Relacje semantyczne tekstu (niekoniecznie literackiego) i elementów wizualnych w książce artystycznej. Próba zarysowania problematyki
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2020.00011Słowa kluczowe
książka artystyczna, książka-rzeźba, semiotyka, metafora, wielomodalnośćAbstrakt
Początek artykułu stanowi rekonesans po obszarze badań – przywoływane są wybrane definicje zjawiska, jakim jest książka artystyczna, a także jedna z typologii odmian książki artystycznej. Dalsza część artykułu to przegląd poszczególnych książek artystycznych, polskich i zagranicznych autorów. W każdym z przypadków omawiana jest relacja obrazu, przestrzeni i tekstu, najpełniej w dwóch pracach wrocławskiego artysty wizualnego Andrzeja Dudka-Dürera, analizowanych za pomocą semiotycznej koncepcji Willarda Bohna. Ponadto w artykule omawiane są prace z dwóch zwłaszcza nurtów: kultywującego tradycyjny, rękopiśmienny charakter książki (Małgorzata Łempicka-Brian, Krzysztof Szałek, Zbigniew Makowski, Dorota Kamisińska, Andrzej Bednarczyk) oraz nurtu książki-rzeźby (Mike Stilkey, Cara Barer, Annemarie Kloosterhof), odmiennie podchodzących do przedmiotu, jakim jest książka.
Bibliografia
Literatura podmiotowa
Kolekcja Polska książka artystyczna z przełomu XX i XXI wieku, http://www.kolekcja.bookart.pl/
https://www.themag.it/inspiration/2010/alex-queral.html
https://www.carabarer.com/about/
https://annemariekekloosterhof.com/book-art/
Literatura przedmiotowa
Art books u Grohmana, 2015, z J. Tryzno rozmawia M. Czerwiński, „Rita Baum”, nr 35, , s. 10–15.
Bohn W., 1986, The Aesthetics of Visual Poetry, 1914–1928, Cambridge.
Borowik G., 2015, Po drugiej stronie książki, „Rita Baum”, nr 35, s. 2–5.
Budzyńska M., 2015, Metafora językowa i metafora obrazowa – próba ujęcia systemowego, w: Obrazy i poznanie, pod red. M. T. Kociuby, Lublin, s. 235–248.
Carroll N., 1994, Visual Metaphor, w: Aspects of Metaphor, ed. J. Hintikki, Boston–London, s. 190–195.
Czerwiński M., 2008, Autoekfraza, czyli o statusie poezji konkretnej. Relacje pomiędzy warstwą wizualną i tekstową na wybranych przykładach z polskiej poezji konkretnej i neokonkretnej, w: Interakcje sztuk: literatura, malarstwo, ekfraza. Studia i szkice, pod red. D. Heck, Wrocław, s. 169–176.
Didi-Huberman G., 2011, Strategie obrazów. Oko historii 1, tłum. J. Margański, Warszawa–Kraków.
Forceville Ch., 2009, Non-Verbal and Multimodal Metaphor in a Cognitivist Framework: Agendas for Research, w: Multimodal Metaphor, eds Ch. Forceville, E. Urios-Aparisi, Berlin–New York, s. 19–42.
Gwioździk J., 2011, O sztuce książki..., „Bibliotheca Nostra: Śląski Kwartalnik Naukowy”, nr 4, , s. 9–26.
Kamisińska D., 2007, Książka miniaturowa, „Biuletyn EBIB”, nr 1, http://www.ebib.pl/2007/82/a.php?kamisinska#5.
Książka artystyczna jako obiekt oraz warsztat edukacyjny, 1998, pod red. E. Józefowskiego, Zielona Góra.
Kutkowska A., 2011, Książka artystyczna w Polsce na przełomie XIX i XX wieku, „Biuletyn EBIB”, nr 6 (124), , s. 1–5.
Rypson P., 1992, Książki i strony, Warszawa.
Sokołowska Z., 2015, Książka, ciało i tekst, „Rita Baum”, nr 35, , s. 6–8.
Wilmański T., Książka i co dalej, http://uap.edu.pl/2019/01/pracownia-ksiazki-artystycznej-ksiazka-i-co-dalej/
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 715
Liczba cytowań: 0