Słowacki cyfrowy – perspektywy i szanse na przykładzie edycji „Samuela Zborowskiego”
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2023.0024Słowa kluczowe
edycja cyfrowa, Juliusz Słowacki, Samuel Zborowski, dynamika rękopisuAbstrakt
Głównym celem artykułu jest omówienie edycji cyfrowej trudnego przypadku edytorskiego, jakim jest rękopis Juliusza Słowackiego znany pod nadanym przez edytorów tytułem Samuel Zborowski. Charakterystyka niedokończonego dzieła wydaje się doskonale pasować do potencjału, jaki dają narzędzia cyfrowe – ich zastosowanie omówiono w tekście. Edytor TEI Panorama pozwala na ukazanie uzupełniających się, choć różnych możliwych podejść do edycji tekstu (faksymile, rękopis, dramat). Dzięki przyjętym rozwiązaniom można wydobyć wewnętrzną dynamikę tekstu, a także uniknąć sztucznego ustanawiania nieistniejącego linearnego tekstu głównego, co jest charakterystyczne dla większości dotychczasowych edycji. W artykule podjęto refleksję nad zawiłą problematyką szerokiego spektrum wieloaspektowych bytów pojawiających się w Samuelu Zborowskim, niemożliwych do przedstawienia w konwencjonalnym procesie wydawniczym. Proponujemy możliwe rozwiązanie cyfrowe, wywodzące się – jak wszystkie prezentowane pomysły – z respektowanej przez edytorów wewnętrznej struktury tekstu.
Bibliografia
Troszyński M., 2014, Słowacki – poza kanonem, Gdańsk.
Troszyński M., 2017, Alchemia rękopisu. „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa.
Słowacki J., 1952–1975, Dzieła wszystkie, pod red. J. Kleinera przy współudziale W. Floryana, Wrocław.
Słowacki J., 1903, Samuel Zborowski. Dramat w 5 aktach, wydanie z autogr. ze wstępem i objaśnieniami H. Biegeleisena, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Ewa Mirkowska, Anna Mędrzecka-Stefańska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 196
Liczba cytowań: 0