory of consumer behaviour.
References
Akerlof G., Behavioral Macroeconomics and Macroeconomic Behavior, The American Economic Review 2002, Vol. 92 No. 3.
Bywalec Cz., Nowe zjawiska i tendencje w konsumpcji społeczeństw wysoko rozwiniętych, Ekonomista 2001, nr 3.
Conlisk J., Why Bounded Rationality?, Journal of Economic Literature 1996, vol. XXXIV.
Dąbrowska A., M. Janoś-Kresło, I. Ozimek, Ochrona i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce, PWE, Warszawa 2005.
Elster J., Emotions and Economic Theory, Journal of Economic Literature 1998, March.
Hamilton D.B., Institutional Economics and Consumption, Journal of Economic Issues 1987, No. 4.
Hodgson G. M., The Approach of Institutional Economics, Journal of Economic Literature 1998, March.
Kahneman D., P.P. Wakker, R. Sarin, Back to Bentham? Explorations of Experienced Utility, The Quarterly Journal of Economics 1997, p. 375-397.
Lavoie M., Post Keynesian Consumer Theory: Potential Synergies with Consumer Research on Economic Psychology, Journal of Economic Psychology 2004, No. 25.
Loewenstein G., D. Prelec, Anomalies in Intertemporal Choice: Evidence and an Interpretation, The Quarterly Journal of Economics 1992, May.
Rabin M., Psychology and Economics, Journal of Economic Literature 1998, Vol. XXXVI.
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów z dnia 30 maja 1995 r., Dz.U. z 1995 r. nr 64 poz. 328.
Smith V., Economics in the Laboratory, Journal of Economic Perspectives 1994, Winter.
Thaler R., From Homo Economicus to Homo Sapiens, Journal of Economic Perspectives 2000, Winter.
Trigg A.B., Veblen, Bourdieu and Conspicuous Consumption, Journal of Economic Issues 2001, No 1.
Tversky A., R. H. Thaler, Preference Reversals, Journal of Economic Perspectives 1990, Spring.
Ustawa Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r., Dz.U. z 1964 r. nr 16 poz. 93 ze zm.
Ustawa o kredycie konsumenckim z dnia 20 lipca 2001 r., Dz. U. Nr 100, poz.1081 ze zm.
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów z dnia 15 grudnia 2000 r., Dz.U. tekst jedn. z 2003 nr 86, poz. 804 ze zm.
Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z dnia 2 marca 2000 r., Dz.U. z dnia 31 marca 2000 r.
Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dn. 27 lipca 2002, Dz. U. Nr 141, poz. 1176, ze zm.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r., Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.
Zając A., Konsument we współczesnej gospodarce rynkowej, WPP, Poznań 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1167
Number of citations: 0