Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Maszynopis w dobie „kultury przemysłowej”. O dwóch wersjach „Czarnego Paryża” Jolanty Fuchsówny i Jana Brzękowskiego
  • Strona domowa
  • /
  • Maszynopis w dobie „kultury przemysłowej”. O dwóch wersjach „Czarnego Paryża” Jolanty Fuchsówny i Jana Brzękowskiego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 16 Nr 2 (2019): Intymistyka a edytorstwo. Wiek XX i współczesność /
  4. Artykuły, dokumenty, manuskrypty

Maszynopis w dobie „kultury przemysłowej”. O dwóch wersjach „Czarnego Paryża” Jolanty Fuchsówny i Jana Brzękowskiego

Autor

  • Iwona Boruszkowska Uniwersytet Jagielloński https://orcid.org/0000-0001-8021-9210
  • Aleksander Wójtowicz Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie https://orcid.org/0000-0003-0436-1965

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2019.0035

Słowa kluczowe

maszynopis, współtwórczość, proces twórczy, kultura popularna, genetyka tekstu

Abstrakt

Artykuł dotyczy odnalezionych niedawno maszynopisów powieści Czarny Paryż Jolanty Fuchsówny oraz Jana Brzękowskiego. Pokazuje, w jaki sposób maszyna do pisania wpływała na dynamikę twórczości wieloautorskiej na obszarze nowoczesnej kultury popularnej w dwudziestoleciu międzywojennym. Współpraca związanej z krakowskim koncernem prasowym IKC dziennikarki oraz awangardowego poety została nawiązana na gruncie wytwarzającej się wówczas „kultury przemysłowej” (Harro Segeberg), która polegała na odejściu od tradycyjnej książki w stronę nieliterackich form wyrazu. Przeznaczona do publikacji w wysokonakładowym dzienniku powieść kryminalna pisana była na maszynach równolegle przez oboje autorów. Maszynopisy dają wgląd w to, jak wyglądała dynamika procesu twórczego autorskiego duetu, jak uzgadniane ze sobą i przebudowywane były poszczególne karty maszynopisu (łącznie z ich fizyczną modyfikacją). Pozwalają też na prześledzenie, w jaki sposób nowe technologie zapisu medialnego wpłynęły na proces twórczy, na czym polegała specyfika procesu twórczego w przypadku pisana na maszynie oraz poszczególnych etapów przygotowywania utworu do druku.

Bibliografia

Amerykański system pisania na maszynach (tzw. ślepy) zastosowany do klawiatury polskiej, 1931, Warszawa.

Benjamin W., 1975, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, przeł. J. Sikorski, w: Twórca jako wytwórca, Poznań.

Brzękowski J., 1968, W Krakowie i w Paryżu. Wspomnienia i szkice, Warszawa.

Donin N., Ferrer D., 2015, Auteur(s) et acteurs de la genèse, „Genesis”, nr 41, https://journals.openedition.org/genesis/1440.

Gardy D., 1998, La standardisation d’une pratique technique: la dactylographie (1883–1930), „Réseaux”, nr 1.

Grabowska-Kuniczuk A., Parnowska M., 2015, Bolesława Prusa „zabawa” w pisanie na maszynie – narzędzie, autor, tekst, „Napis”, s. XXI, Sztuka tracenia, sztuka rezygnacji. Samoograniczenie i autocenzura.

Hilton O., 1951, A Systematic Method for Identifying the Make and Age-Model of a Typewriter from its Work, „Journal of Criminal Law and Criminology”, nr 5.

Kittler F. A., 1999, Gramophone, Film, Typewriter, trans. G. Winthrop-Young, M. Wutz, Stanford.

Segeberg H., 2012, Literatura w kulturze przemysłowej, przeł. B. Balicki, „Teksty Drugie”, nr 6.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-01-20

Jak cytować

1.
BORUSZKOWSKA, Iwona & WÓJTOWICZ, Aleksander. Maszynopis w dobie „kultury przemysłowej”. O dwóch wersjach „Czarnego Paryża” Jolanty Fuchsówny i Jana Brzękowskiego. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 20 styczeń 2020, T. 16, nr 2, s. 145–151. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/SE.2019.0035.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 16 Nr 2 (2019): Intymistyka a edytorstwo. Wiek XX i współczesność

Dział

Artykuły, dokumenty, manuskrypty

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 596
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

maszynopis, współtwórczość, proces twórczy, kultura popularna, genetyka tekstu
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa