Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Centymetr Reymonta. Wielokropki specjalne w Chłopach
  • Strona domowa
  • /
  • Centymetr Reymonta. Wielokropki specjalne w Chłopach
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 14 Nr 2 (2018): Edytorstwo tekstów dawnych /
  4. Artykuły i rozprawy

Centymetr Reymonta. Wielokropki specjalne w Chłopach

Autor

  • Jan Falkowski Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie http://orcid.org/0000-0003-1171-4431

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2018.0022

Słowa kluczowe

Władysław Reymont, Chłopi, kompozycja, interpunkcja, interpretacja, rękopisy, wydawcy

Abstrakt

Reymont stosuje w Chłopach wielokropki „specjalne” ‒ rozciągnięte na całą szerokość wersu. Precyzja artysty w ich rozplanowaniu wskazuje, że znak ten stanowi ważny element konstrukcyjny utworu. Autor umieścił je m.in. tam, gdzie bohaterowie się modlą; tam, gdzie wpatrują się w niebo i wypatrują ożywczych (także dla duszy) promieni słońca; często na pograniczu mroku (nocy) i światła (świtu), jawy i snu – świata widzialnego i niewidzialnego; wieńczą sceny nabrzmiałe od fabularno-emocjonalnych kulminacji; rozrysowuje je Reymont w chwilach szczególnie dojmującego cierpienia bohaterów (Hanka, Jagna); towarzyszą momentowi śmierci (Kuby, starego Boryny). Nie pełnią więc jedynie funkcji rozdzielającej cokolwiek. Owszem – czasem rozdzielają – w porządku linearnym narracji, lecz przede wszystkim wskazują na więź człowieka z przestrzenią inną od doczesnej i pozwalają mu wykraczać poza ziemski czas. Również wgląd w zachowane fragmenty rękopisów Chłopów (1901 i 1902) dowodzi, że wielokropki te miały dla Reymonta znaczenie artystyczne ‒ pojawiają się dopiero w tej drugiej redakcji rękopiśmiennej. Należy więc respektować je z punktu widzenia edytorskiego. Niedbały stosunek wydawców (od Gebethnera i Wolffa po Ossolineum) do tego aspektu tekstu powieści Reymonta (zwłaszcza do najważniejszego, jak się wydaje, wielokropka, otwierającego całość) odbiera jej ważny walor kompozycyjny, a nawet może prowadzić do błędnego rozumienia Chłopów.

Bibliografia

Falkowski S., 2009, Czy w Lipcach mieszkają chrześcijanie? O „Chłopach” Władysława Reymonta, w: S. Falkowski, P. Stępień, Ciężkie norwidy, czyli subiektywny przewodnik po literaturze polskiej, Warszawa.

Górski K., 1973, Zagadnienie interpunkcji w wydaniach klasyków polskich, „Pamiętnik Literacki” 1973, z. 4.

Jodełka-Burzecki T., 1970, Nad tekstami „Chłopów”. Rękopisy – pierwodruk w „Tygodniku Ilustrowanym” – wydania za życia Reymonta – obecne wydanie krytyczne, w: W. St. Reymont, Pisma, t. 7, wyd. krytyczne pod red. Z. Szweykowskiego, Warszawa.

Reymont W. St., 1970, Chłopi, t. 1–4, oprac. i przygotowali do druku T. Jodełka-Burzecki i I. Orlewiczowa, w: W. St. Reymont, Pisma, t. 4–7, wyd. krytyczne pod red. Z. Szweykowskiego, Warszawa.

Rogowska M. E., 2012, O intonacyjno-retorycznej roli Norwidowskiej interpunkcji, „Studia Norwidiana”, nr 30.

W. St. Reymont, 1999, Chłopi, t. 1: 1. Jesień, 2. Zima, oprac. F. Ziejka, wyd. 2 poszerzone (BN I 279), Wrocław–Warszawa–Kraków.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-04-09

Jak cytować

1.
FALKOWSKI, Jan. Centymetr Reymonta. Wielokropki specjalne w Chłopach. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 9 kwiecień 2019, T. 14, nr 2, s. 67–81. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/SE.2018.0022.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 14 Nr 2 (2018): Edytorstwo tekstów dawnych

Dział

Artykuły i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1186
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Władysław Reymont, Chłopi, kompozycja, interpunkcja, interpretacja, rękopisy, wydawcy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa