Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka i Kultura

Gotyckie „krucyfiksy obejmujące” i ich snycerskie przykłady z Würzburga, Suhl-Heinrichs i Helmstedt
  • Strona domowa
  • /
  • Gotyckie „krucyfiksy obejmujące” i ich snycerskie przykłady z Würzburga, Suhl-Heinrichs i Helmstedt
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 (2014) /
  4. Artykuły

Gotyckie „krucyfiksy obejmujące” i ich snycerskie przykłady z Würzburga, Suhl-Heinrichs i Helmstedt

Autor

  • Przemysław Waszak Katedra Historii Sztuki i Kultury UMK, Zakładz Sztuki Średniowiecznej

DOI:

https://doi.org/10.12775/SZiK.2014.002

Słowa kluczowe

rzeźba gotycka, ikonografia, krucyfiksy obejmujące, Würzburg, Helmstedt, Erfurt, literatura średniowieczna, literackie źródła dzieł sztuki

Abstrakt

Gothic “embracing crucifixes” carved in wood, although known from only a few examples, constitute a real iconographic phenomenon of the 14th century worth closer scrutiny and renewed appraisal. These sizeable objects – be it of natural, or larger-than-life dimensions - are characterized by a particular disposition of hands; moreover, they also differ from later examples, which are less symbolic, more free in composition, and better corresponding to painterly and graphic images of the subject. The nomenclature of “embracing crucifixes” is reviewed in the paper, and the question of their visual classification as being part of the Man of Sorrows type revisited. The interpretation of these objects must inevitably refer to the essential vision of St. Bernard of Clairvaux – the Amplexus Christi. The motif of embrace is also present in writings of other medieval mystics, theologians and chroniclers. The theme of tender and devoted love towards God, and of desire for cosuffering is especially legible with Henry Suso. However, of highest importance is the consideration of fragments of sermons and treatises by Johannes Eckhart von Hochheim, “the master of life and word”. The motif of embrace, closeness and submersion of human soul in God is constantly present in his writings. These sources form the background necessary to undertake any attempt at interpretation of works of art in question, even if the themes of spiritual embrace and closeness are more widespread in literature and art of the period, particularly in the first half of the 14th century. In visual sphere, they include the related subject of Allegory of Good and Bad Prayer, but significant affinities with the “embracing crucifixes”, whether visible in formal gesture, or in embodiment of theological idea, also exist in some sculptural or painterly representations of Christ in Tomb, Crucifixion, Lamentation, Virgin of Mercy, and especially Descent from the Cross.

Sztuka i Kultura

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-05-31

Jak cytować

1.
WASZAK, Przemysław. Gotyckie „krucyfiksy obejmujące” i ich snycerskie przykłady z Würzburga, Suhl-Heinrichs i Helmstedt. Sztuka i Kultura [online]. 31 maj 2016, T. 2, s. 47–80. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/SZiK.2014.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 (2014)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 641
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

rzeźba gotycka, ikonografia, krucyfiksy obejmujące, Würzburg, Helmstedt, Erfurt, literatura średniowieczna, literackie źródła dzieł sztuki

Opracowane przez

Open Journal Systems
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa