Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Przypisy autorskie w sonetach religijnych: funkcje i formy na przykładzie Teorematów Jeana de la Ceppède’a
  • Strona domowa
  • /
  • Przypisy autorskie w sonetach religijnych: funkcje i formy na przykładzie Teorematów Jeana de la Ceppède’a
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 12 Nr 2 (2017): Filozofia przypisów /
  4. Artykuły i rozprawy

Przypisy autorskie w sonetach religijnych: funkcje i formy na przykładzie Teorematów Jeana de la Ceppède’a

Autor

  • Magdalena Kowalska Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2017.0023

Słowa kluczowe

Jean de La Ceppède, sonet, barok, aluzja biblijna, poezja medytacyjna

Abstrakt

W artykule omówiono funkcje przypisów do Teorematów (1613, 1622) Jeana de La Ceppède’a. Autor ten stworzył obszerne dzieło poetyckie złożone z 520 sonetów o tematyce pasyjnej. Stanowią one przykład żywo rozwijającego się w poezji francuskiej przełomu XVI i XVII wieku nurtu zbiorów sonetów religijnych. Każdemu utworowi La Ceppède’a towarzyszy co najmniej jeden przypis: objętość tekstu prozą wielokrotnie przewyższa długość sonetu. Na podstawie analizy wybranych sonetów wyróżniono funkcje przypisów: wprowadzenia do tematyki następujących sonetów (pełnione przez pierwszy przypis); zamknięcia wątku tematycznego obecnego w grupie strof; zintensyfikowania naczelnej zasady kompozycyjnej utworu, np. paralelizmu o charakterze opisowym czy anafory w roli laudacji, przez upodobnienie struktury przypisów do kształtu wiersza. W artykule przedstawiono też świadectwo odbioru Teorematów wyjątkowe na tle wątłej recepcji wśród współczesnych La Ceppède’owi.

Bibliografia

Blanc-Rouquette M. T., 1968, La presse et l’information à Toulouse: des origines à 1789, Toulouse.

Brémond H., 1932, Histoire littéraire du sentiment religieux en France, Vol. 10: La Prière et les prières de l’Ancien Régime, Paris.

Cave T., Jeanneret M. (éd.), 1972, Métamorphoses spirituelles. Anthologie de la poésie religieuse française: 1570–1630, Paris.

La Ceppède J. de, 1988, Les théorèmes sur le sacré mystère de nostre rédemption, Paris.

Déglise C., 2009, Au vol de la plume: poétique de Claude Hopil, Besançon.

Donaldson-Evans L. K., 1969, Poésie et méditation chez Jean de La Ceppède, Genève.

Donaldson-Evans L. K., 1983, Introduction, w: L. de Selve, Les Œuvres spirituelles sur les évangiles des jours de caresme et sur les festes de l’année, Genève.

Gœury J., 2001, L’autopsie et le théorème. Poétique des « Théorèmes » spirituels (1616–1622) de Jean de La Ceppède, Paris.

Gostyńska D., 1991, Retoryka iluzji. Koncept w poezji barokowej, Warszawa.

Lisowski J. (red.), 1966, Antologia poezji francuskiej, t. 1, Warszawa.

Mégret J., 1945, Guyon Boudeville imprimeur toulousain (1541–1562), “Bibliothèque d’Humanisme et Renaissance”.

Melançon R., 1987, Le pétrarquisme pieux. La conversion de la poésie amoureuse chez Jean de La Ceppède, “Renaissance and Reformation”.

PfersmannA., 2011, Séditions infrapaginales. Poétique historique de l’annotation littéraire (XVIIe–XXIe siècles), Genève.

Plantié J., 2009, « Les Théorèmes » de La Ceppède ont-ils été lus au XVIIe?, “Papers on French Seventeenth Century Literature”.

Rieu J., 2012, Le langage pétrarquiste de la poésie spirituelle: quelques recueils catholiques, “Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis”.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-02-09

Jak cytować

1.
KOWALSKA, Magdalena. Przypisy autorskie w sonetach religijnych: funkcje i formy na przykładzie Teorematów Jeana de la Ceppède’a. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 9 luty 2018, T. 12, nr 2, s. 89–97. [udostępniono 14.5.2025]. DOI 10.12775/SE.2017.0023.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 12 Nr 2 (2017): Filozofia przypisów

Dział

Artykuły i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 553
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Jean de La Ceppède, sonet, barok, aluzja biblijna, poezja medytacyjna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa