Wypadki intencji twórczych. Wokół autoryzowanych przez Tadeusza Konwickiego nowych kształtów utworów
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2022.00023Słowa kluczowe
intencja twórcza, teksty autoryzowane, zmiany edytorskie, Tadeusz Konwicki, seria „Książki Wybrane”Abstrakt
Przedmiotem artykułu są różnego rodzaju zmiany edytorskie (od zmian pojedynczych słów, zdań, po dodane całe fragmenty tekstu), jak również inna forma układu tekstu – w autoryzowanej przez Tadeusza Konwickiego serii „Książek Wybranych” (Agora, 2010), także we wznowieniu tomu scenariuszy filmowych Ostatni dzień lata (Świat Książki, 2011). Wydania te zostały przygotowane na podstawie sczytywanych podstaw tekstów z rękopisami, zmiany omawiano z autorem, który je akceptował lub kwestionował, często jednak zawierzając opinii redaktora. Autor pokazuje kilka decyzji, które można uznać za kontrowersyjne, i zastanawia się, czy wprowadzone zmiany rzeczywiście można uznać za zgodne z „intencją twórczą” (termin Konrada Górskiego).
Bibliografia
Bereś S., 2003, Pół wieku czyśćca. Rozmowy z Tadeuszem Konwickim, Kraków.
Czapliński P., Śliwiński P., 1999, Literatura polska. 1976–1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków.
Górski K., 2011, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, wstęp M. Strzyżewski, Toruń.
Dąbrowicz E., 2015, „Rojsty” 1956/2010. Kilka uwag o piętnie sprawczym cenzury, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 1, s. 77–87.
Jeżyński S., 1964, Żyć nie śnić, „Żołnierz Wolności”, 24 stycznia.
Konwicki T., 1963, Sennik współczesny, Warszawa.
Konwicki T., 1969, Zwierzoczłekoupiór, Warszawa.
Konwicki T., 1974, Kronika wypadków miłosnych, Warszawa.
Konwicki T., 2008, Wiatr i pył, Warszawa.
Konwicki T., 2010, Książki wybrane, t. 1–12, Warszawa.
Konwicki T., 2011, W pośpiechu, rozm. P. Kaniecki, Wołowiec.
Konwicki T., 2011, Ostatni dzień lata. Opowieści filmowe, Warszawa.
Kruszewski W., 2021, Dzieło – horyzont działań edytorskich, „Pamiętnik Literacki”, z. 1.
Maciąg W., 1964, Proza polska 1963, „Życie Literackie”, nr 11.
Nastulanka K., 1973, Sami o sobie. Rozmowy z pisarzami i uczonymi, Warszawa.
Nasze histerie, nasze nadzieje. Spotkania z Tadeuszem Konwickim, 2013, oprac. P. Kaniecki, Warszawa.
Nycz R., 1984, Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu, Wrocław.
Prussak M., 2020, Zmierzch edycji krytycznych?, „Pamiętnik Literacki”, z. 4.
Konwicki i tłumacze, 2006, pod red. E. Skibińskiej, Łask.
Smulski J., 1993, „Ulepiec”. Kilka uwag o formie gatunkowej tryptyku Tadeusza Konwickiego „Kalendarz i klepsydra”, „Wschody i zachody księżyca”, „Nowy Świat i okolice”, w: Formy i strategie wypowiedzi narracyjnej, pod red. C. Niedzielskiego i J. Speiny, Toruń.
Szymańska I., 2001, Miałam dar zachwytu. Wspomnienia wydawcy, zebr. i oprac. R. Matuszewski, Warszawa.
Zimand R., 1990, Diarysta Stefan Ż., Wrocław.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Przemysław Kaniecki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 386
Liczba cytowań: 0