Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Zakłócony obraz romantyzmu
  • Strona domowa
  • /
  • Zakłócony obraz romantyzmu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 2 (2023): Edycje romantyków – interpretacje romantyzmu /
  4. Artykuły i rozprawy

Zakłócony obraz romantyzmu

Autor

  • Mirosław Strzyżewski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-2020-656X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2023.0019

Słowa kluczowe

romantyzm emigracyjny, romantyzm krajowy, edytorstwo a historia literatury, zbiorowe wydania dzieł literackich, edycje naukowe i popularne

Abstrakt

Z edycjami zbiorowymi dzieł romantyków, edycjami naukowymi poszczególnych utworów i ich opracowaniami nie jest w Polsce źle. Można wymienić wiele cennych inicjatyw edytorskich (naukowych i popularnych) zakończonych pozytywnym rezultatem. Jednak mimo tego pozornego „rogu obfitości” wydawniczej odnoszę wrażenie, że czegoś tu nie starcza. O ile wydajemy z powodzeniem wybrane utwory poszczególnych autorów z kręgu literatury emigracyjnej i krajowej, to nie można uświadczyć wydań zbiorowych tychże ostatnich pisarzy. Nie mamy współcześnie książek wielu romantyków, którzy kształtowali zbiorową wyobraźnię Polaków w XIX stuleciu. Brakuje nowych zbiorowych edycji pism m.in. Józefa Bohdana Zaleskiego, Seweryna Goszczyńskiego, Józefa Korzeniowskiego, Teofila Lenartowicza, Józefa Dzierzkowskiego, Ludwika Sztyrmera, Józefa Bohdana Dziekońskiego, Lucjana Siemieńskiego i wielu, wielu innych twórców. Romantyzm krajowy to nie zbiór drugorzędnych tekstów epigońskich wzorowanych na wielkim romantyzmie emigracyjnym, ale równie istotna część dorobku romantyzmu literackiego, po wielokroć w pełni oryginalna i bogata, ale często po prostu nieznana. Gdy edytorstwo nadrobi zapóźnienia na tym polu, wówczas wymienieni autorzy odzyskają w syntezach historycznoliterackich miejsce im przynależne.

Biogram autora

Mirosław Strzyżewski - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Profesor tytularny zw. w Katedrze Edytorstwa i Literatury Polskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, kierownik Pracowni Edytorstwa Naukowego i Praktycznego, dyrektor Wydawnictwa Naukowego UMK. Specjalizuje się w historii literatury polskiej XIX i XX wieku, pograniczach literatury i filozofii oraz literatury i muzyki, edytorstwie naukowym i krytyce literackiej. Autor m.in. książek: Maurycy Mochnacki. Rozprawy literackie (2000), Mickiewicz wśród krytyków. Studia o przemianach i formach romantycznej krytyki w Polsce (2001), Romantyczna nieskończoność. Studium identyfikacji pojęcia (2010), Music and Infinity. Studies in Polish Romanticism (2016). Redaktor naukowy nowego wydania Dzieł zebranych Zygmunta Krasińskiego (t. 1–8, 2017).

Bibliografia

Bizior-Dombrowska M., 2018, „Edmund” zegnany, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 1 (13): Problemy edycji literatury XIX i XX wieku, pod red. D. Pachockiego.

Chachulski T., 2019, Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa.

Chodźko I., 2010, Obrazy litewskie, oprac. M. Stankiewicz-Kopeć, Kraków.

Czajkowski M., 2017, Wernyhora. Wieszcz ukraiński. Powieść historyczna z roku 1768, wstęp i oprac. P. Borek, Kraków 2017.

Fredro A., 2023, Komedie, t. 1–4, Warszawa, t. 1: Komedie 1817–1826, wybór i przedmowa A. Kuligowska-Korzeniewska, esej biograficzny K. Samsel; t. 2: Komedie 1827–1835, wybór A. Kuligowska-Korzeniewska, posłowie B. Korzeniewski, esej biograficzny K. Samsel; t. 3: Komedie 1855–1868, wybór A. Kuligowska-Korzeniewska, posłowie K. Wyka, esej biograficzny K. Samsel; t. 4: Trzy po trzy, posłowie i esej biograficzny K. Samsel.

Goliński Z., 1996, Edytorstwo naukowe tekstów literackich, w: Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów, Warszawa, 1995, pod red. T. Michałowskiej, Z. Golińskiego i Z. Jarosińskiego, Warszawa.

Grabowski M., 2016, Stanica Hulajpolska. Ukraińskie opowieści, wstęp i oprac. I. Węgrzyn, Kraków.

Grabowski M., 2005, Wybór pism krytycznych, wybrał, opracował i wstępem opatrzył A. Waśko, Kraków.

Gruchała J., 2020, Edytor historykiem literatury, „Ruch Literacki”, z. 2.

Karpiński A., 2005, Stan i zadania tekstologii i edytorstwa, w: Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów, Kraków, 22–25 września 2004, t. 2, pod red. M. Czerwińskiej et al., Kraków.

Klaczko J., 2005, Rozprawy i szkice, oprac. I. Węgrzyn, Kraków.

Krasiński Z., 2017, Dzieła zebrane. Nowe wydanie, pod red. M. Strzyżewskiego, t. 1–8, Toruń.

Mickiewicz A., 1998, Dziadów część III. Podobizny autografów. Transliteracje. Komentarze, t. 1–2, opracowanie edytorskie Z. Stefanowska, współpraca M. Prussak, Warszawa.

Mickiewicz A., 1993–2005, Dzieła. Wydanie Rocznicowe, pod red. Z. J. Nowaka, Z. Stefanowskiej i C. Zgorzelskiego, t. 1–17, Warszawa.

Mickiewicz A., 2013, Proza artystyczna: opowiadania, szkice, fragmenty. Prose artistique : contess, essais, fragments, wstęp i oprac. J. Pietrzak-Thébault, Warszawa.

Mochnacki M., 1996, Pisma krytyczne i polityczne, t. 1–2, wstęp Z. Przychodniak, wybór i oprac. J. Kubiak, E. Nowicka i Z. Przychodniak, Kraków.

Norwid C., 1971–1976, Pisma wszystkie, t. 1–11, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, Warszawa.

Norwid C., 2022, Vade-mecum i pozostałe wiersze z lat 1865–1883, wybór i oprac. J. F. Fert, Warszawa.

Norwid C., 2021, Vade-mecum. Podobizna autografu, wstęp J. F. Fert, koncepcja wydania A. Cedro, Kielce.

Obremski K., 2020, „Bez edycji nie ma ani historii literatury, ani nawet pisarzy”, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 1 (17): Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu, pod red. M. Czerwińskiego, I. Kropidło i O. Taranek-Wolańskiej.

Pawelec D., 2020, Edytorstwo jako krytyka literacka, „Pamiętnik Literacki”, z. 4.

Raptularz wschodni Juliusza Słowackiego. Edycja – studia – komentarze, 2019, Warszawa; t. 1: Podobizna autografu, t. 2: Edycja – komentarz – objaśnienia, pod red. M. Kalinowskiej, U. Makowskiej, Z. Przychodniaka, M. Troszyńskiego i D. Kai; t. 3: Studia i interpretacje, pod red. M. Kalinowskiej, E. Kiślak i Z. Przychodniaka.

Rzewuski H., 2000, Listopad, wstęp i oprac. J. Tazbir, Kraków.

Rzewuski H., 2011, Nie-Bajki i inne opowieści szlacheckie, oprac. I. Węgrzyn, Kraków.

Słowacki J., 1952–1975, Dzieła wszystkie, t. 1–17, pod red. J. Kleinera, Wrocław.

Słowacki J., 2022, Dzieła zebrane, t. 17–18: Korespondencja, wstęp i oprac. M. Troszyński, Warszawa.

Słowacki J., 2009–2014, Poematy. Nowe wydanie krytyczne t. 1: Poematy z lat 1828–1839, Poznań, t. 2: Poematy i fragmenty z lat 1842–1849, Poznań; Beniowski. Poemat z roku 1841 i dalsze pieśni. Nowe wydanie krytyczne, Poznań.

Słowacki J., 2005, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, Poznań.

Strzyżewski M., 2020, Odnawianie znaczenia edytorstwa i filologii, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 1 (17): Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu, pod red. M. Czerwińskiego, I. Kropidło i O. Taranek-Wolańskiej.

Troszyński M., 2017, Alchemia rękopisu. „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa.

Witkowska A., Przybylski R., 1997, Romantyzm, Warszawa.

Z warsztatu edytorów, 2018, t. 2: Wydania zbiorowe, pod red. G. P. Bąbiaka, D. Dziurzyńskiego i A. Walczaka, Warszawa.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-12-06

Jak cytować

1.
STRZYŻEWSKI, Mirosław. Zakłócony obraz romantyzmu . Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 6 grudzień 2023, T. 24, nr 2, s. 7–12. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SE.2023.0019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 2 (2023): Edycje romantyków – interpretacje romantyzmu

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Mirosław Strzyżewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 330
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

romantyzm emigracyjny, romantyzm krajowy, edytorstwo a historia literatury, zbiorowe wydania dzieł literackich, edycje naukowe i popularne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa