Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Okładki i obwoluty ze „Złotej Serii” FNP – próba analizy procesu kreacji graficznej
  • Strona domowa
  • /
  • Okładki i obwoluty ze „Złotej Serii” FNP – próba analizy procesu kreacji graficznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 1 (2020): Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu /
  4. Artykuły i rozprawy

Okładki i obwoluty ze „Złotej Serii” FNP – próba analizy procesu kreacji graficznej

Autor

  • Dorota Ucherek Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0001-6794-7280

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2020.00014

Słowa kluczowe

okładka, obwoluta, projekt graficzny, książka naukowa, seria naukowa

Abstrakt

Przedmiotem analizy podjętej w artykule są okładki i obwoluty książek należących do „Złotej Serii” – „Monografii Humanistycznych Fundacji na rzecz Nauki Polskiej”. Autorka bierze pod uwagę trzy etapy graficznego rozwoju serii, nazywane od kolorów dominujących – styl brązowy (1995–2004), styl brązowo-złoty (2004–2011) i styl złoty (2011–2020). W pierwszym z nich, zakładającym podkreślenie prestiżowego charakteru serii przez archaizującą okładkę, dostrzega wiele niedoskonałości, zarówno na poziomie projektu, jak i niekonsekwencji typograficznych. Następnie stwierdza, że o ile w drugim ze stylów wprowadzenie złotych obwolut, na nich zaś zgrafizowanych fotografii, zwiększyło atrakcyjność wizualną serii, o tyle o procesie kreacji graficznej w całym tych słów znaczeniu można mówić dopiero na trzecim etapie wspomnianej ewolucji. Autorka opisuje też kategorie motywów pojawiających się na obwolutach, stara się odnaleźć prawidłowości między ich doborem a tematami poruszanymi w rozprawach i podejmuje próby interpretacji przykładów z poszczególnych kategorii. Porównując projekty z fazy drugiej i trzeciej, dochodzi do wniosku, że ta pierwsza grupa była głównie opierana na czerpaniu ilustracji z wnętrza książek lub na relatywnie prostych asocjacjach wizualnych, druga natomiast jest wynikiem pracy twórczej i wysiłku intelektualnego – zapoznania się ze specjalistyczną publikacją – a postać projektów, nieraz w pełni abstrakcyjna, stanowi wyzwanie interpretacyjne dla odbiorcy.

Bibliografia

Adamczak M., 2008, Akcjonizmy osieckie w latach 1967–1981, w: Awangarda w plenerze. Osieki i Łazy 1963–1981. Polska awangarda II połowy XX wieku w kolekcji Muzeum w Koszalinie, oprac. R. Ziarkiewicz, Koszalin, s. 320–364.

Ambrose G., Harris P., 2008, Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, tłum. J. Jagiełło, U. Kowalczyk, Warszawa.

Ambrose G., Harris P., 2008, Twórcze projektowanie, tłum. J. Hübner-Wojciechowska, Warszawa.

Bałus W., 2011, Gotyk bez Boga? W kręgu znaczeń symbolicznych architektury sakralnej XIX wieku, Toruń.

Bering P., 1998, Kult świętego Wojciecha w późnym średniowieczu w polskiej prowincji kościelnej, w: Nuntius vetustatis. Prace ofiarowane Profesorowi Jerzemu Wisłockiemu, red. A. Bieniaszewski, R. T. Prinke, Poznań, http://www.bkpan.poznan.pl/projekty-zakonczone/JW70/wojciech.htm.

Biały A., 2015, „Szesnastowieczne oprawy z krakowskiej szkoły introligatorskiej na przykładzie kolekcji z Biblioteki Jasnogórskiej – wybrane problemy”, rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. Leonarda Ogiermana, prof. UŚ, Uniwersytet Śląski, Katowice.

Bończa Tomaszewski N., 2006, Źródła narodowości. Powstanie i rozwój polskiej świadomości w II połowie XIX i na początku XX wieku, Wrocław.

Bryl M., 1994, Cykle Artura Grottgera – poetyka i recepcja, Poznań.

Chronica et annales Poloniae, baza Polona, http://polona.pl/item/chronicae-et-annales-poloniae,ODI3MDgz/8/#info:metadata.

Cowan E. J., 2003, “For Freedom Alone”: The Declaration of Arbroath, 1320, East Linton.

Czerska K., Tadeusz Kantor, „Panoramiczny happening morski”, http://culture.pl/pl/dzielo/tadeusz-kantor-panoramiczny-happening-morski.

Daniel Mróz. Rysunki i ilustracje, 2011, proj. katalogu Z. Szumski, Jelenia Góra.

Drzwi gnieźnieńskie, 1979, oprac. J. Wierzbicki, Warszawa.

Dunin J., 2003, Okładka i obwoluta jako komunikat, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, red. M. Komza, Wrocław.

Encyklopedia wiedzy o książce, 1971, red. nacz. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław.

Gottlieb B., Zielinski S., Introduction to the exhibtion “Without Firm Ground – Vilém Flusser and the Arts”, http://zkm.de/en/exhibition/2015/08/globale-without-firm-ground-vilem-flusser-and-the-arts.

Gryglewicz T., 2013, Ilustracje Daniela Mroza do „Cyberiady” Stanisława Lema w kontekście krakowskiego surrealizmu po II wojnie światowej, „Quart”, nr 3/4: Lem, s. 187–199.

Hojka B., 2017, Okładka hasło, w: Encyklopedia książki, t. 2, red. A. Żbikowska-Migoń, M. Skalska-Zlat, Wrocław, s. 294–295.

Juszczak W., 2007, Artur Grottger. Pięć cyklów, wyd. 5, Warszawa.

Kalinowska K., 2018, Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji, Toruń.

Komza M., 2017, Sztuka w książce – książka w sztuce, w: Encyklopedia książki, t. 1, red. A. Żbikowska-Migoń, M. Skalska-Zlat, Wrocław, s. 69–77.

Koschany R., 2006, Przypadek. Kategoria egzystencjalna i artystyczna w literaturze i filmie, Wrocław.

Kowalska E., 2008, Kalendarium plenerów osieckich 1963–1981, w: Awangarda w plenerze. Osieki i Łazy 1963–1981. Polska awangarda II połowy XX wieku w kolekcji Muzeum w Koszalinie, oprac. R. Ziarkiewicz, Koszalin, s. 156–319.

Kowalska-Leder J., 2009, Doświadczenia Zagłady z perspektywy dziecka w polskiej literaturze dokumentu osobistego, Wrocław.

Kroehl H., 1984, Buch und Umschlag im Test, Dortmund.

Lem S., 1965, Cyberiada, oklejka, karta tyt., il. Daniel Mróz, Warszawa.

Lem S., 1972, Cyberiada, oklejka, wyklejka, il., układ graf. Daniel Mróz, Warszawa.

Lewicka-Morawska A., 1995, Formowanie narodowej uczuciowości, czyli o sztuce Artura Grottgera na przestrzeni dziesięcioleci, „Niepodległość i Pamięć”, nr 1, s. 97–121.

Lisowska U., 2017, Wyobraźnia, sztuka, sprawiedliwość. Marthy Nussbaum koncepcja zdolności jako podstawa egalitarnego liberalizmu, Toruń.

Nowicka M., 1985, Malarstwo antyczne. Zarys, Wrocław.

Nussbaum M., 2013, Political Emotions. Why Love Matters for Justice, Cambridge [Massachusetts]–London.

Podręczny słownik bibliotekarza, 2011, oprac. G. Czapnik, Z. Gruszka, współpr. H. Tadeusiewicz, Warszawa.

Program „Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej”, 2018, w: K. Kalinowska, Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji, Toruń.

Przybysławski A., 2009, Buddyjska filozofia pustki, Wrocław.

Racinowski K., 1982, Obwoluta, hasło w: A. Czachowski et al., Współczesne polskie drukarstwo i grafika książki. Mały słownik encyklopedyczny, red. A. Kawecka-Gryczowa, Wrocław, s. 194–196.

Racinowski K., 1982, Okładka, hasło w: A. Czachowski et al., Współczesne polskie drukarstwo i grafika książki. Mały słownik encyklopedyczny, red. A. Kawecka-Gryczowa, Wrocław, s. 202–204.

Seria „Monografie FNP”, http://monografie.fnp.org.pl.

Słownik wydawcy, 1997, oprac. B. Kalisz, Warszawa.

Smaga M., 2015, Artyści przypomniani. Daniel Mróz, Kraków.

Sucharski R. A., 2015, Jeszcze raz w kwestii imienia pierwszego historycznego władcy Polski, „Kwartalnik Historyczny”, nr 2, s. 233–244.

Szczęśniak K., 2011, Okładka i obwoluta książki jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, „Toruńskie Studia Bibliologiczne”, nr 2, s. 29–41.

Sztuka gotyku. Architektura, rzeźba, malarstwo, 2000, red. R. Toman, zdj. A. Bednorz, przeł. A. Baranowa, Köln.

Szubka T., 2012, Neopragmatyzm, Toruń.

Szwejkowska H., 1987, Książka drukowana XV–XVIII wieku. Zarys historyczny, wyd. 5, popr., Wrocław–Warszawa.

Tomaszewski A., 2011, Architektura książki. Dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa.

Tondel J., 2019, Okładki książek i czasopism z okresu Młodej Polski oraz międzywojnia, od Wyspiańskiego do Strzemińskiego, w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu, Toruń.

Transcription and Translation of the Declaration of Arbroath, 6 April 1320, http://www.nrscotland.gov.uk/files/research/declaration-of-arbroath/declaration-of-arbroath-transcription-and-translation.pdf.

Trzynadlowski J., 1988, Autor, dzieło, wydawca, wyd. 2, uzup., Wrocław.

Trzynadlowski J., 1983, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, wyd. 3, Warszawa.

Tymowski M., 2017, Europejczycy i Afrykanie. Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty, Toruń.

Urbańczyk P., 2008, Trudne początki Polski, Wrocław.

Ute Mann K., 2013, Polonia. Eine Nationalallegorie als Erinnerungsort in der polnischen Malerei des 19. Jahrhunderts, Köln.

Wolański A., 2008, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa.

Zbierski T., 1978, Prakseosemiotyka książki, czyli książka funkcjonalna, „Studia o Książce” t. 8, s. 3–26.

Zbierski T., 1978, Semiotyka książki, Wrocław.

„Złota Seria. Wystawa”, 6–26 III 2019, Domek Miedziorytnika, Wrocław.

Zygmuntowicz D., 2011, Praktyka polityczna. Od „Państwa” do „Praw” Platona, Toruń.

Żeligowski H., 2003, Ukształtowanie edytorsko-poligraficzne ilustracji naukowych, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, red. M. Komza, Wrocław, s. 161–174.

Żychowska M. J., 2006, Nowa architektura, „Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych O.L. PAN”, t. 2, s. 73–79.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-07-31

Jak cytować

1.
UCHEREK, Dorota. Okładki i obwoluty ze „Złotej Serii” FNP – próba analizy procesu kreacji graficznej. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 31 lipiec 2020, T. 17, nr 1, s. 173–194. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/SE.2020.00014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 1 (2020): Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu

Dział

Artykuły i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 728
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

okładka, obwoluta, projekt graficzny, książka naukowa, seria naukowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa