Powielanie jako wędrówka. O książce z perspektywy twórcy obiektów unikatowych

Anna Juchnowicz

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/SE.2020.00022

Abstrakt


Celem artykułu jest przybliżenie książki artystycznej jako medium, które znajduje sposób na wyrażenie czegoś, czego nie można albo nie trzeba ubierać w słowa. Autorka opowiada o obecności tej dość nowej dziedziny sztuki we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta oraz o własnych pracach wykonanych w trakcie studiów doktoranckich i później. Są to zarówno książki-kodeksy, jak i instalacje przestrzenne oraz multimedialne. Artykuł porusza niektóre zagadnienia introligatorskie (takie jak: oprawa z odkrytym grzbietem, szycie kapitałki, wyokrąglenie książki), a także temat książki głównie ilustrowanej i zaczynającej się od obrazu. Przybliża też miejsca, wydarzenia i sylwetki artystów, które stały się inspiracją lub kontekstem dla wyżej wymienionych działań. Są to: Międzynarodowy Festiwal Sztuki Efemerycznej Konteksty w Sokołowsku, Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi oraz postaci, takie jak: Alastair MacLennan, Anna Gilmore, Erin K. Schmidt, Lamiel.


Słowa kluczowe


książka artystyczna; myślenie obrazami; introligatorstwo; narracja wizualna; unikat

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Carson A., 2002, If Not, Winter: Fragments of Sappho, London.

Čiricaitė E., 2017, In the Space of Time, „Artist’s Book Yearbook 2018/19”.

Irving J., 2016, Aleja Tajemnic, tłum. M. Moltzan-Małkowska, Warszawa.

Juchnowicz A., 2019, Let’s call it Lace Stitch, „Artist’s Book Yearbook 2020/21”.

MacLennan A., Konteksty, http://www.contexts.com.pl/pl/artysci/alastair-maclennan-11, 1. 11.2019.

Rozik E., 2011, Korzenie teatru, tłum. M. Lachman, Warszawa.








ISSN 2084-7963 (print)
ISSN 2391-7903 (online)

Partnerzy platformy czasopism