„Cyfrowe Archiwum Romana Ingardena” jako naukowa edycja cyfrowa
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2023.0016Słowa kluczowe
humanistyka cyfrowa, naukowa edycja cyfrowa, Cyfrowe Archiwum Romana Ingardena, paradygmat cyfrowyAbstrakt
Cyfrowe Archiwum Romana Ingardena na pewno jest publikacją wartościową ze względu na swoje nowatorstwo. Jednakże mimo wielu zalet dostrzeżonych w tej publikacji i pozytywnego wrażenia wizualnego, nie spełnia wszystkich dzisiejszych wymogów naukowej edycji cyfrowej. Po pierwsze, można mieć zastrzeżenia co do naukowej strony tej publikacji – przede wszystkim ze względu na brak noty edytorskiej, wyjaśniającej chociażby podstawowe decyzje twórców, oraz brak aparatu naukowego w postaci komentarzy i przypisów. Po drugie, paradygmat cyfrowy zrealizowano w edycji tylko częściowo i jedynie w mniej istotnych kwestiach. Przede wszystkim nie zastosowano standardu TEI. Brakuje też skojarzenia skanów z transkrypcją oraz możliwości dokonywania operacji na tekście. Odbiorca został również pozbawiony dostępu do danych i funkcji pobierania plików.
Bibliografia
A catalog of Digital Scholarly Editions… some particularly interesting editions/projects, Scholarly Digital Editions, https://v3.digitale-edition.de/vlet_interesting.html (dostęp: 19.03.2023).
Burnard L., 2015, TEI a XML, w: Czym jest Text Encoding Initiative? (What is the Text Encoding Initiative?), tłum. J. Bilińska, Warszawa, https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/10/whatIsTei-lodel_PL.html#TEIXML (dostęp: 20.12.2022).
Criteria for Reviewing Digital Editions and Resources, https://ride.i-d-e.de/reviewers/catalogue-criteria-for-reviewing-digital-editions-and-resources/ (dostęp: 20.12.2022).
Dante Alighieri. “Commedia”. A Digital Edition, http://www.sd-editions.com/Commedia/index.html (dostęp: 19.03.2023).
Dickinson Electronic Archives, http://www.edickinson.org (dostęp: 20.12.2022).
Dorosz B., Szleszyński B. (kierownicy naukowi edycji), 2015–2022, Korespondencja Jana Lechonia i Kazimierza i Haliny Wierzyńskich. Naukowa edycja cyfrowa, https://tei.nplp.pl/documents/korespondencja-jana-lechonia-i-kazimierza-wierzynskiego/ (dostęp: 19.03.2023).
Dorosz B., Szleszyński B. (kierownicy naukowi edycji), 2015–2022, Korespondencja Mieczysława Grydzewskiego i Kazimierza i Haliny Wierzyńskich. Naukowa edycja cyfrowa, https://tei.nplp.pl/documents/korespondencja-mieczyslawa-grydzewskiego-i-kazimierza-wierzynskiego/.
Faustedition, http://faustedition.net (dostęp: 19.03.2023).
“Frankenstein” by Mary Wollstonecraft Shelley, https://romantic-circles.org/editions/frankenstein (dostęp: 19.03.2023).
Franzini G., 2012, Catalogue Digital Editions, https://dig-ed-cat.acdh.oeaw.ac.at/ (dostęp: 20.12.2022).
Guidelines for Evaluating Work in Digital Humanities and Digital Media, Modern Language Association, 2012, https://www.mla.org/About-Us/Governance/Committees/Committee-Listings/Professional-Issues/Committee-on-Information-Technology/Guidelines-for-Evaluating-Work-in-Digital-Humanities-and-Digital-Media (dostęp: 20.12.2022).
Hyper Nietzsche, http://www.nietzschesource.org/ (dostęp: 20.12.2022).
Institut für Dokumentologie und Editorik, https://www.i-d-e.de/ (dostęp: 20.12.2022).
Jane Austen’s Fiction Manuscripts Digital Edition, https://janeausten.ac.uk/index.html (dostęp: 19.03.2023).
Korpysz T. et al., 2022, „Korpus czterech wieszczów” – cyfrowy wymiar dziedzictwa narodowego. Założenia projektu, „Poradnik Językowy”, nr 7.
Kriterienkatalog für die Besprechung digitaler Editionen, Institut für Dokumentologie und Editorik, https://www.i-d-e.de/publikationen/weitereschriften/kriterien-version-1-1/ (dostęp: 20.12.2022).
Les manuscrits de « Madame Bovary ». Edition intégrale sur le web, https://www.bovary.fr (dostęp: 19.03.2023).
List of Reviewers, https://ride.i-d-e.de/reviewers/list-of-reviewers/ (dostęp: 20.12.2022).
Loth R., 2006, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa.
O projekcie, Cyfrowe Archiwum Romana Ingardena, http://ingarden.archive.uj.edu.pl/o-projekcie (dostęp: 20.12.2022).
Sahle P., 2016, What Is a Scholarly Digital Edition?, w: Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, eds. M. Driscoll, E. Pierazzo, Cambridge.
Sahle P., 2020, A Catalog of Digital Scholarly Editions, https://www.digitale-edition.de/exist/apps/editions-browser/index.html (dostęp: 20.12.2022).
TEI: Text Encoding Initiative, https://tei-c.org/ (dostęp: 20.12.2022).
The Beckett Digital Manuscript Project, https://www.beckettarchive.org (dostęp: 19.03.2023).
The Newton Project, https://www.newtonproject.ox.ac.uk/ (dostęp: 19.03.2023).
The Shelley-Godwin Archive, http://shelleygodwinarchive.org/ (dostęp: 20.12.2022).
The Walt Whitman Archive, https://whitmanarchive.org (dostęp: 19.03.2023).
The Walt Whitman Archive, https://whitmanarchive.org (dostęp: 20.12.2022).
Van Gogh Letters, http://vangoghletters.org/vg/ (dostęp: 19.03.2023).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Barbara Góra

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 292
Liczba cytowań: 0