Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About the Journal
  • Submissions
  • Editorial Team
  • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

The Betrayal of Childhood in a Socio-Cultural Context
  • Home
  • /
  • The Betrayal of Childhood in a Socio-Cultural Context
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 3 (2018): Literatura Ludowa /
  4. Articles

The Betrayal of Childhood in a Socio-Cultural Context

Authors

  • Maciej Wróblewski Nicolaus Copernicus University, Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.3.2018.003

Keywords

childhood, adulthood, symulakrum, pop culture, capitalism

Abstract

In my article, I focus on the relationship between a child and adult in socio-cultural perspective in order to demonstrate how the representations of childhood are used by Polish authors of children’s literature in critical descriptions of war and other forms of violence. At first, I relate to the crucial moment in the European history in which there appeared a discourse of senility and youthfulness. Next, I present the main consequences of the “production” and “distribution” of images of childhood in pop culture. In the last part of my discussion, I analyse novels by Joanna Rudniańska, Jacek Dukaj, Grzegorz Gortat and Dorota Combrzyńska-Nogala, who, in their works about the Holocaust, the martial law in Poland and the war in Syria create the world in which young characters possess certain features belonging to the adult. My analyses demonstrate the sources of betrayal of childhood which appears in these novels like a sublime sign reflecting primarily adults’ fantasies about the child. As I show, this sign contains very few real issues referring to contemporary childhood.

References

ARIÉS, Ph. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach (przeł. M. Ochab). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

BACZKO, B. (2009). Rousseau: samotność i wspólnota. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

BANDURA, L. (2004). Wpływ wojny na psychikę dzieci i młodzieży (fragment rozprawy doktorskiej z 1950 roku). Z. Kwieciński (wstęp i opracowanie). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

BAUDRILLARD, J. (1994). Simulacra and simulations (trans. S. Glaser). Michigan: University of Michigan Press.

BOIS, J.-P. (1996). Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur (przeł. K. Marczewska). Warszawa: Oficyna Wydawnicza VOLUMEN.

COMBRZYŃSKA-NOGALA, D. (2012). Bezsenność Jutki. Łódź: Wydawnictwo Literatura.

CURTIUS, E. R. (1997). Literatura europejska i łacińskie średniowiecze (przeł. A. Borowski) Kraków: Universitas.

DUKAJ, J. (2009). Wroniec. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

ERIKSON, E. H. (1977). Childhood and Society. London: Paladin Grafton Books. The Collins Publishing Group.

GIDDENS, A. (1991). The Transformation of Intimacy. Sexuality, Love, and Eroticism in Modern Societies. Stanford: Stanford University Press.

GITTINS, D. (1998). The Child in Question. Basingstoke: Macmillan.

GOODENOUGH, E. (2003). Introduction. In: E. Goodenough (ed.) Secret Spaces of Childhood. Michigan: The University of Michigan Press.

GORTAT, G. (2017). Moje cudowne dzieciństwo w Aleppo. Warszawa: Wydawnictwo Bajka.

HUNT, P. (2008). Children’s Literature and Childhood. Second edition. In: M. J. Kehily (ed.) An Introduction to Childhood Studies. Maidenhead: Open University Press.

JENKINS, H. (2011). John Fiske Reading the Popular with a new introductory essay on Why Fiske Still Matters. New York – London: Routledge.

KEHILY, M. J. (2008). Understanding the Childhood. An Introduction to Some Keys and Issues. In: M. J. Kehily (ed.) An Introduction to Childhood Studies. Second edition. Maidenhead: Open University Press.

LESZCZYŃSKI, G. (2012). Książki pierwsze. Książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo SBP.

LIVINGSTONE, S. (2002). Young People and New Media: Childhood and the Changing Media Environment. California: SAGE Publication Ltd.

NIKOLAJEVA, M. (2009). Theory, Post-Theory, And Aetonormative Theory. “Neohelicon”, XXXVI, 1, 13–24.

NOWACKI, D. (2009). Wroniec, Dukaj, Jacek. „Gazeta Wyborcza”. Pozyskano z http://wyborcza.pl/1,75410,7213988,Wroniec__Dukaj__Jacek.html.

POSTMAN, N. (1982). The disappearance of childhood. New York: Vintage Books.

RUDNIAŃSKA, J. (2012). XY. Warszawa: Wydawnictwo Muchomor.

ROUSSEAU, J. J. (2003). Wyznania (przeł. T. Boy-Żeleński). Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.

STERCZEWSKI, P. (2010). Dukaj i krytycy robią stan wojenny. O „Wrońcu” i wokół „Wrońca”. „Polisemia – Polityczność literatury” (II – Literatura polska), 3.

WRÓBLEWSKI, M. (2017). Między baśnią a parabolą – małe formy Joanny Rudniańskiej. W: B. Olszewska, O. Pajączkowski (red.). Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży – małe formy narracyjne (75-85).

Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • PDF

Published

2018-12-16

How to Cite

1.
WRÓBLEWSKI, Maciej. The Betrayal of Childhood in a Socio-Cultural Context. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 16 December 2018. Vol. 62, no. 3, pp. 40-49. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/LL.3.2018.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 3 (2018): Literatura Ludowa

Section

Articles

License

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 435
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

childhood, adulthood, symulakrum, pop culture, capitalism
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop