(Nowe) trendy w muzealnictwie — spojrzenie subiektywne
DOI:
https://doi.org/10.12775/ZWAM.2020.7.16Słowa kluczowe
muzealnictwo, przedsiębiorcze muzeum, interpretacja dziedzictwa, trzecie miejsce, sieciowanieAbstrakt
W artykule przedstawiono (w ujęciu subiektywnym) kierunki rozwoju muzealnictwa, przybliżając zagadnienia związane z zmianą podejścia do widowni muzealnej. Wskazano na coraz częstsze ulokowania odbiorcy, uczestnika, a nierzadko partycypanta w centrum zainteresowania współczesnego muzeum. Zwrócono uwagę na odchodzenie w działalności muzealnej od, powszechnego niegdyś, przekazywania wiedzy, na rzecz pobudzania do myślenia i rozwoju osobistego, poprzez chociażby, nadal mało znane, choć sięgające roku 1957, tildenowskie zasady interpretacji dziedzictwa. Podjęto także próbę przeniesienia teorii Trzeciego miejsca Ray`a Oldenburga na grunt muzealny. Ponadto zaprezentowano argumenty przemawiające za przedsiębiorczym podejściem do funkcjonowania i strategicznym do zarządzania muzeum oraz podano szereg przykładów popierających tezę, iż jednym z bardziej interesujących i efektywnych narzędzi w zarządzaniu współczesnym muzeum jest budowanie sieci relacji i partnerstw.Bibliografia
Freeman Tilden
: Interpretacja dziedzictwa, Poznań: Brama Poznania.
Hajduk Joanna, Piekarska-Duraj Łucja, Idziak Piotr
: Lokalne muzeum w globalnym świecie — poradnik praktyczny, Kraków: Małopolski Instytut Kultury.
Hibner Elżbieta, Łysik Kamil, Pater Renata, Skotnicka-Illasiewicz Elżbieta, Stępień Jerzy, Surdej Aleksander, Wrede Julia, Rataj Waldemar
: RAPORT. Strategia Rozwoju Muzealnictwa. Założenia programowe, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Jagodzińska Katarzyna
: Muzea poza murami w kontekście koncepcji trzeciego miejsca [w:] Muzealnictwo, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Kowalkowska Agnieszka, Dysarz-Lewińska Małgorzata
: Szlak Wody, Przemysłu i Rzemiosła w Bydgoszczy. Przewodnik, wyd. 2 popr., Bydgoszcz:
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.
Krajewski Marek
: W kierunku reakcyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i społeczeństwo”, nr 1.
Matt Gerald
: Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Niezabitowski Michał
: Zwiedzający — widz czy aktor współtworzący doświadczenie muzealne? Uwagi na temat zmian determinujących recepcję muzeum, [w:] I Kongres Muzealników Polskich, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Surdej Aleksander
: Przedsiębiorcze muzeum. Francuskie inspiracje, Kraków / Paryż: Limes Publishing
— https://bramapoznania.pl/files/przedsiebiorcze-muzeum-surdej.pdf
Wasilewska Joanna
: Spoŕ o nową definicję muzeum na konferencji generalnej ICOM w Kioto, „Zbiór Wiadomości do Antropologii Materialnej”, nr 6.
Wisłocki Krzysztof
: Wybrane aspekty współdziałania uczelni technicznych i muzeów w ochronie zabytków sztuki inżynieryjnej podczas konferencji naukowej Technika i nauka w muzeum, Bydgoszcz, 25.09.2019.
[bibliografia internetowa w skoroszycie]
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 787
Liczba cytowań: 0