Miasto jako książka
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2022.00042Słowa kluczowe
książka artystyczna, biografia miasta, architektura książki, projektowanie wydawnictw, liternictwo miejskie, typografiaAbstrakt
Miasto jako książka to próba znalezienia takiego języka wizualnego dla opisu miasta, który trafnie scharakteryzowałby różnorodność spojrzeń na współczesny Szczecin. Przy budowaniu metodologii badawczej posłużono się kategoriami zaproponowanymi przez Deyana Sudjica. Rodzinne miasto autorki stało się wzorem tych opisywanych w Języku miast polem eksperymentów formalnych, inicjujących powstający cykl prac. W warstwie merytorycznej źródłem wiedzy był przetłumaczony na język polski siedemnastowieczny druk Paula Frideborna Opis miasta Szczecina, którego oryginalny łaciński tekst posłużył przy konstruowaniu prezentowanych prac.
Dziewięć obiektów z cyklu Satzspiegel ma te same proporcje wymiarów zewnętrznych oraz szaroniebieski kolor okładki. Wykonane są w różnych technikach graficznych i typograficznych oraz rodzajach oprawy. Formalnie dotykają one zagadnień projektowych związanych ze złotym podziałem oraz spiralą wzrostu. W trzech z nich został użyty zaprojektowany specjalnie na potrzeby tych książek krój liter Friedeborn. Zawartość symboliczna to z kolei próba zmierzenia się z tematem miasta, chęć zamiany intymnych przestrzeni stron książki w ekstrawertyczną przestrzeń spektaklu. Zewnętrzną przestrzeń miejską starano się natomiast odtworzyć na kartach ich wewnętrznego teatru.
Bibliografia
Adorno T., 1990, Sztuka i sztuki, tłum. K. Krzemień-Ojak, Warszawa.
Arnheim R., 2017, Dynamika formy architektonicznej, tłum. A. Grzeliński i D. Juruś, Kraków.
Arnheim R., 2005, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Gdańsk.
Bosshard H. R., 2017, Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania, tłum. P. Piszczatowski, Kraków.
Encyklopedia wiedzy o książce, 1971, pod red. A. Birkenmajera, Wrocław.
Foucault M., 2005, Inne przestrzenie, tłum. A. Rejniak-Majewska, „Teksty Drugie”, nr 6.
Friedeborn P., 2016, Opis Miasta Szczecina, Warszawa.
Houston K., 2017, Ksiażka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, tłum. P. Lipszyc, Kraków.
Iwasiów I., 1998, miasto-ja-miasto, Szczecin.
Kozińska B., 1999, Szczecińska Szkoła Rzemiosł Artystycznych. „Materiały Zachodniopomorskie”, t. 45.
Kozińska B., 2015, Rozwój przestrzenny Szczecina od początku XIX wieku do II wojny światowej, Szczecin.
Levi-Strauss C., 1964, Smutek tropików, tłum. A. Steinsberg, Warszawa.
Malraux A., 1985, Przemiana Bogów, t. 1–3, Warszawa.
Miasto w sztuce – sztuka miasta, 2010, pod red. E. Rewers, Kraków.
Noordzij G., 2014, Kreska. teoria pisma, tłum. M. Komorowska, Kraków.
Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, 2005, Warszawa.
Reuss R., 2017, Perfekcyjna maszyna do czytania. O ergonomii książki, tłum. E. Totoń i R. Oleś, Kraków.
Rypson P., 2000, Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna XX wieku, Warszawa.
Strzemiński W., 1974, Teoria widzenia, Kraków.
Sudjic D., 2017, Język miast, tłum. A. Sak, Kraków.
Triumf typografii. Kultura, komunikacja, nowe media, 2017, wybór i oprac. E. Letjes i H. Hoeks, tłum. M. Komorowska, Kraków.
Wiercińska J., 1986, Sztuka i książka, Warszawa.
Wittgenstein L., 2014, Uwagi o barwach, tłum. B. Baran, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Agata Kosmacz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 463
Liczba cytowań: 0