Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Re-experiencing composition: meditations on digital scholarly editing at the “Melville Electronic Library”
  • Strona domowa
  • /
  • Re-experiencing composition: meditations on digital scholarly editing at the “Melville Electronic Library”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 Nr 1 (2023): Praktyki edycji cyfrowych /
  4. Artykuły i rozprawy

Re-experiencing composition: meditations on digital scholarly editing at the “Melville Electronic Library”

Autor

  • Christopher Ohge Uniwersytet Londyński https://orcid.org/0000-0001-6410-8692

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2023.00002

Słowa kluczowe

Herman Melville, płynny tekst, narracja rewizyjna, Melville Electronic Library (MEL), Moby-Dick, Billy Budd, Sailor, Hawthorne and His Mosses, tekstologia, edytorstwo, humanistyka cyfrowa

Abstrakt

Autor tekstu powraca do wybranych fundamentalnych pojęć z historii informatyki, by opowiedzieć się za kreatywną i dynamiczną formą edycji naukowej funkcjonującą w przestrzeni cyfrowej i rozumianą jaka forma praktyki twórczo-krytycznej. Tak ukonstytuowana uzupełnia tradycyjną edycję krytyczną, która zawiera szczegółowy opis i właściwą reprezentację tekstu, oraz stara się przybliżyć czytelnika edycji do „energii pisania” – kompozycji, rewizji, tworzenia tekstu i kontekstu oraz ich wzajemnych relacji. W artykule zaprezentowano to na trzech przykładach dzieł znajdujących się w Melville Electronic Library: powieści Moby Dick, Billy Budd, Sailor i Hawthorne and His Mosses (edycja w trakcie tworzenia).

Biogram autora

Christopher Ohge - Uniwersytet Londyński

dr, stopień uzyskał na Uniwersytecie Bostońskim, starszy wykładowca w dziedzinie cyfrowego podejścia do literatury (Digital Approaches to Literature) w School of Advanced Study na Uniwersytecie Londyńskim. Pełni funkcję dyrektora biblioteki Melville Electronic Library, współredagował cyfrowe wydanie niedokończonej noweli Melville’a Billy Budd, Sailor. Autor niedawno wydanej książki Publishing Scholarly Editions: Archives, Computing, and Experience (2021), publikował także w takich czasopismach, jak: „Textual Cultures”, „Essays in Criticism”, „American Literary History”, „Scholarly Editing”, „Leviathan: A Journal of Melville Studies”, oraz w kilku monografiach zbiorowych.

Bibliografia

Beale T., 1839, Natural History of the Sperm Whale, w: Melville’s Marginalia Online, ed. by S. Olsen-Smith, https://melvillesmarginalia.org/Share.aspx?DocumentID=7&PageID=17 (dostęp: 25.03.2023).

Bryant J., 2002, The Fluid Text: A Theory of Revision and Editing for Book and Screen, Ann Arbor.

Bryant J., 2008, Melville Unfolding: Sexuality, Politics, and the Versions of Typee, Ann Arbor.

Bryant J., 2019, Editing Melville in Manuscript, „Leviathan”, Vol. 21.2 (June).

Cavell S., 1992, The Senses of Walden: An Expanded Edition, Chicago.

Cavell S., 2006, Something Out of the Ordinary, in: idem, Philosophy the Day After Tomorrow, Cambridge, MA–London.

Cavell S., 2015, Ending the Waiting Game: A Reading of Beckett’s “Endgame”, w: idem, Must We Mean What We Say? A Book of Essays, Cambridge.

Cook J. A., Introduction to Melville's Marginalia in Nathaniel Hawthorne's Mosses from an Old Manse, https://melvillesmarginalia.org/intro.aspx?id=16 (dostęp: 25.03.2023).

“Digital Humanities Quarterly” 2022, Vol. 16.2, http://digitalhumanities.org/dhq/vol/16/2/index.html (dostęp: 25.03.2023).

Eggert P., 2019, The Work and the Reader in Literary Studies: Scholarly Editing and Book History, Cambridge.

Einstein A.,1922, Geometry and Experience, London.

Global Outlook DH, About: What is Minimal Computing?, Minimal Computing, https://go-dh.github.io/mincomp/about/ (dostęp: 25.03.2023).

Hawthorne N., 1846, Mosses from an Old Manse, London.

Levine R. S., 2017, Why We Should Be Teaching and Writing about The Literary World’s 1850 “Hawthorne and His Mosses”, „J19: The Journal of Nineteenth-Century Americanists”, Vol. 5.1.

Melville H., 1987, Hawthorne and His Mosses, w: idem, The Piazza Tales and Other Prose Pieces: 1839–1860, ed. by H. Hayford et al., Evanston–Chicago.

Melville’s Marginalia Online, https://melvillesmarginalia.org/ (dostęp: 25.03.2023).

Minimal Computing, Digital Humanities Climate Coalition Toolkit, https://sas-dhrh.github.io/dhcc-toolkit/toolkit/minimal-computing.html (dostęp: 25.03.2023).

Nelson T., 1999, Xanalogical Structure, Needed Now More Than Ever: Parallel Documents, Deep Links to Content, Deep Versioning, And Deep Re-Use, „Comput. Surveys”, Vol. 31.4.

Nelson T., 2015, What Box?, in: Intertwingled. The Work and Influence of Ted Nelson, ed. by D. R. Dechow, D. C. Struppa, London.

Ogden B., 2009, What Philosophy Can’t Say About Literature: Stanley Cavell and “Endgame”, „Philosophy and Literature”, Vol. 33.

Ohge Ch., 2021, Publishing Scholarly Editions: Archives, Computing, and Experience, Cambridge.

Ohge Ch., 2022, Digital Editing and “Experience [. . .] looked upon as a kind of text”: A Provocation in Three Exhibitions, „Textual Cultures”, Vol. 15.1: Creative-Critical Provocations, ed. by M. Nabugodi, Ch. Ohge.

Versions Of Billy Budd: A Fluid–Text Edition, Melville Electronic Library: a critical archive, https://melville.electroniclibrary.org/versions-of-billy-budd (dostęp: 25.03.2023).

Versions of Billy Budd: Chapter 21, https://app.textlab.org/transcriptions/16370 (dostęp: 25.03.2023).

Versions Of Moby–Dick: A Fluid–Text Edition, Melville Electronic Library: a critical archive, https://melville.electroniclibrary.org/versions-of-moby-dick (dostęp: 25.03.2023).

Versions of Moby-Dick: Chapter 32: Cetology, Melville Electronic Library, https://melville.electroniclibrary.org/editions/versions-of-moby-dick/32-cetology (dostęp: 25.03.2023).

Wenke J., 2022, Melville’s “Ragged Edges”: “Billy Budd, Sailor” and the Arts of Incompletion, w: A New Companion to Herman Melville, ed. by W. Kelley, Ch. Ohge, Hoboken.

Wolfson S., 2022, A Greeting of the Spirit: Selected Poetry of John Keats with Commentaries, Cambridge.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-09-02

Jak cytować

1.
OHGE, Christopher. Re-experiencing composition: meditations on digital scholarly editing at the “Melville Electronic Library” . Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 2 wrzesień 2023, T. 23, nr 1, s. 15–27. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/SE.2023.00002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 Nr 1 (2023): Praktyki edycji cyfrowych

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Christopher Ohge

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 379
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Herman Melville, płynny tekst, narracja rewizyjna, Melville Electronic Library (MEL), Moby-Dick, Billy Budd, Sailor, Hawthorne and His Mosses, tekstologia, edytorstwo, humanistyka cyfrowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa