Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Legibility. Problematyka badań – wyniki – praktyka
  • Strona domowa
  • /
  • Legibility. Problematyka badań – wyniki – praktyka
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 5 (2013): Wokół typografii i idei pięknej książki, pod red. Moniki Pest /
  4. Artykuły i rozprawy

Legibility. Problematyka badań – wyniki – praktyka

Autor

  • Tomasz Bierkowski Wydział Projektowy Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Pracownia Typografii

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2013.024

Słowa kluczowe

Legibility, typografia, czytelność znaków, funkcjonalność komunikacyjna, recepcja tekstów, kroje pisma

Abstrakt

W procesie tworzenia funkcjonalnego komunikatu typograficznego każda decyzja projektowa musi być racjonalnie uzasadniona. Wydaje się, że badania dotyczące czytelności oraz dostępność ich wyników mogą posłużyć jako obiektywne narzędzie weryfikacji jakości projektu. Problem jednak stanowi wartość merytoryczna badań, jak również brak ustalonej definicji pojęcia czytelności. Powstają zatem pytania: czym jest czytelność i jak ją badać? Czy w procesie recepcji tekstu w ogóle można koncentrować się wyłącznie na czytelności rozumianej jako rozpoznawalność znaków? Brak jednej, wypracowanej przez interdyscyplinarne środowisko naukowe definicji czytelności oraz prace na wielu zmiennych dają różne rezultaty, których – niestety – nie można traktować jako w pełni miarodajnych. Artykuł porusza kwestie dotyczące celowości i jakości prowadzonych badań nad czytelnością krojów pisma, wskazując m.in. na problemy z ich wykorzystaniem w praktyce. Przedstawiono również potencjalne źródła kłopotów z wzajemnym zrozumieniem, relacjami oraz komunikacją środowisk typografów i naukowców z innych dziedzin.

Bibliografia

Babbie E. R., 2004, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Betkiewicz et al., Warszawa.

Beier S., 2012, Reading Letters. Designing for Legibility, London.

Bierkowski T., 2013, Relatywizacja w stosowaniu reguł typograficznych, „Acta Poligraphica”, t. 1, s. 51–58.

Felici J., Czytelność – łatwość i dokładność percepcji form znaków oraz wyrazów z nich zbudowanych, w: idem, Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, przeł. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2006.

Kahneman D., 2012, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przeł. P. Szymczak, Poznań.

Lapikon. Ala ma font(a). Warsztaty projektowania krojów pism przeznaczonych do publikacji dla dzieci, eseje A. Bessemans et al., przeł. A. Gorgoń, I. Blacha, E. Satalecka, Katowice 2012.

Pelli D. G., K. A. Tillman, Parts, Wholes, and Context in Reading: A triple Dissociation, www.psych.nyu.edu/pelli.

Piper A., 2012, Book Was There, Chicago–London.

Reynolds L., S. Walker, A. Duncan, 2006, Children’s responses to line spacing in early reading books or “Holes to tell which line you’re on”, „Visible Language”, 40 (3), s. 246–267.

Stiff P., 2011, Zrozumieć czytanie, w: Widzieć/wiedzieć: wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod red. P. Dębowskiego, J. Mrowczyka, Kraków.

Tinker M., 1980, Podstawy efektywnego czytania, Warszawa.

Type cast, wywiad J. Chamberlina z K. Larsonem w: www.apa.org (dostęp:19.07.2013).

Walker S., 2005, The songs the letters sing: typography and children’s reading, „National

Centre for Language and Literacy, Reading”, s. 23.

Walker S., L. Reynolds, 2003, Serifs, sans serifs and infant characters in children’s reading book, „Information Design Journal”, 11 (2/3), s. 106–122.

Zachrisson B., 1970, Studia nad czytelnością druku, Warszawa.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-05-21

Jak cytować

1.
BIERKOWSKI, Tomasz. Legibility. Problematyka badań – wyniki – praktyka. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 21 maj 2014, T. 5, nr 2, s. 101–106. [udostępniono 30.3.2023]. DOI 10.12775/SE.2013.024.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 5 (2013): Wokół typografii i idei pięknej książki, pod red. Moniki Pest

Dział

Artykuły i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 339
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Legibility, typografia, czytelność znaków, funkcjonalność komunikacyjna, recepcja tekstów, kroje pisma
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa