Gaberbocchus Press – eksperyment wydawniczy. Krótka historia we fragmentach
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2022.00038Słowa kluczowe
Gaberbocchus Press, Common Room, best-lookery, Ubu Roi, poezja semantycznaAbstrakt
W 1948 roku Themersonowie założyli w Londynie niezależną oficynę wydawniczą Gaberbocchus Press. Wydawnictwo publikowało niekonwencjonalne treściowo książki w niekonwencjonalnej szacie graficznej, które były ściśle ze sobą powiązane i wzajemnie się uzupełniały. Były to „bestlookery” w przeciwieństwie do „bestsellerów”. Dyrektorem literackim wydawnictwa był Stefan, dyrektorem artystycznym była Franciszka. Prowadzili wydawnictwo przez trzydzieści jeden lat i wydali ponad sześćdziesiąt tytułów, między innymi pierwsze przekłady na angielski Ubu Króla Alfreda Jarry, Ćwiczeń stylistycznych Raymonda Queneau czy Europy Anatola Sterna. Opublikowali też wiersze dadaistyczne Kurta Schwittersa i Raoula Hausmanna, Elementarz dobrego obywatela Bertranda Russella, dwa zbiory rysunków Franciszki, a także powieści, eseje, opowiadania i partyturę opery Stefana.
W latach 1957–1959 przy wydawnictwie działał Common Room miejsce spotkań artystów, intelektualistów i naukowców. Była to formuła niespotykana i wywrotowa jak na owe czasy w Anglii. Common Room miał za zadanie stworzenie żywego, społecznego kontekstu działania wydawnictwa. Dwa razy w tygodniu odbywały się spotkania, podczas których były prezentowane wykłady, czytano poezje i sztuki teatralne, odbywały się recitale, wystawy, projekcje filmowe, a także prowadzono dyskusje.
W 1979 roku wydawnictwo przeniesiono do Amsterdamu i jako Gaberbocchus/De Harmonie prowadzone jest do dziś przez Jaco Groota.
Bibliografia
Reichardt J., 1994, Rewelacja wydawnicza, w: Świat według Themersonów, Gdańsk.
The Themersons and the Gaberbochuss Press – an Experiment in Publishing, 1948–1979, 1993, eds. J. Kubasiewicz, M. Strauss, New York.
Themerson Archive. Gaberbocchus, 2020, eds. J. Reichardt, N. Wadleya, Vol. 3, London–Cambridge (MA).
Themerson S., 1981, Hau, hau, czyli kto zabił Ryszarda Wagnera?
Themerson S., 1993, Jestem czasownikiem, czyli zobaczyć świat inaczej, Płock.
Woods G., Thompson P., Williams J., 1972, Art without Boundaries: 1950–70, London.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Małgorzata Sady
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 388
Liczba cytowań: 0