Re-experiencing composition: meditations on digital scholarly editing at the “Melville Electronic Library”
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2023.00002Słowa kluczowe
Herman Melville, płynny tekst, narracja rewizyjna, Melville Electronic Library (MEL), Moby-Dick, Billy Budd, Sailor, Hawthorne and His Mosses, tekstologia, edytorstwo, humanistyka cyfrowaAbstrakt
Autor tekstu powraca do wybranych fundamentalnych pojęć z historii informatyki, by opowiedzieć się za kreatywną i dynamiczną formą edycji naukowej funkcjonującą w przestrzeni cyfrowej i rozumianą jaka forma praktyki twórczo-krytycznej. Tak ukonstytuowana uzupełnia tradycyjną edycję krytyczną, która zawiera szczegółowy opis i właściwą reprezentację tekstu, oraz stara się przybliżyć czytelnika edycji do „energii pisania” – kompozycji, rewizji, tworzenia tekstu i kontekstu oraz ich wzajemnych relacji. W artykule zaprezentowano to na trzech przykładach dzieł znajdujących się w Melville Electronic Library: powieści Moby Dick, Billy Budd, Sailor i Hawthorne and His Mosses (edycja w trakcie tworzenia).
Bibliografia
Beale T., 1839, Natural History of the Sperm Whale, w: Melville’s Marginalia Online, ed. by S. Olsen-Smith, https://melvillesmarginalia.org/Share.aspx?DocumentID=7&PageID=17 (dostęp: 25.03.2023).
Bryant J., 2002, The Fluid Text: A Theory of Revision and Editing for Book and Screen, Ann Arbor.
Bryant J., 2008, Melville Unfolding: Sexuality, Politics, and the Versions of Typee, Ann Arbor.
Bryant J., 2019, Editing Melville in Manuscript, „Leviathan”, Vol. 21.2 (June).
Cavell S., 1992, The Senses of Walden: An Expanded Edition, Chicago.
Cavell S., 2006, Something Out of the Ordinary, in: idem, Philosophy the Day After Tomorrow, Cambridge, MA–London.
Cavell S., 2015, Ending the Waiting Game: A Reading of Beckett’s “Endgame”, w: idem, Must We Mean What We Say? A Book of Essays, Cambridge.
Cook J. A., Introduction to Melville's Marginalia in Nathaniel Hawthorne's Mosses from an Old Manse, https://melvillesmarginalia.org/intro.aspx?id=16 (dostęp: 25.03.2023).
“Digital Humanities Quarterly” 2022, Vol. 16.2, http://digitalhumanities.org/dhq/vol/16/2/index.html (dostęp: 25.03.2023).
Eggert P., 2019, The Work and the Reader in Literary Studies: Scholarly Editing and Book History, Cambridge.
Einstein A.,1922, Geometry and Experience, London.
Global Outlook DH, About: What is Minimal Computing?, Minimal Computing, https://go-dh.github.io/mincomp/about/ (dostęp: 25.03.2023).
Hawthorne N., 1846, Mosses from an Old Manse, London.
Levine R. S., 2017, Why We Should Be Teaching and Writing about The Literary World’s 1850 “Hawthorne and His Mosses”, „J19: The Journal of Nineteenth-Century Americanists”, Vol. 5.1.
Melville H., 1987, Hawthorne and His Mosses, w: idem, The Piazza Tales and Other Prose Pieces: 1839–1860, ed. by H. Hayford et al., Evanston–Chicago.
Melville’s Marginalia Online, https://melvillesmarginalia.org/ (dostęp: 25.03.2023).
Minimal Computing, Digital Humanities Climate Coalition Toolkit, https://sas-dhrh.github.io/dhcc-toolkit/toolkit/minimal-computing.html (dostęp: 25.03.2023).
Nelson T., 1999, Xanalogical Structure, Needed Now More Than Ever: Parallel Documents, Deep Links to Content, Deep Versioning, And Deep Re-Use, „Comput. Surveys”, Vol. 31.4.
Nelson T., 2015, What Box?, in: Intertwingled. The Work and Influence of Ted Nelson, ed. by D. R. Dechow, D. C. Struppa, London.
Ogden B., 2009, What Philosophy Can’t Say About Literature: Stanley Cavell and “Endgame”, „Philosophy and Literature”, Vol. 33.
Ohge Ch., 2021, Publishing Scholarly Editions: Archives, Computing, and Experience, Cambridge.
Ohge Ch., 2022, Digital Editing and “Experience [. . .] looked upon as a kind of text”: A Provocation in Three Exhibitions, „Textual Cultures”, Vol. 15.1: Creative-Critical Provocations, ed. by M. Nabugodi, Ch. Ohge.
Versions Of Billy Budd: A Fluid–Text Edition, Melville Electronic Library: a critical archive, https://melville.electroniclibrary.org/versions-of-billy-budd (dostęp: 25.03.2023).
Versions of Billy Budd: Chapter 21, https://app.textlab.org/transcriptions/16370 (dostęp: 25.03.2023).
Versions Of Moby–Dick: A Fluid–Text Edition, Melville Electronic Library: a critical archive, https://melville.electroniclibrary.org/versions-of-moby-dick (dostęp: 25.03.2023).
Versions of Moby-Dick: Chapter 32: Cetology, Melville Electronic Library, https://melville.electroniclibrary.org/editions/versions-of-moby-dick/32-cetology (dostęp: 25.03.2023).
Wenke J., 2022, Melville’s “Ragged Edges”: “Billy Budd, Sailor” and the Arts of Incompletion, w: A New Companion to Herman Melville, ed. by W. Kelley, Ch. Ohge, Hoboken.
Wolfson S., 2022, A Greeting of the Spirit: Selected Poetry of John Keats with Commentaries, Cambridge.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Christopher Ohge
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 328
Liczba cytowań: 0