Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Norwidowy Album Orbis a idea „pięknej książki”
  • Strona domowa
  • /
  • Norwidowy Album Orbis a idea „pięknej książki”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 5 (2013): Wokół typografii i idei pięknej książki /
  4. Artykuły i rozprawy

Norwidowy Album Orbis a idea „pięknej książki”

Autor

  • Piotr Chlebowski Ośrodek Badań nad Twórczością Cypriana Norwida Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2013.018

Słowa kluczowe

Cyprian Norwid, Album Orbis, idea „pięknej książki”, ruch wydawniczy w XIX wieku, artystyczna działalność Norwida

Abstrakt

Autor tekstu stara się wskazać na niedostrzeżony dotąd w badaniach nad Albumem Orbis wątek dotyczący relacji tego dzieła Cypriana Norwida z ideą „pięknej książki”, która – historycznie rzecz ujmując – w postaci ruchu wydawniczego rozwijała się pod koniec XIX wieku, lecz jej zwiastuny (m.in. za sprawą wydawnictw Edwarda Moxona) pojawiły się jeszcze w latach pięćdziesiątych. Artykuł wskazuje na trzy czynniki, pozwalające na postawienie takiej tezy wpływologicznej i zarazem interpretacyjnej. Pierwszy z nich wiąże się ze specyficzną relacją słowa z obrazem w dziele Norwida, budowaną m.in. na podstawie zasady interferencji, dopełniania, koniunkcji form itd., gdzie obraz jest elementem niezależnym, samodzielnym, a nawet dominującym. Drugim czynnikiem jest estetyka form. To, co uderza przy pobieżnym oglądzie całości Norwidowego zbioru, to duży stopień dbałości o porządek w przestrzennym rozmieszczeniu obiektów, a także – mimo wyboru formy szkicu jako dominującej – troska o artystyczny efekt finalny. I wreszcie trzeci czynnik – związany z kategorią całości. Nie tylko odnosi się on do historiozoficznego paradygmatu, w jakim porusza się autor Vade-mecum (zbiór pokazuje dzieje kultury świata), lecz także określa porządek elementów zbioru. Karty Album Orbis sprawiają wrażenie jednej płaszczyzny, w której poszczególne części – nawet miejsca vacatowe – tworzą jeden spójny przekaz semantyczny i artystyczny. Jeśli nawet idea „pięknej książki” nie jest tropem najważniejszym i jedynym, jaki wywarł wpływ na ostateczny kształt dzieła tak wielowątkowego i wielowymiarowego, jakim jest Album Orbis, to zbieżność ta warta jest odnotowania choćby z uwagi na artystyczny walor Norwidowego zbioru.

Bibliografia

Bobrowska B., 2004, „Enklawy quasi-ikoniczne” w powieści Bolesława Prusa „Dusze w niewoli”, w: Literatura i sztuka drugiej połowy XIX wieku. Światopogląd – postawy – tradycje, pod red. B. Bobrowskiej, S. Fity i J. A. Malika, Lublin, s. 45–84.

Chlebowski P., 2009, Romantyczna silva rerum. O Norwidowym „Albumie Orbis”, Lublin.

Forkiewicz J., 1974, Dawny atlas. Szkic z dziejów książki ozdobnej, Gdańsk.

Ingarden R., 1958, O budowie obrazu, w: idem, Studia z estetyki, t. 2, Warszawa.

Janta A., 1962, Na tropach Norwida w Ameryce, w: Norwid żywy, pod red. W. Günthera, Londyn.

Jaworska A., 2008, Historia jako opowieść o widzeniu artysty. „Album Orbis” Cypriana Norwida, w: Norwid – artysta. W 125. rocznicę śmierci poety, pod red. K. Trybusia, W. Ratajczaka i Z. Dambek, Poznań.

Malraux A., 2005, Muzeum wyobraźni (fragmenty), przeł. A. Dziadek, w: Muzeum sztuki. Antologia, wstęp i red. M. Popczyk, Kraków, s. 186–210 (seria: „Horyzonty Nowoczesności”, t. 42).

Norwid C., Album Orbis, sygn. 1591 i 1592, Biblioteka Narodowa w Warszawie, Zakład Zbiorów Graficznych.

Norwid C., 1971, List Norwida do Bronisława Zaleskiego z 1 lipca 1872 roku, w: C. Norwid, Pisma wszystkie, t. 9: Listy, cz. 2, oprac. J. W. Gomulicki, Warszawa.

Norwid C., 1971, List Norwida do Bronisława Zaleskiego z 5 lipca 1872 roku, w: C. Norwid, Pisma wszystkie, t. 9: Listy, cz. 2, oprac. J. W. Gomulicki, Warszawa.

Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, t. 9: Listy, cz. 2, oprac. J. W. Gomulicki, Warszawa.

Rzepińska M., 1989, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. 1, Warszawa.

Teleżyńska E., 1994, Nazwy barw w twórczości Cypriana Norwida, Warszawa („Seria Słownikowych Zeszytów Tematycznych”, z. 2, pod red. J. Puzyniny).

Wallis M., 1972, Napisy w obrazach, „Studia Semiotyczne”, t. 2.

Wallis M., 1983, Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne, Warszawa.

Wiercińska J., 1986, Sztuka i książka, Warszawa.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-05-21

Jak cytować

1.
CHLEBOWSKI, Piotr. Norwidowy Album Orbis a idea „pięknej książki”. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 21 maj 2014, T. 5, nr 2, s. 31–38. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/SE.2013.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 5 (2013): Wokół typografii i idei pięknej książki

Dział

Artykuły i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 837
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Cyprian Norwid, Album Orbis, idea „pięknej książki”, ruch wydawniczy w XIX wieku, artystyczna działalność Norwida
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa