Powielanie jako wędrówka. O książce z perspektywy twórcy obiektów unikatowych
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2020.00022Słowa kluczowe
książka artystyczna, myślenie obrazami, introligatorstwo, narracja wizualna, unikatAbstrakt
Celem artykułu jest przybliżenie książki artystycznej jako medium, które znajduje sposób na wyrażenie czegoś, czego nie można albo nie trzeba ubierać w słowa. Autorka opowiada o obecności tej dość nowej dziedziny sztuki we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta oraz o własnych pracach wykonanych w trakcie studiów doktoranckich i później. Są to zarówno książki-kodeksy, jak i instalacje przestrzenne oraz multimedialne. Artykuł porusza niektóre zagadnienia introligatorskie (takie jak: oprawa z odkrytym grzbietem, szycie kapitałki, wyokrąglenie książki), a także temat książki głównie ilustrowanej i zaczynającej się od obrazu. Przybliża też miejsca, wydarzenia i sylwetki artystów, które stały się inspiracją lub kontekstem dla wyżej wymienionych działań. Są to: Międzynarodowy Festiwal Sztuki Efemerycznej Konteksty w Sokołowsku, Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi oraz postaci, takie jak: Alastair MacLennan, Anna Gilmore, Erin K. Schmidt, Lamiel.
Bibliografia
Carson A., 2002, If Not, Winter: Fragments of Sappho, London.
Čiricaitė E., 2017, In the Space of Time, „Artist’s Book Yearbook 2018/19”.
Irving J., 2016, Aleja Tajemnic, tłum. M. Moltzan-Małkowska, Warszawa.
Juchnowicz A., 2019, Let’s call it Lace Stitch, „Artist’s Book Yearbook 2020/21”.
MacLennan A., Konteksty, http://www.contexts.com.pl/pl/artysci/alastair-maclennan-11, 1. 11.2019.
Rozik E., 2011, Korzenie teatru, tłum. M. Lachman, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 514
Liczba cytowań: 0