Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Ponowne doświadczanie kompozycji. Rozważania nad naukową edycją cyfrową z „Melville Electronic Library”
  • Home
  • /
  • Ponowne doświadczanie kompozycji. Rozważania nad naukową edycją cyfrową z „Melville Electronic Library”
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 23 No. 1 (2023): Practices of digital scholarly editing /
  4. TREATISES AND ARTICLES

Ponowne doświadczanie kompozycji. Rozważania nad naukową edycją cyfrową z „Melville Electronic Library”

Authors

  • Christopher Ohge Uniwersytet Londyński https://orcid.org/0000-0001-6410-8692

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2023.00002

Keywords

Herman Melville, fluid text, revision narrative, Melville Electronic Library (MEL), Moby-Dick, Billy Budd, Sailor, Hawthorne and His Mosses, textual editing, digital humanities

Abstract

This essay returns to some fundamental notions in computing history to argue for a creative and dynamic form of scholarly editing in the digital space as a form of creative-critical practice. Constituted as a complementary method to the tradition of critical editing, which attempts to provide the most correct description and single representation of the text, the editor attuned to creative-critical methods seeks to brings readers of the edition closer to the energies of writing – composition, revision, text-making, and the context of texts and their relational contexts. These ideas are demonstrated by three examples from the Melville Electronic Library’s work on Moby-Dick, Billy Budd, Sailor, and the forthcoming digital edition of Hawthorne and His Mosses.

Author Biography

Christopher Ohge, Uniwersytet Londyński

dr, stopień uzyskał na Uniwersytecie Bostońskim, starszy wykładowca w dziedzinie cyfrowego podejścia do literatury (Digital Approaches to Literature) w School of Advanced Study na Uniwersytecie Londyńskim. Pełni funkcję dyrektora biblioteki Melville Electronic Library, współredagował cyfrowe wydanie niedokończonej noweli Melville’a Billy Budd, Sailor. Autor niedawno wydanej książki Publishing Scholarly Editions: Archives, Computing, and Experience (2021), publikował także w takich czasopismach, jak: „Textual Cultures”, „Essays in Criticism”, „American Literary History”, „Scholarly Editing”, „Leviathan: A Journal of Melville Studies”, oraz w kilku monografiach zbiorowych.

References

Beale T., 1839, Natural History of the Sperm Whale, w: Melville’s Marginalia Online, ed. by S. Olsen-Smith, https://melvillesmarginalia.org/Share.aspx?DocumentID=7&PageID=17 (dostęp: 25.03.2023).

Bryant J., 2002, The Fluid Text: A Theory of Revision and Editing for Book and Screen, Ann Arbor.

Bryant J., 2008, Melville Unfolding: Sexuality, Politics, and the Versions of Typee, Ann Arbor.

Bryant J., 2019, Editing Melville in Manuscript, „Leviathan”, Vol. 21.2 (June).

Cavell S., 1992, The Senses of Walden: An Expanded Edition, Chicago.

Cavell S., 2006, Something Out of the Ordinary, in: idem, Philosophy the Day After Tomorrow, Cambridge, MA–London.

Cavell S., 2015, Ending the Waiting Game: A Reading of Beckett’s “Endgame”, w: idem, Must We Mean What We Say? A Book of Essays, Cambridge.

Cook J. A., Introduction to Melville's Marginalia in Nathaniel Hawthorne's Mosses from an Old Manse, https://melvillesmarginalia.org/intro.aspx?id=16 (dostęp: 25.03.2023).

“Digital Humanities Quarterly” 2022, Vol. 16.2, http://digitalhumanities.org/dhq/vol/16/2/index.html (dostęp: 25.03.2023).

Eggert P., 2019, The Work and the Reader in Literary Studies: Scholarly Editing and Book History, Cambridge.

Einstein A.,1922, Geometry and Experience, London.

Global Outlook DH, About: What is Minimal Computing?, Minimal Computing, https://go-dh.github.io/mincomp/about/ (dostęp: 25.03.2023).

Hawthorne N., 1846, Mosses from an Old Manse, London.

Levine R. S., 2017, Why We Should Be Teaching and Writing about The Literary World’s 1850 “Hawthorne and His Mosses”, „J19: The Journal of Nineteenth-Century Americanists”, Vol. 5.1.

Melville H., 1987, Hawthorne and His Mosses, w: idem, The Piazza Tales and Other Prose Pieces: 1839–1860, ed. by H. Hayford et al., Evanston–Chicago.

Melville’s Marginalia Online, https://melvillesmarginalia.org/ (dostęp: 25.03.2023).

Minimal Computing, Digital Humanities Climate Coalition Toolkit, https://sas-dhrh.github.io/dhcc-toolkit/toolkit/minimal-computing.html (dostęp: 25.03.2023).

Nelson T., 1999, Xanalogical Structure, Needed Now More Than Ever: Parallel Documents, Deep Links to Content, Deep Versioning, And Deep Re-Use, „Comput. Surveys”, Vol. 31.4.

Nelson T., 2015, What Box?, in: Intertwingled. The Work and Influence of Ted Nelson, ed. by D. R. Dechow, D. C. Struppa, London.

Ogden B., 2009, What Philosophy Can’t Say About Literature: Stanley Cavell and “Endgame”, „Philosophy and Literature”, Vol. 33.

Ohge Ch., 2021, Publishing Scholarly Editions: Archives, Computing, and Experience, Cambridge.

Ohge Ch., 2022, Digital Editing and “Experience [. . .] looked upon as a kind of text”: A Provocation in Three Exhibitions, „Textual Cultures”, Vol. 15.1: Creative-Critical Provocations, ed. by M. Nabugodi, Ch. Ohge.

Versions Of Billy Budd: A Fluid–Text Edition, Melville Electronic Library: a critical archive, https://melville.electroniclibrary.org/versions-of-billy-budd (dostęp: 25.03.2023).

Versions of Billy Budd: Chapter 21, https://app.textlab.org/transcriptions/16370 (dostęp: 25.03.2023).

Versions Of Moby–Dick: A Fluid–Text Edition, Melville Electronic Library: a critical archive, https://melville.electroniclibrary.org/versions-of-moby-dick (dostęp: 25.03.2023).

Versions of Moby-Dick: Chapter 32: Cetology, Melville Electronic Library, https://melville.electroniclibrary.org/editions/versions-of-moby-dick/32-cetology (dostęp: 25.03.2023).

Wenke J., 2022, Melville’s “Ragged Edges”: “Billy Budd, Sailor” and the Arts of Incompletion, w: A New Companion to Herman Melville, ed. by W. Kelley, Ch. Ohge, Hoboken.

Wolfson S., 2022, A Greeting of the Spirit: Selected Poetry of John Keats with Commentaries, Cambridge.

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Downloads

  • PDF

Published

2023-09-02

How to Cite

1.
OHGE, Christopher. Ponowne doświadczanie kompozycji. Rozważania nad naukową edycją cyfrową z „Melville Electronic Library”. The Art of Editing. Textological and Editorial Studies. Online. 2 September 2023. Vol. 23, no. 1, pp. 15-27. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/SE.2023.00002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 23 No. 1 (2023): Practices of digital scholarly editing

Section

TREATISES AND ARTICLES

License

Copyright (c) 2023 Christopher Ohge

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 396
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Herman Melville, fluid text, revision narrative, Melville Electronic Library (MEL), Moby-Dick, Billy Budd, Sailor, Hawthorne and His Mosses, textual editing, digital humanities
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop