Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Annual Review of Museum Anthropology

(Nowe) trendy w muzealnictwie — spojrzenie subiektywne
  • Home
  • /
  • (Nowe) trendy w muzealnictwie — spojrzenie subiektywne
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 7 (2020) /
  4. Artykuły naukowe

(Nowe) trendy w muzealnictwie — spojrzenie subiektywne

Authors

  • Marcin Zdanowski Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.12775/ZWAM.2020.7.16

Keywords

muzealnictwo, przedsiębiorcze muzeum, interpretacja dziedzictwa, trzecie miejsce, sieciowanie

Abstract

W artykule przedstawiono (w ujęciu subiektywnym) kierunki rozwoju muzealnictwa, przybliżając zagadnienia związane z zmianą podejścia do widowni muzealnej. Wskazano na coraz częstsze ulokowania odbiorcy, uczestnika, a nierzadko partycypanta w centrum zainteresowania współczesnego muzeum. Zwrócono uwagę na odchodzenie w działalności muzealnej od, powszechnego niegdyś, przekazywania wiedzy, na rzecz pobudzania do myślenia i rozwoju osobistego, poprzez chociażby, nadal mało znane, choć sięgające roku 1957, tildenowskie zasady interpretacji dziedzictwa. Podjęto także próbę przeniesienia teorii Trzeciego miejsca Ray`a Oldenburga na grunt muzealny. Ponadto zaprezentowano argumenty przemawiające za przedsiębiorczym podejściem do funkcjonowania i strategicznym do zarządzania muzeum oraz podano szereg przykładów popierających tezę, iż jednym z bardziej interesujących i efektywnych narzędzi w zarządzaniu współczesnym muzeum jest budowanie sieci relacji i partnerstw.

References

Freeman Tilden

: Interpretacja dziedzictwa, Poznań: Brama Poznania.

Hajduk Joanna, Piekarska-Duraj Łucja, Idziak Piotr

: Lokalne muzeum w globalnym świecie — poradnik praktyczny, Kraków: Małopolski Instytut Kultury.

Hibner Elżbieta, Łysik Kamil, Pater Renata, Skotnicka-Illasiewicz Elżbieta, Stępień Jerzy, Surdej Aleksander, Wrede Julia, Rataj Waldemar

: RAPORT. Strategia Rozwoju Muzealnictwa. Założenia programowe, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Jagodzińska Katarzyna

: Muzea poza murami w kontekście koncepcji trzeciego miejsca [w:] Muzealnictwo, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Kowalkowska Agnieszka, Dysarz-Lewińska Małgorzata

: Szlak Wody, Przemysłu i Rzemiosła w Bydgoszczy. Przewodnik, wyd. 2 popr., Bydgoszcz:

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

Krajewski Marek

: W kierunku reakcyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i społeczeństwo”, nr 1.

Matt Gerald

: Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, Warszawa: Fundacja Aletheia.

Niezabitowski Michał

: Zwiedzający — widz czy aktor współtworzący doświadczenie muzealne? Uwagi na temat zmian determinujących recepcję muzeum, [w:] I Kongres Muzealników Polskich, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Surdej Aleksander

: Przedsiębiorcze muzeum. Francuskie inspiracje, Kraków / Paryż: Limes Publishing

— https://bramapoznania.pl/files/przedsiebiorcze-muzeum-surdej.pdf

Wasilewska Joanna

: Spoŕ o nową definicję muzeum na konferencji generalnej ICOM w Kioto, „Zbiór Wiadomości do Antropologii Materialnej”, nr 6.

Wisłocki Krzysztof

: Wybrane aspekty współdziałania uczelni technicznych i muzeów w ochronie zabytków sztuki inżynieryjnej podczas konferencji naukowej Technika i nauka w muzeum, Bydgoszcz, 25.09.2019.

[bibliografia internetowa w skoroszycie]

Annual Review of Museum Anthropology

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-12-31

How to Cite

1.
ZDANOWSKI, Marcin. (Nowe) trendy w muzealnictwie — spojrzenie subiektywne. Annual Review of Museum Anthropology. Online. 31 December 2020. No. 7, pp. 289-308. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/ZWAM.2020.7.16.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 7 (2020)

Section

Artykuły naukowe

License

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 912
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

muzealnictwo, przedsiębiorcze muzeum, interpretacja dziedzictwa, trzecie miejsce, sieciowanie
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop